پرندگان بر اساس دلایل کاملاً علمی و تکاملی، فضولات دفع میکنند. با این حال، درک زیبایی علم هنگامی که به شکل لکههای ناخواسته بر روی کاپوت خودروی شما ظاهر میشود، دشوار است. اما ممکن است رنگها یا عادات رانندگی خاصی وجود داشته باشند که یک خودرو را برای پرندگانی که به دنبال محلی مناسب برای دفع فضولات هستند، جذابتر کند.
اوایل این ماه، شرکت Alan’s Factory Outlet در ویرجینیا، “گزارش فضولات پرندگان” را منتشر کرد که در آن از ۱۰۰۰ راننده آمریکایی در مورد تجربه آنها با کثیفیهای پرندگان بر روی خودروهایشان نظرسنجی شده بود. این گزارش، پاسخهای نظرسنجی را با تحقیقات پرندهشناسی ترکیب میکند و نتایج آن ترکیبی از بینشهای مورد انتظار و در عین حال شگفتانگیز را در مورد رابطه بین فعالیتهای رودهای پرندگان و ظاهر خودرو آشکار میسازد.
آیا خودروی شما آهنربای فضولات پرندگان است؟
بهطور کلی، خودروهای با رنگهای قهوهای، قرمز و مشکی بیشترین احتمال را داشتند که هدف فضولات پرندگان قرار گیرند، در حالی که رنگهای روشنتر، مانند سفید یا نقرهای، اغلب از این کثیفیها در امان بودند. در مورد برندهای خودرو، کامیونهای رم (Ram) بیشترین آسیب را از فضولات پرندگان دیدهاند و پس از آن جیپ (Jeep)، شورلت (Chevrolet)، نیسان (Nissan) و دوج (Dodge) قرار دارند.
این مطالعه همچنین سؤالاتی درباره تجربه عمومی شرکتکنندگان در مواجهه با فضولات پرندگان پرسید. به عنوان مثال، ۵۸ درصد از پاسخدهندگان گفتند که در یک روز، بیش از یک بار پرندهای روی خودروی آنها فضله انداخته است و ۱۱ درصد نیز گزارش دادند که این موضوع باعث آسیب به رنگ خودرو شده است.
حدود ۳۰ درصد استدلال کردند که پرندگان بهصورت “شخصی” خودروی آنها را هدف قرار دادهاند، بهویژه مالکان خودروهای لکسوس (۴۷%)، تسلا (۳۹%) و دوج (۳۵%). (برای اطلاع، دوج و تسلا به ترتیب در ردههای پنجم و هفتم ۱۰ برند برتر قرار دارند که به احتمال زیاد فضولات پرندگان را تجربه میکنند، اما لکسوس در این ده رده قرار نگرفته است).

اختلال در زندگی روزمره به دلیل پرندگان
یکی دیگر از نکات جالب توجه این نظرسنجی این بود که کثیفی پرندگان اغلب در برنامههای روزانه رانندگان اختلال ایجاد میکرد. برای مثال، ۶ درصد از شرکتکنندگان، برنامههای خود را برای رسیدگی به مشکل لکههای روی خودرو لغو یا به تأخیر انداختهاند، در حالی که ۱۴ درصد گزارش دادند که هنگام سوار و پیاده شدن از خودرو، خودشان هدف فضولات پرندگان قرار گرفتهاند.
رسیدگی به فضولات پرندگان میتواند به یک بار مالی نیز تبدیل شود. ۵۷ درصد اعتراف کردند که بهطور خاص برای مقابله با فضولات پرندگان، هزینه کارواش پرداخت کردهاند، در حالی که ۳۹ درصد مستقیماً فضولات پرندگان را دلیل مراجعه مکرر (چندین بار در ماه) به کارواش عنوان کردند.
این گزارش اشاره کرد که در نتیجه، “هزینهها به سرعت روی هم انباشته میشوند.” حدود یک چهارم پاسخدهندگان اظهار داشتند که سالانه بیش از ۵۰۰ دلار صرف “کارواش و تعمیرات مربوط به کثیفی پرندگان” کردهاند. بر اساس این گزارش، برای مالکان خودروهای تسلا و بامو (BMW)، هزینههای نگهداری خودرو به دلیل فضولات پرندگان اغلب از ۵۰۰ دلار فراتر رفته است.

اقدامات احتیاطی، به لطف علم
ترس از فضولات پرندگان باعث تغییراتی در رفتار رانندگان نیز شده است. بیش از نیمی از شرکتکنندگان در نظرسنجی ابراز نگرانی کردند که فضای پارک فعلی آنها حفاظت کافی در برابر فضولات پرندگان ایجاد نمیکند، و ۳۸ درصد پاسخ دادند که برای دوری از “مناطق دفع فضولات”، حاضرند یک یا دو بلوک بیشتر پیادهروی کنند.
این نظرسنجی دلایل متعددی را برای اینکه چرا پرندگان ممکن است به خودروهای خاصی جذب شوند، پیشنهاد میکند. بر اساس این گزارش، پرندگان در مناطق شهری صرفاً دوست دارند زیر درختان، خطوط برق یا علائم خیابان لانه بسازند، زیرا این مکانها “ایمنی و دید کافی را برای پرندگان فراهم میکنند.” البته، این بدان معناست که هر خودرویی که زیر این مکانهای اصلی پارک شود، “در خط آتش” قرار دارد.
اما پرندگان به دلیل داشتن یک سلول مخروطی اضافی در چشمان خود که به آنها امکان تشخیص نور فرابنفش (UV) را میدهد، رنگها را متفاوت از انسان میبینند. بنابراین، ممکن است رنگهای قهوهای، قرمز و مشکی برای پرندگان جذابتر به نظر برسند؛ گرایشی که قبلاً توسط پرندهشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.
این گزارش بیان میکند: «اگر تاکنون احساس کردهاید که خودروی شما آهنربای فضولات پرندگان است، اشتباه نمیکنید. علم نشان میدهد که ممکن است دلایل بیشتری فراتر از بدشانسی، پشت این کثیفی وجود داشته باشد.»
source
کلاس یوس