
برخلاف انویدیا که فناوری DLSS را بهصورت اختصاصی برای کارتهای گرافیک GeForce خود توسعه میدهد، FSR شرکت AMD روی همه کارتهای گرافیک کار میکند. حالا این شرکت FSR 3.1 را معرفی کرده که خبر بسیار خوبی چه برای گیمرهای با کارت Radeon و چه GeForce محسوب میشود.
ویژگیهای AMD FSR 3.1
همانطور که احتمالاً میدانید FSR یا FidelityFX Super Resolution میتواند بازیها را با وضوح پایینتر رندر کرده و سپس آنها را upscale کرده تا نرخ فریم بازیها بهبود یابد. این ویژگی FSR از نسخه ۲.۴ بدون تغییر باقی مانده بود. به همین خاطر کیفیت تصاویر نهایی در DLSS انویدیا در اغلب موارد بهتر از FSR بود. حالا AMD میگوید در FSR 3.1 این ضعف را جبران کرده و خصوصاً در پایداری تصویر و نویزهای اضافه، عملکرد بسیار بهتری را میتوانید انتظار داشته باشید. FSR 3.1 همچنین قرار است گوستینگ را کاهش داده و جزئیات را بهتر حفظ کند.
بخش دیگر FSR و همچنین DLSS، ایجاد فریمهای اضافه مصنوعی بین فریمهای رندر شده، برای افزایش نرخ فریم بازیهاست. این قابلیت از DLSS 3 و FSR 3 اضافه شد و به فریم جنریشن هم معروف است. در واقع هوش مصنوعی سعی میکند فریمهای میانی را حدس زده و از این طریق تجربه بازی روانتری را فراهم کند. پیش از این کاربران کارتهای گرافیک انویدیا سری RTX 2000 و RTX 3000 که از DLSS 3 بیبهره هستند، مجبور بودند بین کیفیت بالاتر DLSS 2 یا نرخ فریم بهتر FSR 3 یکی را انتخاب کنند. خبر خوب اینکه با FSR 3.1 حالا میتوانید فریم جنریشن FSR را روی تصاویر حاصل از DLSS 2 اعمال کنید. به این ترتیب هم نرخ فریم بالاتر و هم کیفیت بهتر را میتوانید همزمان تجربه کنید.
شرکت AMD همچنین میگوید با انتشار FidelityFX API حالا توسعهدهندگان بازی میتوانند این فناوری را آسانتر درون بازیهای خود قرار دهند. علاوه بر این با پشتیبانی از Vulkan و کیت توسعهدهندگان ایکسباکس GDK شاهد اضافه شدن این قابلیتّها به بازیهای کنسولی هم خواهیم بود.
source
کلاس یوس