شرکت اپیک گیمز سرانجام اعلام کرد که Unreal Engine 6 حدود دو سال و نیم دیگر، یعنی در سال ۲۰۲۸ میلادی منتشر میشود. این خبر توسط تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز در رویداد Unreal Fest ژاپن تایید شد و توجه زیادی را در جامعه توسعهدهندگان بازی به خود جلب کرد. اگرچه هنوز بسیاری از جزئیات فنی این موتور جدید مشخص نشده است، سوئینی تاکید کرد آنریل انجین ۶ قرار است بهترین قابلیتهای آنریل انجین ۵ و اکوسیستم Fortnite را با یکدیگر ترکیب کند.
در سالهای اخیر Unreal Engine 5 با انتقاداتی روبهرو بوده است. عملکرد نهچندان روان بازیهای بزرگی که با استفاده از این موتور ساخته میشوند، باعث شده برخی از توسعهدهندگان نسبت به آینده موتور دچار تردید شوند. اگرچه انتقادها به نسخه ۵ موتور اپیک گیمز در مقایسه با استقبال خوب UE4 شدت بیشتری یافته، مدیران این شرکت تصمیم گرفتهاند با توسعه UE6 اعتماد بازار را دوباره جلب کنند. بسیاری از فعالان صنعت بازی معتقدند اپیک گیمز باید پیش از رونمایی از آنریل انجین ۶، مشکلات نسخه ۵ را بهخوبی رفع کند.
به گفته سوئینی، Unreal Engine 6 قرار است نقاط قوت نسخه مخصوص Fortnite یعنی UEFN را هم با خود همراه سازد تا موتور جدید هم برای ساخت بازیهای کلانبودجه و هم پروژههای مستقل کاربردی باشد. این رویکرد تازه میتواند زمینه را برای همکاریهای گستردهتر میان سازندگان بازی و کاربران فراهم کند.
با اعلام تاریخ عرضه Unreal Engine 6 باید توجه داشت نسخه نهایی این موتور، همزمان با معرفی، در دسترس همه قرار نخواهد گرفت و احتمالا ابتدا به صورت آزمایشی عرضه میشود. توسعه اولین بازیهای مبتنی بر آنریل انجین ۶ هم مدتی پس از انتشار موتور آغاز خواهد شد و همچنان برای مدتی طولانی شاهد استفاده برخی استودیوها از نسخههای قبلی خواهیم بود. بهعنوان مثال بازی Final Fantasy 7 Rebirth که در فوریه ۲۰۲۴ عرضه شد، همچنان با Unreal Engine 4 توسعه یافته بود و احتمالا قسمت بعدی این سری هم از همان نسخه بهره میبرد.
source