
ظاهرا قرار است تکلیف انحصار تبلیغاتی گوگل خیلی زود مشخص شود. گوگل و وزارت دادگستری آمریکا، در آخرین فرصت خود قبل از آنکه قاضی لئونی برینکما تصمیم نهایی خود را درباره ضرورت تجزیه گوگل برای رفع انحصار تبلیغات این شرکت اتخاذ کند، استدلالهایشان را مطرح کردند.
تکلیف انحصار تبلیغاتی گوکل بهزودی مشخص میشود
برینکما انتظار دارد رأی خود را در سال آینده میلادی صادر کند، اما همانگونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده، او کاملاً آگاه است که «زمان عامل بسیار حیاتی است». در حالی که وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه میخواهد گوگل را ملزم به واگذاری سامانه مبادله تبلیغاتی AdX کرده و همچنین گزینه اجبار به فروش سامانه تبلیغاتی ناشران را نیز باز نگه دارد، گوگل استدلال میکند که تنها تغییرات رفتاری برای رفع مشکلاتی که دادگاه در کسبوکار آن تشخیص داده کافی است. برینکما پیشتر حکم داده بود که گوگل در دو بازار فناوری تبلیغات، انحصار غیرقانونی داشته و همچنین دو ابزار خود را بهصورت غیرقانونی به یکدیگر گره زده است.
او کاملاً آگاه بود که احتمالاً گوگل به این پرونده اعتراض خواهد کرد و یادآور شد که راهکارهای پیشنهادی وزارت دادگستری «به احتمال زیاد در دوره رسیدگی به اعتراض، چندان قابل اجرا نخواهند بود». از سوی دیگر، همانطور که نیویورک تایمز گزارش داده، قاضی تأکید کرد که تغییرات رفتاری میتوانند با سرعت بیشتری اعمال شوند.
عامل زمان، در رأی اخیر یکی از قضات که به ضرر دولت و علیه ادعای آن مبنی بر اینکه متا یک انحصارگر غیرقانونی است صادر شد نیز نقشی تعیینکننده داشت. زمانی که این پرونده در سال 2020 مطرح گردید، تیکتاک رقیبی بسیار کوچکتر نسبت به زمانی بود که محاکمه آن در اوایل امسال برگزار شد. همین واقعیت یکی از دلایلی بود که وزارت دادگستری آمریکا پرونده انحصار تبلیغات گوگل را در حوزه قضایی ایالت ویرجینیا شرقی مطرح کرد؛ حوزهای که به دلیل سرعت بسیار بالای رسیدگی قضایی، به Rocket Docket شهرت دارد.
source
کلاس یوس