پس از اینکه سازمان تعزیرات اعلام کرد گزینه عجله دارم مصداق گرانفروشی است، تاکسیهای اینترنتی به این گفته واکنش نشان دادند. با اینحال در پی هشدار این سازمان، اسنپ گزینه عجله دارم را حذف کرد. حالا تپسی هم در پی احضار مدیرعامل خود مجبور به حذف گزینه عجله دارم شده است.
گفتنی است تپسی روز گذشته ابتدا یک نظرسنجی برای این گزینه برای کاربران قرار داد. در این نظرسنجی از کاربران خواسته شده بود بگویند آیا تاکنون از این گزینه استفاده کردهاند و آیا آن را مفید یا مصداق گرانفروشی میدانند یا خیر. در هر حال به نظر میرسد با احضار مدیرعامل توسط تعزیرات و دستور این سازمان، تپسی مجبور به حذف این گزینه شده است.
بیانیه تپسی در حذف گزینه عجله دارم
گزینه «عجله دارم» با هدف ارائه خدمت به کاربرانی که اولویت آنها نه هزینه سفر، بلکه قبول سفر است به خدمات تپسی اضافه شد. این گزینه برای افرادی است که مایلند با افزایش قیمت، شانس قبول سفر از سمت سفیران را افزایش داده و زمان انتظار کمتری را صرف قبول درخواست خود کنند. پیش از اضافه شدن گزینه «عجله دارم»، بارها کاربران در شبکههای اجتماعی اضافه کردن امکانی برای پیشنهاد قیمت بالاتر به سفیر را به تپسی پیشنهاد داده بودند.
تپسی با هدف ارائه خدمات متنوع، در کنار گزینه «عجله دارم»، گزینه «عجله ندارم» را نیز برای کاربرانی که مایلند در ازای زمان انتظار بیشتر، قیمت کمتری پرداخت کنند به خدمات خود اضافه کرده است. این گزینه در فاصله کوتاه از رونمایی با استقبال خوبی مواجه شده است.
گزینههای مختلف سفر در تپسی از جمله «عجله دارم» با طراحی یکسان به سفیران تپسی نمایش داده میشوند. بنابراین سفیران هنگام قبول درخواستها، از انتخاب گزینه «عجله دارم» توسط کاربر اطلاعی ندارند. تپسی در این زمینه همه تلاش خود را به کار گرفته تا مانع سوء استفادههای احتمالی از این گزینه شود.
تنها ۱۰% از کل سفرهای تپسی مربوط به گزینه «عجله دارم» است. سفرهای «عادی» ۷۰% و سفرهای «عجله ندارم» ۲۰% از سفرهای ناوگان تپسی را تشکیل میدهند. فاصله معنادار گزینه عادی نسبت به سایر خدمات و نیز استقبال از گزینه «عجله ندارم»، گواه نگاه تپسی به ارائه خدمات متنوع با در نظر گرفتن نیازهای مختلف کاربران است.
تصور اشتباهی وجود دارد که افزایش قیمت سفرها موجب افزایش درآمد تاکسیهای آنلاین شده و گزینهای مانند «عجله دارم» با هدف افزایش درآمد به برنامه اضافه شده است. توجه به این نکته ضروری است که آنچه موجب افزایش درآمد تاکسیهای آنلاین است، افزایش تعداد سفرهاست نه افزایش قیمت. چرا که افزایش قیمت جذابیت سفر را برای کاربر مسافر کاهش داده و باعث کم شدن تعداد سفرها میشود. هدف تاکسیهای آنلاین، ارائه قیمت تعادلی به شکلی است که برای هر دو کاربر مسافر و راننده به صرفه بوده و سبب انجام سفر شود.
تپسی همزمان با غیرفعال شدن گزینه «عجله دارم»، به پیگیریهای خود جهت تبیین منطق حاکم بر این سرویس به نهادهای تنظیمگر ادامه خواهد داد. امیدواریم نتیجه در پایان، دسترسی کاربران به بهترین خدمات در حوزه حملونقل درونشهری باشد.
واکنشهای کاربران نسبت به حذف این گزینه در فضای مجازی متنوع بوده است. برخی میگویند با حذف این گزینه دیگر رانندهای سفر آنها را قبول نمیکند. برخی دیگر اعتقاد دارند تاکسیهای اینترنتی با حذف این گزینه، قیمت پیشفرض سفر را افزایش دادهاند. کاربر دیگری گفته حالا دوباره مجبور است با اضافه کردن توقف به سفر، هزینه آن را بالا ببرد. در هر صورت وجود گزینه بیشتر برای افزایش احتمال سفر مفید است؛ مگر اینکه همین گزینه شانس قبول در حالت عادی را کاهش دهد.
source
کلاس یوس