شفقنا زندگی – هفتهنامه تایم در گزارشی آیندهنگرانه نوشته که پیشرفتهای هوش مصنوعی در مسیری هستند که به زودی خواهند توانست رسانههای اجتماعی را به مرزی مستحکم برای پیشگیری و جلوگیری از خودکشی تبدیل کنند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا زندگی از هفتهنامه تایم؛ پیام به این شکل شروع میشود: «ما به طور اتفاقی متوجه پست شما شدیم- و به نظر میرسد که شما دوران دشوار و چالشبرانگیزی را سپری میکنید. ما اینجا هستیم تا منابعی را با شما به اشتراک گذاریم که ممکن است بتوانند تا حدودی آرامش را برای شما به ارمغان آورند». بعد از این پیام هم لینکهایی از خطوط ممانعت از خودکشی، سرویسهای چت ۲۴ ساعت هفت روز هفته و داستان افرادی که بر بحرانهای سلامت روان غلبه کردهاند، برای آن فرد ارسال میشوند. در پایان این پیام هم آمده: «شما را به طور مجازی در آغوش میگیریم».
این یادداشت که توسط شرکت هوش مصنوعی «سامورایی لبز» به عنوان یک پیام خصوصی ارسال شده، از نگاه برخی از محققان ابزاری نویدبخش و امیدوارکننده برای مبارزه با اپیدمی خودکشی در ایالات متحده است- که سالانه تقریباً ۵۰۰۰۰ نفر را قربانی میکند. در واقع شرکتهایی از این دست با استفاده از هوش مصنوعی دست به تجزیه و تحلیل پستهای رسانههای اجتماعی زده و پس از یافتن نشانههایی از قصد خودکشی، از طریق استراتژیهایی مانند پیام مستقیم در این روند مداخله میکنند.
استفاده از رسانههای اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی حاوی رویکردی طعنهآمیز است- به خصوص از این نظر که اغلب همین رسانههای اجتماعی را یکی از مقصرین سلامت روانی و بحران خودکشی در ایالات متحده- به ویژه در میان کودکان و نوجوانان- محسوب میکنند. پاتریشیا تممسکا یکی از بنیانگذاران شرکت هوش مصنوعی سامورایی در این زمینه میگوید: «با این حال برخی از محققان نیز معتقدند که میتوان مستقیماً به منبع اصلی مراجعه کرد و آنهایی را که در اضطراب هستند شناسایی کرد».
سامورایی تنها شرکتی نیست که از هوش مصنوعی برای یافتن و دسترسی به افرادی که در معرض خطر هستند، استفاده میکند. شرکت سنتینت» هم میگوید که مدل هوش مصنوعی این شرکت روزانه بیش از ۴۰۰ پست را در رسانههای اجتماعی مورد شناسایی قرار میدهد- که قصد خودکشی دارند. و البته متا به عنوان شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام نیز از فنآوری خود برای علامتگذاری پستها یا مرور رفتارهایی استفاده میکند که نشان از تمایل اشخاص به خودکشی دارند. اگر شخصی محتوای مرتبط با خودکشی را به اشتراک بگذارد یا جستجو کند، پلتفرم پیامی حاوی اطلاعاتی درباره نحوه دسترسی به خدمات حمایتی و پشتیبانی ارسال میکند- یا اگر تیم متا لازم بداند، امدادگران اضطراری را فرا میخواند.
پشتوانه این تلاشها این ایده است که الگوریتمها ممکن است قادر به کاری باشند که به طور سنتی انسانها را سرگردان کرده- و آن چیزی نیست مگر تعیین اینکه چه کسی در معرض خطر آسیبرسانی به خود است؛ تا بتوانند قبل از اینکه دیر شود، کمک دریافت کنند.
دکتر کریستین موتیه مسئول سازمان جلوگیری از خودکشی آمریکا و دکتر جردن اسمولر یکی از مدیران مرکز تحقیقات و پیشگیری از خودکشی دانشگاه هاروارد در این زمینه میگویند: «خوشحال و سپاسگزاریم که پیشگیری از خودکشی جزو آگاهیهای اجتماعی شده. این واقعاً مهم است. اما کتمان نمیتوان کرد که پیشبینی اینکه چه کسی احتمالاً اقدام به خودکشی خواهد کرد، حتی برای آموزشدیدهترین متخصصان انسانی نیز دشوار است». به گفته اسمولر؛ «البته یک سری عوامل و فاکتورهای افزاینده خطر وجود دارد که پزشکان میدانند باید در بیماران خود به دنبال آنها بگردند- که از آن میان میتوان به برخی از تشخیصهای روانپزشکی، تجربه یک رویداد آسیبزا و البته از دست دادن یکی از عزیزان به دلیل خودکشی اشاره کرد». با این حال همانطور که اسمولر میگوید؛ «خودکشی تصمیمی بسیار پیچیده و ناهمگن است و طیف گستردهای از محرکهای مختلف میتوانند منجر به خودآزاری شوند».
اسمولر در ادامه میگوید: «خبر امیدوارکننده اما این است که هوش مصنوعی با توانایی خود در غربال کردن حجم عظیمی از دادهها، بتواند روندهای منجر به خودکشی را شناسایی کند. و به نظر میرسد که علم این امیدواری را در دسترس قرار داده است».
متن کامل خبر را در هفتهنامه تایم بخوانید
source
کلاس یوس