مصطفی سلیمان (Mustafa Suleyman)، مدیرعامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، معتقد است کسانی که به هوش مصنوعی بدبین هستند، زیادی نگراناند. با این وجود، تجربه بازیسازان و کاربران نشان میدهد فاصله بین رؤیاهای تئوریک و عملکرد واقعی AI هنوز زیاد است.
مصطفی سلیمان، مدیرعامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت و یکی از بنیانگذاران DeepMind و Inflection AI، اخیراً گفته است:
شاید ما بیش از حد بدبین هستیم.
او با همان لحن طنزآمیز همیشگی خود، نگرانیها و انتقادها نسبت به هوش مصنوعی را چیزی کماهمیت دانست و گفت کسانی که از AI بدشان میآید، بیش از حد محافظهکار هستند.
با این حال، تجربه واقعی در صنعت کمی متفاوت است. در شرکتهای بازیسازی مانند Electronic Arts، بهکارگیری هوش مصنوعی در توسعه بازی میتواند زمان و هزینه زیادی را طلب کند. در برخی استودیوهای دیگر، توسعهدهندگان حتی ترجیح میدهند بههیچوجه با هوش مصنوعی سروکار نداشته باشند. علاوه بر این، گزارشهایی نیز وجود دارد که نشان میدهد ابزارهای هوش مصنوعی گاهی محتواهای نامناسب یا خطرناک تولید میکنند؛ از مشاورههای نادرست گرفته تا ارائه اطلاعات تاریخی اشتباه.
یک مقاله منتشرشده در PC Gamer با موفقیت دیدگاههای متناقض و رویکردهای شرکتی نسبت به هوش مصنوعی را بررسی کرده و نشان میدهد که مصطفی سلیمان، مدیر AI مایکروسافت، با لحنی طنزآمیز نگرانیها و انتقادها را کماهمیت جلوه میدهد. او معتقد است تجربیاتش از بازیهای قدیمی، مانند Snake روی تلفنهای نوکیا، درک ویژهای از توانمندیهای هوش مصنوعی به او داده است. با این حال، تجربههای روزمره کاربران نشان میدهد حتی پیشرفتهترین سیستمهای AI نیز میتوانند اطلاعات نادرست تولید کنند؛ بهعنوان مثال، جستجوی تاریخ مرگ مارکوس آئورلیوس توسط Microsoft Copilot به اشتباه سال ۱۹۴۳ را نشان داد.
به نظر میرسد نگاه سلیمان، با وجود تجربیاتش، هنوز با نگرانیها و تجربههای واقعی کاربران و توسعهدهندگان فاصلهای دارد. برای برخی افراد، تجربه بازیهای کلاسیک مانند Final Fantasy 7 همچنان لذت و درکی متفاوت از تعامل با تکنولوژیهای جدید ارائه میدهد و نشان میدهد پذیرش کامل هوش مصنوعی هنوز زمان میبرد.
source
کلاس یوس