برآورد جدید TrendForce نشان میدهد بحران رم از سال ۲۰۲۶ تشدید خواهد شد. این گزارش حاکی از آن است که احتمالاً شاهد گسترش بیشتر پیکربندیهای ۸ گیگابایتی خواهیم بود. در نهایت، اگر رم سیستم و حافظه گرافیکی هر دو ۸ گیگابایت باشند، عملکرد لپتاپهای گیمینگ بهشدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
بازار رایانههای شخصی به دلیل افزایش قیمت رم در وضعیت ناپایداری قرار دارد و در حالی که شایعاتی از تأثیرگذاری این روند بر درایوهای SSD در آینده نزدیک حکایت میکنند، یک گزارش جدید نشان میدهد که بحران رم نهتنها فروکش نخواهد کرد، بلکه شدت بیشتری نیز خواهد گرفت.
طبق گزارشی که Wccftech منتشر کرده، برآورد تازه TrendForce نشان میدهد که گسترش استفاده از مشخصات رم ۸ گیگابایتی در نوتبوکها باعث خواهد شد پیکربندیهای ۱۶ گیگابایتی یا بالاتر از نظر قیمتی برای بسیاری از کاربران غیرقابل دسترس شوند؛ روندی که از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
اگرچه این برآورد بهطور مشخص بر رم سیستم تمرکز دارد، اما به احتمال بسیار زیاد همین سرنوشت در انتظار حافظه کارتهای گرافیک لپتاپهای گیمینگ نیز خواهد بود. در حال حاضر، قیمت کیتهای رم از هزینه برخی رایانههای گیمینگ ردهپایین فراتر رفته است و همین موضوع در نهایت منجر به افزایش قیمت این دسته از سیستمها نیز میشود.

با افزایش قیمت DRAM برای تولیدکنندگان، تمرکز بر ارائه ارزانترین پیکربندی ممکن، یعنی ۸ گیگابایت رم، بهعنوان راهکاری برای کنترل خسارت و حفظ قیمت نهایی در پایینترین سطح ممکن تلقی میشود. این موضوع میتواند بهروشنی توضیح دهد که چرا Valve تصمیم گرفته برای Steam Machine آینده خود از ۸ گیگابایت رم استفاده کند تا مصرفکنندگان ناچار به پرداخت قیمتهای غیرمنطقی نشوند.
برای لپتاپهای گیمینگ، حرکت به سمت پیکربندیهای ۸ گیگابایتی به یک مشکل جدی در عملکرد بازیها تبدیل خواهد شد. ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی در حال حاضر برای بسیاری از گیمرها یک نقطه ضعف اساسی محسوب میشود، زیرا این مقدار آیندهنگرانه نیست و در اجرای بازیهای مدرن که به حافظه گرافیکی زیادی نیاز دارند با دشواری مواجه میشود. حال اگر فشار بازار باعث کاهش رم سیستم به ۸ گیگابایت نیز شود، عملکرد گیمینگ به شکل قابلتوجهی افت خواهد کرد.
در صورتی که بازگشت به مقادیر کمتر رم برای اغلب سیستمها به واقعیت تبدیل شود، این وضعیت میتواند بهمنزله یک عقبگرد بزرگ تلقی گردد؛ بهویژه با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از بازیهای AAA جدید با نیازمندی ۳۲ گیگابایت رم برای تنظیمات گرافیکی بالا عرضه میشوند و ۱۶ گیگابایت رم را بهعنوان حداقل لازم برای تنظیمات گرافیکی متوسط تا پایین در نظر میگیرند.

گلوگاههای مرتبط با رم بهراحتی میتوانند به مشکلی بزرگتر از گذشته تبدیل شوند. در شرایط معمول، گلوگاههای پردازنده یا کارت گرافیک شایعتر بودند، اما به نظر میرسد این معادله در حال تغییر است، بهخصوص برای تازهواردان دنیای گیمینگ روی رایانههای شخصی.
با این روند، تبوتاب هوش مصنوعی به این زودیها فروکش نخواهد کرد و این موضوع به این معناست که قیمت رم همچنان رو به افزایش خواهد بود. به بیان ساده، اگر هنوز کیتهای رم بلااستفادهای در اختیار دارید، چه ۸ گیگابایتی و چه مقادیر بالاتر، نگهداشتن آنها به نفع شما خواهد بود؛ زیرا در صورت تداوم این بحران، ممکن است این وضعیت به یک حالت عادی و دائمی تبدیل شود.
شاید ماهها یا حتی سالها طول بکشد تا ثبات به این بخش از بازار رایانههای شخصی بازگردد و آخرین چیزی که هر کاربری مایل است با آن مواجه شود، پرداخت هزینهای بیشتر از قیمت یک کارت گرافیک جدید برای خرید یک مجموعه رم نو خواهد بود.
گیمینگ روزبهروز ارزانتر نمیشود و اگرچه در حال حاضر رم اصلیترین قطعهی متاثر از این بحران است، اما احتمالا بهزودی همین شرایط شامل SSD و کارتهای گرافیک نیز خواهد شد؛ قطعاتی که بهویژه در یک سال گذشته سهم قابل توجهی از افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
اگر بدشانسی آوردهاید و پیش از آغاز این بحران موفق به تهیه کیت رم نشدهاید، بهترین کار این است که با دقت تخفیفهای احتمالی فصل زمستان را زیر نظر بگیرید و پیش از آنکه موجودی بازار به پایان برسد، در سریعترین زمان ممکن اقدام به خرید کنید.
source
کلاس یوس