هیجان موجود در تعقیب و گریز عنصر بزرگی در بسیاری از فیلم های هیجانی ترسناک موفق است. این شاخصه باعث افزایش آدرنالین میشود و به پیش بردن عنصر تعلیق نیز کمک میکند. از طرف دیگر این موضوع مخاطب را در حاشیه صندلی خود نگه میدارد و با تزریق تَنش او را مجبور به ترسیدن از موقعیتهای مشابه در جهان واقعی میکند. برای مثال: ممکن است شخصیتهای یک فیلم در حال فرار از کوسهها، زامبیها، یا قاتلان کلیشهای با نقاب باشند، اما انگیزه فرار یک شاخص متداول است که اغلب برای ایجاد هیجان و ترس در هر اثری با چنین مضمونی استفاده میشود. حالا ما در ویجیاتو قصد داریم ۱۰ فیلم هیجانی ترسناک با مضمون تعقیب و گریز و فرار را به شما معرفی کنیم.
Escape Room
اتاق فرار با نگاهی تازه به ساختار مجموعه فیلم «اره» تولید شد؛ داستان به اندازه کافی ساده است، گروهی از شرکت کنندگان در یک اتاق فرار پیچیده باید بر گناهان گذشته خود غلبه کنند تا بتوانند بر تلهها و خطرات مختلف پیروز شوند. در واقع شش غریبه ماجراجو برای تجربه بازی اتاق فرار به یک ساختمان مرموز سفر میکنند؛ بازی که در آن بازیکنان برای حل یک سری پازل برای برنده شدن 10000دلار رقابت میکنند.
بنابراین، چیزی که به ظاهر سرگرمکننده و بی خطر شروع میشود، به زودی به یک کابوس تبدیل میشود. این فرمول به اندازه کافی تکراری است، اما مطمئناً برای خلاقیت درون فیلم چیزی برای گفتن وجود دارد. اتاق فرار نمیتواند بسیاری از پتانسیلهای اولیه خود را برآورده کند، اما آنچه باقی مانده هنوز به اندازه کافی پُر تنش و هیجان انگیز است تا انحرافی گذرا را برای طرفداران تعلیق در ژانر وحشت ارائه دهد.
Jeepers Creepers
جیپرز کریپرز که در ایران با عنوان مترسکهای ترسناک هم شناخته میشود، یک فیلم ترسناک هیجانی مبتنی بر تعقیب و گریز به کارگردانی ویکتور سالوا است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و اولین قسمت از سهگانه «جیپرز کریپرز» است. ژانر وحشت با هیولاهایی که میخواهند اعضای حیاتی مردم را بخورند بیگانه نیست، اما تعداد زیادی نمیتوانند با وحشیگری و شرارت باستانی قربانیان خود را تعقیب کرده و نابود کنند. اما هیولای این فیلم تمام این شاخصها را دارد.
یک برادر و خواهر در راه تعطیلات بهاری با غاری روبرو میشوند که در کنار یک کلیسای متروکه با اجساد پوسیده تزئین شده است، اما به زودی آنها متوجه میشوند که یک نیروی شیطانی در پشت آن وجود دارد. اکنون نیروی اهریمنی به دنبال آنهاست و برای رسیدن به خواسته خود در هیچ چیزی متوقف نمیشود. فیلم Jeepers Creepers نه تنها یک فیلم ترسناک خوب ساخته شده است، بلکه دارای حضور فوق العاده قوی و فراموش نشدنی از یک آنتیگونیست خطرناک و دیدنی است. همچنین طراحی قصه و فضای آن نیز تحت تأثیر آثاری چون «دوئل» ساخته استیون اسپیلبرگ و «ترمیناتور» جیمز کامرون بوده است.
Death Proof
یک بدلکار سینما به نام مایک با ماشین قدیمی تقویت شده، خوفناک و خفنش، آنچنان به ماشین قربانیانش میکوبد که دیگر چیزی جز تکه خردههای گوشت قربانیانش از آنها باقی نمیماند. این ایدهای جذاب و در اصل تارانتینویی است که باید در طول فیلم، هیجان درون آن را درک و تماشا کنید. فیلم دربارهی یک راننده و بدلکار حرفهای با بازی کرت راسل است که به دختران از همه جا بیخبر سواریهای مرگباری میدهد که به قیمت جانشان تمام میشود. ماجرا از جایی برای بدلکار ضدضربهی ما خطرناک میشود که او گیر دختران سرسختی میافتد که به این سادگیها دم به تله نمیدهند؛ گروهی که رهبرشان زویی بل (بدلکار اوما ترومن در «بیل را بکش») است که نقش خودش را در فیلم بازی میکند.
ضدمرگ شاید بهترین فیلمی باشد که میتوانید میل بیحدومرز تارانتینو به ادای دین و بازیافت عناصر فیلمهای خشونتبار و کمخرجی که در شکلدهی سلیقهاش نقش داشتهاند را دید. حالوهوای این اثر مثل این میماند که به تعدادی از سینما دوستان بودجه درستوحسابی و یک سناریوی آتشین بدهید و از آنها بخواهید تا ظرف چند هفته یک اثر اکشن با عنصر تعلیق و درونمایه وحشت بسازند. بنابراین، این اثر نیز یکی گزینههای شاخص این لیست است.
Saw
وقتی فیلم اره یا «Saw» در سال 2004 برای اولین بار به نمایش درآمد، یک زیرژانر نه چندان آشنا را در گونه فیلمهای ترسناک معرفی و محبوب کرد؛ آن زیرژانر چیزی نبود جز فیلمهای اسپلتر «Splatter»؛ این دسته از فیلمها گونهای از ژانر فیلم ترسناک و هیجانی هستند که به عمد بر روی خشونت و شکنجههای گرافیکی تمرکز دارند. فیلم اره ساخته جیمز وان با دستمایه قرار دادن این فرمول و البته ترکیب آن با یک طرح متشنج و جنایی، موفق به کسب مخاطب فراوان و البته دنبالههای متعدد شد.
این فیلم دربارهی قاتلی مبتلا به سرطان است که تصمیم میگیرد به آدمهایی که ارزش زندگیشان را نمیدانند با مجبور کردنشان به تلاش برای قسر در رفتن از تلههای مرگبار و گرفتن تصمیمات حیاتی بفهماند که عمرشان را به بطالت نگذرانند و تقاص گناهانی را که ازشان گریخته بودند ببینند و در نهایت اگر توانستند زنده قسر در بروند، به عنوان انسان بهتری به جامعه برگردند.
فیلم اره وحشیانه، ساده و هیجانانگیز است. در واقع این اثر مصداق کامل یک بازی موش و گربه پُر از تعلیق است. تنها هدف بازماندگان این فیلم زنده ماندن بدون توجه به هزینه است. فکها باز میشوند، اندامها پاره میشوند و قربانیان دامهای وحشتناکی را در طول فیلم تجربه میکنند. این اثر قطعاً یکی از راههای تقویت آدرنالین در بدن انسان است.
Haunt
تسخیر فیلمی در ژانر اسلشر به کارگردانی اسکات بک و برایان وودز محصول ۲۰۱۹ ایالات متحده آمریکا است. داستان فیلم «تسخیر» در مورد گروهی از دوستان است که تصمیم میگیرند در شب هالووین با هم سوار ماشین شوند؛ و به مکانی تسخیر شده بروند. این گروه به زودی با یک جاذبه خانه تسخیر شده روبرو میشوند که تصمیم میگیرند در آن شرکت کنند؛ و در آن جا با اتفاقاتی ترسناک روبرو میشوند.
هر فیلم خوب اسلشر باید دارای نوعی صحنه تعقیب و گریز باشد، اما تأثیر این عامل تنها زمانی افزایش مییاد که چندین قاتل در ترکیب این فرمول قرار بگیرند. به خصوص اگر قربانیان در حال تلاش برای فرار از خانه خالی از سکنه هستند که با تلههای انفجاری مهلک پُر شده است. حالا فیلم تسخیر تمام این فاکتورها را در دل خود جای داده است.
The Strangers
غریبهها یک فیلم ترسناک آمریکایی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. فیلم در مورد یک زوج جوان است که سه مهاجم نقاب زده به صورت مرموزی در خانه به آنها حمله میکنند و قصد صدمه زدن به آنها را دارند. اگرچه سینما و ژانرهای متعلق به آن هر کدام عشاق ویژه خود را دارند اما شاید به نوعی سینمای دلهره و یا سینمای وحشت را بتوان نمک تمام ژانرها دانست. چنانچه اگر داستانی تمام قواعد این ژانر را رعایت کند و عناصر داستان هم بهگونهای منطقی وارد چارچوب کار شوند، آن وقت است که تولید و درک خودخواسته این هیجان از سوی تماشاگر بسیار به صرفه بهنظر میرسد. حالا غریبهها مصداق همین تعریف است.
غریبهها در قالب یک اثر نفسگیر که پر از رمز و راز و سؤال و معماست، به تناسب سرشار از تعلیق، کُنش و دیوانهبازی هم هست و مملو از تکههایی که نه جوابی برایشان پیدا میشود و نه اصلا نیازی به این پاسخها احساس میشود؛ چرا که هر تکه به تکه بزرگتری میپیوندد که جواب سئوال را در دل خود دارد و بهصورت مستتر باقی میماند، حال این به توانایی تماشاگر برمیگردد که به حدس و گمان روی میآورد و خود را در قالب کاراکتر جا میاندازد و تا آخر داستان با او میماند یا اینکه نه، صبر میکند تا کارگردان با اطلاعات قطرهچکانی که از قواعد ژانر جنایی معمایی است، به او کمک کند.
Halloween II
اگرچه اولین قسمت هالووین دارای عنصر فرار و تعقیب و گریر در نیمه دوم فیلم است، اما دنباله آن به طور کامل از این ایده استفاده میکند. اگر چه قسمت دوم هالووین بلافاصله بعد از قسمت اول در سال 1981 میلادی ساخته شد، اما این فیلم را خود جان کارپنتر کارگردانی نکرده است، نکتهای که با مشاهدهی این قسمت میتوان به آن پی برد، با این اوصاف حضور استاد وحشتآفرینی در نقش تهیهکننده و مشاور فیلمنامه کافی بود تا قسمت دوم هالووین در سال 1981 میلادی به یکی از قسمتهای دیدنی مجموعه فیلمهای هالووین تبدیل شود.
در عین حال که اولین Halloween فیلمی شسته رفته و سرراست است، اما فیلم 1981 به هیچ وجه دنبالهروی قسمت قبلش نیست. با همهگیر شدن ژانر اسلشر، کارگردان فیلم، ریک رزنتال و تهیه کننده یعنی کارپنتر، به شکل قابل توجهی میزان خشونت را در این قسمت افزایش دادند. بیشتر فیلم در یک بیمارستان جریان دارد و مایکل مایرز به صورت دائم در یک تعقیب و گریز تنش آفرین به دنبال شکار لوری است.
The Texas Chainsaw Massacre
کشتار با ارهبرقی اسلشری است که جدا از جذابیت ظاهریاش، پیام نیز دارد. پیامش هم این است که اگر آمریکا به همین سرعت صنعتیسازی شود، کسانی که شغلشان قصابی است، شاید از روی بیکاری به ذبح انسان روی بیاورند. همین گفته به تنهایی مخوف بودن موضوع نهفته در فیلم را تعریف میکند.
فیلم، روایت گروهی از دوستان جوان است که وقتی میخواهند به دیدار از یک خانه قدیمی بروند، بدل به قربانیان یک خانواده کامل از آدمخواران میشوند. با این که در زمان انتشار فیلم، گفته میشد داستان آن واقعی است تا طرفداران بیشتری جذب کند، ولی داستان فیلم کاملاً ساختگی است و فقط شخصیت «صورتچرمی»، نقش منفی اصلی است که از رفتار و زندگی واقعی یک قاتل زنجیرهای آمریکایی به نام اد گین الهام گرفته شده.
کشتار با اره برقی در تگزاس بیش از هر فیلم دیگر این فهرست تصویرگر شرارت آدمی است. خانوادهی آدمخوار فیلم از کشتن دیگران برای خود دلیلی ساختهاند تا عقدههای ناشی از پس زده شدن توسط جامعه را تاب بیاورند و زندگی نکبتزده خود را زیبا کنند! صورت چرمی امروز به یکی از نمادهای سینمای اسلشر تبدیل شده. شخصیتی با الهام از قاتلی واقعی به نام ادگین که منبع الهام قاتلین فیلمهایی مانند روانی، سکوت برهها و مطرودین شیطان هم بوده است. مردی چرمینه پوش با یک ارهبرقی ترسناک و پر سروصدا در دست که در طلب جان آدمی است.
The Hitcher
فیلم بینراهی نام یک اثر جادهای ترسناک، محصول ۱۹۸۶ آمریکا به کارگردانی رابرت هارمون و فیلمنامهای از اریک رد است. داستان این اثر پیرامون مواجه یک فرد جوان با یک مسافر بین راهی است که از قرار معلوم یک قاتل سریالی خونسرد است. پس از این مواجه فیلم وارد یک بازی موش و گربه بین قاتل و مقتول میشود. بینراهی در نوع خودش یک تریلر شگفتانگیز است و روتگر هاور به عنوان قاتل سریالی فیلم واقعاً ترسناک است. او بدون شک یکی از بهترین شروران تاریخ سینما است که دست کم گرفته شده است. بازی که هاور و سی توماس هاول در این فیلم انجام میدهند راهی عالی برای گذراندن یک ساعت و نیم از زندگی شما است.
تصور کنید گربهای تمام روز را در تعقیب یک موش میگذراند؛ هنگامی که او سرانجام موش را در گوشهای پیدا میکند به جای کشتن آن، از برخورد سادیستی با آن لذت میبرد. در واقع قبل از اینکه موش به مرحله کشتن برسد، باید شکنجه شود. این خلاصهای تمثیلی از این فیلم است. به طور کلی این اثر یک فیلم جادهای پُر تنش است که شامل برخی از بدلکاری جذاب، تعقیب و گریز، اکشن و همچنین اجرای طوفانی از روتگر هاور و لحظات و پیچشهای تکان دهنده است. یکی از بهترین فیلم های هیجانی ترسناک دستِ کم گرفته شده دهه هشتاد میلادی که باید برای یک بار هم که شده آن را تماشا کنید.
Alien
در اواخر دهه 1970 میلادی ریدلی اسکات با همراهی دن آبنون فیلمنامهنویس، پایههای یک فیلم ترسناک را ریختند که اتفاقاتش در یک سفینه فضایی رخ میداد. آبنون داستان بیگانه را نوشت و آن را تبدیل به فیلمنامه کرد. ریدلی اسکات جوان هم آن را تبدیل به یک فیلم ترسناک هیولا محور کرد که همه از دیدن آن میخکوب میشدند. این اتفاق آن قدر بزرگ بود که بعد از آن این موجود که به بیگانه مشهور شد به شهرت فراوانی رسید. بیگانه ریدلی اسکات، رویارویی یک فضانورد زن به نام الن ریپلی را با بازی سیگورنی ویور در مقابل یک موجود مخوف فضایی ترسیم کرده است.
شاهکار علمی تخیلی ریدلی اسکات، یعنی فیلم بیگانه، به دلیل ترکیب ویژگیهایی که برای یک فیلم ترسناک با عنصر فرار ایده آل محسوب میشود، یکی از برترین آثار در این لیست است. گروهی از قربانیان مجبور میشوند زمانی که یک هیولای بیگانه بدجنس به کشتی فضایی آنها راه پیدا میکند، از محل کار آشنای خود خارج شوند و برای حفظ جانشان مبارزه کنند. هیجان شکار تنها زمانی در این فیلم تشدید میشود که خدمه سفینه فضایی یکی پس از دیگری توسط موجودی باهوش به نام زنومورف خورده میشوند. طراحی تعلیق و تنش در این اثر محکمترین عنصر فیلم است که آن را در نوع خودش بسیار منحصر به فرد جلوه میدهد.
بهترین فیلم های هیجان انگیز و ترسناک از نگاه ویجیاتو را بشناسید:
source
کلاس یوس