
در نیمه نخست سال 2025 بازار جهانی اسمارتفون با چالشهای فراوانی روبرو بود؛ افزایش بلاتکلیفیها به دنبال تغییر در سیاست تعرفهای ایالات متحده، بازسازی زنجیره تأمین مرتبط با آن و احتیاط در کانالهای توزیع (ناشی از ترافیک کند خردهفروشی و کندیِ تنظیم موجودی از سوی فروشندگان) از جمله این چالشها به شمار میروند. در نتیجه، حجم کلی بازار تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشت. اما در سهماهه سوم، پس از اعمال اصلاحات در موجودی، فروشندگان از فرصتهای بهدست آمده در کانالهای توزیع استفاده کردند و به منظور هماهنگ شدن با دوره جشنها و فصل بازگشایی مدارس، زودتر از موعد محصولات خود را به بازار عرضه کردند. در این میان، هرکدام از برندهای سامسونگ، اپل، Transsion و آنر با عرضه بیش از دو میلیون اسمارتفون اضافی نسبت به سال قبل، در بازگشت بازار به رشد نقش مؤثری داشتند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر بازار در سهماهه سوم سال 2025:
سامسونگ
سامسونگ در سهماهه اخیر 60.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازارهای جهانی عرضه کرد که نسبت به رقم عرضه این کمپانی در سهماهه سوم سال 2024 (یعنی 57.5 میلیون دستگاه) 6 درصد رشد کرده است. به این ترتیب، سامسونگ با دراختیار گرفتن حدود یک پنجم (به عبارت دقیقتر 19 درصد) از بازار جهانی اسمارتفون، بار دیگر عنوان بزرگترین عرضهکننده گوشی هوشمند را از آن خود میکند. طبق گزارش Omdia، بخش عمده رشد سامسونگ در فصل اخیر به عرضه دیوایسهای تاشوی Galaxy Z Fold7 و Flip7 و همچنین گوشیهای Galaxy A07 و A17 (در رده میانی تا ارزانقیمت) برمیگردد. گفتنیست، کارشناسان Omdia فروش قدرتمند دیوایسهای سری Galaxy A در بازارهای آسیا/اقیانوسیه و خاور میانه را در حجم کلی عرضه گوشیهای این سری تأثیرگذار میدانند.

اپل
در فصلی که گذشت، کمپانی اپل در مجموع 56.5 میلیون دستگاه آیفون را وارد بازارهای جهانی کرد که از رشد سالانه 4 درصدی این محصول حکایت دارد. به لطف این حجم از عرضه، اپل 18 درصد از بازار جهانی اسمارتفون را در اختیار گرفته و با اختلاف کمی نسبت به سامسونگ در جایگاه دوم قرار میگیرد. با توجه به اینکه مدل پایه آیفون 17 بدون افزایش قیمت، از حافظه داخلی بیشتری برخوردار است، ارزش خرید بالاتری داشته و عملکرد آن در فروش از آنچه در زمان عرضه انتظار میرفت، بالاتر رفته است. هرچند که آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس نیز همچنان با تقاضای بالای جهانی روبرو هستند. پیشبینی میشود تقاضای فزاینده در بازارهای نوظهور (مثل هند) نقش پررنگی در رقم خوردن رشد عرضه آیفونهای اپل در کل سال داشته باشد.

شیائومی
تغییر محسوسی در حجم عرضه گوشیهای هوشمند شیائومی در سهماه سوم 2025 نسبت به مدت مشابه سال گذشته مشاهده نمیشود. به عبارت دقیقتر، تعداد گوشیهای عرضهشده از سوی شیائومی در فصل اخیر تنها با 1 درصد رشد سالانه بالغ بر 43.4 میلیون دستگاه بوده است. با این اوصاف، این کمپانی چینی با کسب 14 درصد از سهم بازار جهانی رتبه سوم دنیا را به نام خود کرده است. گفتنیست، با پایان یافتن برنامه سوبسیدهای دولت چین، عرضه اسمارتفونهای شیائومی در چین با کاهش مواجه شد، اما رشد عرضه دیوایسهای این شرکت در منطقه آسیا/اقیانوسیه و دیگر مناطق، توانست افت بازار چین را جبران کند.

Transsion و ویوو
برندهای چینی Transsion و ویوو تقریباً حجم یکسانی از اسمارتفون را در فصل اخیر به بازارهای جهانی عرضه کرده (Transsion بالغ بر 28.6 میلیون و ویوو حدود 28.5 میلیون دستگاه) و هرکدام با تسلط بر 9 درصد از بازار جهانی، بهترتیب عناوین چهارم و پنجم را از آن خود کردند. البته با این تفاوت که عرضه گوشیهای هوشمند در سهماه اخیر برای Transsion با رشد سالانه 12 درصدی همراه بوده و برای ویوو با رشد سالانه 5 درصدی. نکته قابلتوجه آنکه ویوو ضمن عملکرد قدرتمند در بازار هند، موفق شد هواوی را در بازار چین پشت سر گذاشته و در بازارهای آسیا/اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای لاتین نیز به رشد خوبی دست پیدا کند.

عملکرد منطقهای
دادههای گزارش Omdia حاکی از آن است که عرضه اسمارتفون در آمریکای شمالی و چین بزرگ – شامل چین، هنگکنگ، تایوان و ماکائو – کاهش داشته، در حالی که مناطقی همچون آسیا/اقیانوسیه، خاور میانه و آفریقا با ثبت رشدی بیسابقه، در به ثمر رساندن رشد جهانی 3 درصدی در سهماهه اخیر تأثیرگذار بودند.

برند Transsion بزرگترین عرضهکننده اسمارتفون در آفریقا بوده و به لطف افزایش فعالیت این کمپانی در آفریقا، حجم گوشیهای هوشمند عرضهشده در این قاره نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 25 درصد بیشتر شده است. رشد سالانه منطقه آسیا/اقیانوسیه نیز 5 درصد گزارش شده که از سهماهه چهارم سال 2021 تا کنون، بالاترین رشد محسوب میشود. در مقابل، به محض پایان یافتن اثرات اولیه ناشی از بلاتکلیفیهای تعرفهای، عرضه اسمارتفون در آمریکای شمالی با کاهش مواجه شد. همچنین، با اتمام اثر سوبسیدهای دولت چین، افت عرضه اسمارتفون در بازار این کشور برای دومین فصل متوالی رقم خورد.
چشمانداز بازار
به باور کارشناسان Omdia، بازار جهانی گوشیهای هوشمند همچنان شاهد رشدی قطبیشده است که در آن هم محصولات پیشرفته و هم دیوایسهای پایینرده در حال رشد هستند، اما دیوایسهای رده میانی همچنان ضعیف باقی ماندهاند. در حال حاضر، آنچه عمده رشد اصلی را رقم میزند، گوشیهای بسیار ارزانقیمت (زیر 100 دلار) و گوشیهای رده بالا (با قیمت بالای 700 دلار) هستند. لازم به ذکر است، با وجود بهبود نسبی که در سهماهه سوم سال ایجاد شده، صنعت همچنان با چالشهایی مثل کمبود قطعات و افزایش هزینهها روبروست و انتظار میرود این اثر به دیگر بخشها نیز سرایت کند. به این ترتیب، پدیدهایی مثل افزایش قیمت محصولات جدید در کوتاهمدت و جلوگیری از رشد تقاضای گوشیهای ارزانقیمت دور از انتظار نخواهد بود.
source