مگر می‌شود که کسی با نام Infinity Ward آشنا نباشد؟ مهم نیست که از گیمرهای قدیمی هستید و یا به تازگی می‌خواهید وارد این دنیا زیبا شوید، در هر صورت نام اینفینیتی وارد و مجموعه افسانه‌ای آن‌ها شهرتی جهانی دارد. بله درست است، می‌خواهیم در مورد خالق مشهورترین مجموعه تاریخ ویدیوگیم صحبت کنیم؛ مجموعه‌ای که برای سالیان سال سبک شوتر را تعریف می‌کرد، مجموعه‌‌ای که ما آن را با نام Call of Duty می‌شناسیم. در این روایت قرار است که دل طرفداران سبک شوتر حسابی بسوزد، چون داستان افول Infinity Ward شاید یکی از دردناک‌ترین اتفاقات اخیر دنیا گیمینگ باشد.

مثل همیشه باید یک سفری به ابتدا این استودیو داشته باشیم. به هر حال برای هر سقوطی، یک پرواز بلند هم نیاز است. باید ببینیم چطور شد که بازی اول این استودیو، یعنی Call of Duty 2003 برنده بیش از ۹۰ جایزه در جشنواره Game Awards شد، ولی بازی آخر آن‌ها دیگر آن سر و صدای سابق را ندارد و به باد انتقادات گرفته می‌شود. از یک فاجعه مدیریتی تا طمع سهام‌داران، اگر دوست دارید که در مورد جزئیات داستان افول اینفینیتی وارد بیشتر بدانید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

شروعی سریع و قدرتمند


استودیو اینفینیتی وارد توسط گرنت کولیه (Grant Collier)، جیسون وست و وینس زامپلا (Vince Zampella) بنیان‌گذاری شد. این سه نفر از کارکنان قدیمی EA بودند و در ساخت Medal of Honor: Allied Assault تاثیری مستقیم داشتند. این سه نفر به علت یک سری اختلافات داخلی با شرکت الکترونیک آرتز تصمیم گرفتند که همکاری خود با آن‌ها را قطع کنند. در این دوره بود که اکتیویژن با این سه نفر تماس می‌گیرد تا آن‌ها را برای یک استودیو جدید، به نام اینفینیتی وارد که می‌خواهد بسازد، استخدام کند. در نهایت این سه نفر به همراه ۲۳ نفر دیگر از تیم سابق تصمیم به همکاری با اکتیویژن گرفتند.

اکتیویژن برای کمک به آن‌ها در ابتدا ۳۰ درصد از سهام استودیو را به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار خرید. این کار باعث شد که Infinity Ward بودجه لازم برای ساخت بازی اولش را داشته باشد. در سال ۲۰۰۲ هم اولین بازی این استودیو با نام کال آو دیوتی برای کامپیوتر راهی بازار شد. موفقیت اولیه این بازی به قدری خوب بود که اکتیویژن تو سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت که سهام اینفینیتی وارد را به صورت کامل خریداری کند و به طور کامل مالک این استودیو شود.

مهم‌ترین دلیل این موفقیت این بود که اکتیویژن به تیم این استودیو اجازه می‌داد تا اهداف خودش را دنبال کند. اکتیویژن نه اجازه دخالت داشت و نه حتی انگیزه‌ای برای آن داشت. این موضوع باعث می‌شد تا اینفینیتی وارد بتواند به صورت آزادانه روی بازی‌هایش تمرکز کند و از هسته خلاقیتی خود پیروی کنند.

همکاری با مایکروسافت


اخبار موفقیت بازی کال آو دیوتی به سرعت در همه جا پخش شد. محبوبیت این بازی به قدری بود که حتی مایکروسافت هم می‌خواست از آن در راستای رشد برند گیمینگ خودش استفاده کند. برای همین این شرکت به اینفینیتی وارد یک پیشنهاد جالب داد. بازی بعدی این استودیو قرار بود که در سال ۲۰۰۵ و با نام Call of Duty 2 منتشر شود. مایکروسافت پیشنهاد داد که عرضه جهانی این بازی با انتشار Xbox 360 هماهنگ شود و به عنوان بازی اولیه، به همراه این کنسول فروخته شود.

این پیشنهاد از دو جهت برای اینفینیتی وارد عالی بود. از طرفی با همکاری با مایکروسافت، آن‌ها می‌توانستند آینده نسبتا بهتری را برای خودش تضمین کنند، از طرف دیگر فروش بازی بعدی‌اش را به صورت عمده بر روی کنسول‌ها هم آغاز می‌کرد. در نهایت این همکاری با مایکروسافت باعث شد که کال آو دیوتی ۲ به یکی از موفق‌ترین بازی‌های دورانش تبدیل شود و بیش از ۱.۲ میلیون نسخه فروش داشته باشد.

تقسیم وظایف


در اینجا بود که اکتیویژن از منبع طلایی که رویش نشسته بود، مطلع شد. برای همین یکی دیگر از استودیوهای داخلی‌اش به نام Treyarch را مسئول ساخت بازی Call of Duty 3 کرد. شاید برایتان سوال باشد: پس اینفینیتی وارد چه کاری انجام می‌داد؟ این استودیو سعی داشت که یک موتور بازی‌سازی جدید را برای بازی‌ بعدی‌اش بسازد.

این بازی قرار بود که چندین برابر بزرگ‌تر از بازی‌های قبلی باشد و تیم اینفینیتی وارد برای ساخت آن رشدی چهار برابری داشت و تعداد کارکنان فعال آن به ۱۰۰ نفر رسید. یکی از تفاوت‌های اصلی این بازی با عناوین قبلی‌اش این بود که دیگر قرار نبود در مورد جنگ‌های جهانی باشد و این بار یک داستان را در دنیایی مدرن و در یک جنگ خیالی بین ابرقدرت‌ها بیان می‌کرد. در نهایت این بازی با نام Call of Duty: Modern Warfare در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد. استودیویی که تنها پنج سال از تاسیسش می‌گذشت، حالا پایه‌های بهترین و پرفروش‌ترین بازی‌های شوتر تاریخ ویدیو گیم را بنا نهاده بود. تقریبا هیچ‌کسی انتظار چنین موفقیت بزرگی را نداشت، حتی خودشان.

آغاز اختلافات


بعد از موفقیت چشم‌گیر بازی مدرن وارفر، دو مدیر اجرایی اصلی استودیو اینفینیتی وارد، یعنی وست و زامپلا با پیشنهادی جدید به سراغ اکتیویژن رفتند. این دو از اکتیویژن می‌خواستند که پاداشی خیلی بزرگ‌تر برای ساخت بازی‌های موفق دریافت کنند و دست اکتیویژن به طور کامل از جزئیات بازی‌سازی آن‌ها کوتاه شود. در ازای آن هم ساخت نسخه بعدی مجموعه مدرن وارفر آغاز می‌شد.

خیلی از افراد معتقدند که این تصمیم در حقیقت آغاز داستان افول Infinity Ward بود. اکتیویژن با این پیشنهادات موافقت کرد، ولی تنها به شرطی که اگر به هر دلیلی این دو مدیر اجرایی از تیم اینفینیتی وارد جدا شدند، تمامی حقوق مادی و معنوی مجموعه کال آو دیوتی به اکتیویژن برمی‌گشت. این شرط برای وست و زامپلا خیلی مهم نبود چون هیچ کدام از آن‌ها قصد ترک استودیو را نداشتند. به هر حال چرا باید یک چیزی را از صفر خودتان بسازید و سپس رهایش کنید؟ ولی بعدا مشخص شد که این شرط اکتیویژن، باعث نابودی هر دو شرکت و استودیو خواهد شد.

متاسفانه بعد از اینکه این قرارداد جدید بین طرفین وضع شد، اکتیویژن تصمیم گرفت که تا به طریقی وست و زامپلا را از استودیو بیرون کند. این شرکت قصد داشت که با این کار کنترل مالی و مدیریتی مجموعه کال آو دیوتی را به دست بگیرد. وقتی که وست و زامپلا هم چنین چیزی را دیدند، خودشان تلاش برای قطع همکاری با اکتیویژن را شروع کردند.

تا سال ۲۰۱۰، درگیری بین این دو به قدری زیاد شد که اکتیویژن یک تیم حقوقی استخدام کرد تا مسائل مربوط به اینفینیتی وارد را بررسی کند. بعد از بررسی‌های فراوان این تیم حقوقی، بالاخره اکتیویژن موفق شد تا به علت «سرپیچی از دستورات» قرارداد وست و زامپلا را فسخ کند و آن‌ها را اخراج کند. با این کار، دو نفر از مشکل‌سازان اکتیویژن برای همیشه حذف شدند و تمامی حقوق قانونی و مالی کال آو دیوتی به طور کامل به اکتیویژن رسید. این شرکت تصور می‌کرد که قرار است ساخت بازی‌ها مثل سابق ادامه پیدا کند و هرگز انتظار اتفاقی که افتاد را نداشت.

افول Infinity Ward و تولد Respawn


وقتی که اعضا تیم اینفینیتی وارد نحوه جدایی وست و زامپلا را دیدند، نمی‌توانستند اتفاقی که رخ داده را باور کنند. این دو نفر از تیمی سه نفره بودند که این استودیو را از اول رهبری کردند و با مدیریت آن‌ها بود که بازی‌های قدرتمندی مثل کال آو دیوتی ساخته شدند. حالا اکتیویژن بدون هیچ پشیمانی و مشکلی هر دو آن‌ها را اخراج کرد و مالکیت بازی را تصاحب کرد. این موضوع باعث شد که هم انگیزه این کارکنان کاهش پیدا کند و هم از دست اکتیویژن به شدت عصبانی شوند.

اخراج دو نفر از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیا بازی‌سازی چندان خبر کوچکی نبود و همه از آن باخبر شدند. برای همین یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین نام‌های صنعت گیم با زامپلا و وست تماس گرفت تا هر دو آن‌ها را همراه هر کدام از اعضا تیم سابقشان که حاضر بودند اکتیویژن را ترک کنند را استخدام و به کمک آن‌ها یک استودیو جدید را از نو بسازند. این شرکت هم چیزی نبود جز EA و به کمک زامپلا، وست و تعداد خیلی زیادی از کارکنان قدیمی اینفینیتی وارد که این استودیو را ترک کردند، یک استودیو جدید به نام Respawn Entertainment را بنیان‌گذاری کردند.

اگر این خبر برای شما جدید باشد، احتمالا خیلی غافل‌گیر شده باشید. ولی وقتی به آن کمی فکر کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که چرا بازی‌های شوتر استودیو ریسپاون تا این حد جذاب و اعتیادآورند. وست و زامپلا قلب‌ و مغز اینفینیتی وارد بودند و با خروج خود، علاوه بر اینکه حیاتی‌ترین بخش‌های این استودیو نابود شد، تعداد زیادی از بهترین و تواناترین اعضا این استودیو هم به همراه آن‌ها خارج شدند. پس احتمالا می‌دانید که چرا مجموعه کال آو دیوتی رو به افول رفت.

سقوط آزاد


دوران اوج و عصر طلایی کال آو دیوتی تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت. طی سال‌های ۲۰۰۲ تا این سال، این بازی‌ها به پرطرفدارترین و بهترین بازی‌های شوتر تک‌نفره داستانی و چند نفره و تیمی تبدیل شدند. می‌توان گفت که ۹۰ درصد از این موفقیت تنها به خاطر تیم بسیار خوبی بود که روی بازی‌ها کار می‌کردند. ولی خب با خروج آن‌ها، داستان افول Infinity Ward هم آغاز شد.

تا سال ۲۰۱۹، کیفیت تمامی بازی‌های کال آو دیوتی دائما رو به کاهش بود. این موضوع را در نظرات بازیکنان هم به راحتی می‌توانید ببینید. همه می‌دانستند که آن کال آو دیوتی‌های سابق دیگر وجود ندارند و صرفا یک سری بازی تکرار می‌بینند که محیط‌شان تغییر می‌کند و ایده خلاقانه و انقلابی ندارند. از طرفی استقبال بازیکنان از بخش‌های آنلاین و مولتی‌پلیر هم باعث شده بود تا کیفیت بخش‌های کمپین کمتر از گذشته باشد و بخش بزرگی از طرفداران کال آو دیوتی، با این سری بازی غریبه باشند. از طرفی اکتیویژن هم از این مسیر راضی بود چرا که درآمد از بخش آنلاین بسیار بیشتر شده بود و کال آو دیوتی همچنان پرفروش‌ترین بازی سال می‌شد. اما این فروش زیاد، با چه هزینه‌ای اتفاق افتاد؟

کمی هم امید


در سال ۲۰۱۹ همه چیز عوض شد، یا حداقل اکتیویژن امیدوار بود که همه چیز عوض شود. در این سال بالاخره بعد از مدت‌ها تلاش بازی جدید Modern Warfare منتشر شد، ولی این بار با طعم و چاشنی جدید. این بازی هم یک داستان قوی تک‌نفره و قسمت چند نفره خیلی قدرتمندی داشت. در کنار آن یک حالت بتل رویال هم به بازی اضافه کردند تا از ترند اون دوران عقب نمانند.
بخش وارزون در این بازی به یک پیروزی شکوهمند برای این تیم جدید اینفینیتی وارد تبدیل شد. البته این موضوع را هم باید ذکر کرد که این استودیو در ساخت این بازی تنها نبود و از استودیو‌های Raven Software ،Treyarch و Sledgehammer Games هم کمک خیلی زیادی دریافت کرد.

این کار تیمی و سفری به گذشته کال آو دیوتی باعث شد که امید طرفداران به این بازی برگردد. بار دیگر این بازی به صدر لیست دانلود‌ها اضافه شد و بازیکنان سرورهای آن را پر کردند. حالا اکتیویژن که استقبال‌های طرفداران را دیده بود، امیدوارتر از قبل به مسیرش ادامه داد اگرچه که با سبک و سیاق خودش!

اشتباه و باز هم اشتباه


اکتیویژن باید به بهترین شکل ممکن از این مومنتومی که داشت استفاده می‌کرد. البته خب تا حدودی هم، تا جایی که می‌توانست استفاده کرد. این شرکت وقتی که موفقیت باورنکردنی مدرن وارفر را دید، سریعا به توسعه‌دهنده‌هایش این وظیفه را داد که کار را بر روی عناوین بعدی کال آو دیوتی شروع کنند.

استودیو اینفینیتی وارد روی دو بازی بعدی، یعنی کلد وار و ونگارد، کار نکرد. از قضا این دو بازی دو تا از ضعیف‌ترین بازی‌های تاریخ کل مجموعه هم شدند. هیچ قسمتی از این دو بازی نه قابل توجه بود و نه محتوا جدیدی اضافه می‌کرد. این موضوع باعث شد که مومنتوم اکتیویژن برای کال آو دیوتی به طور کامل نابود شود.

حالا اتفاقات بعد از این دو بازی شاید به خاطر شکست کلد وار و ونگارد بود، شاید هم دلایل خودش را داشت. در هر صورت اکتیویژن چنان ضربه‌ای از شکست این دو بازی خورد که دیگر کسی نه به اسم این شرکت می‌توانست اعتماد کند و نه کس دیگری علاقه خاصی به مجموعه کال آو دیوتی داشت.

باز هم مدرن وارفر


استودیو اینفینیتی وارد با بازی Modern Warfare 2 در سال ۲۰۲۲ برگشت. طبیعتا الان دیگر می‌دانید که تنها داشتن اسم «مدرن وارفر» روی عنوان یکی از بازی‌های این استودیو باعث موفقیت قطعی آن در بازار می‌شود. این بازی هم رکورد فروش کل مجموعه را شکاند و تنها در مدت یک هفته، بیش از ۸ میلیون نسخه فروش داشت و طی چند روز بیش از ۱ میلیارد دلار درآمدزایی کرد.

شاید شما در این قسمت از داستان سقوط اینفینتی وارد انتظار یک بازگشت را داشته باشید، ولی متاسفانه این‌طور نبود. این بازی جزئیات خیلی بیشتری نسبت به عنوان قبلی‌اش نداشت و در حقیقت بیشتر یک بسته الحاقی بود و نه یک بازی کامل و جدا. با این حال طرفداران خیلی زیادی بازی را خریدند و بسیاری از آن‌ها به حقیقتی تلخ پی بردند. یکی از تنها دلایلی که همان مدرن وارفر اول موفق بود، خاطرات ما از این مجموعه قدیمی بود.

این حس نوستالژی دیگر وجود نداشت و صرفا به خاطر یک نام قدیمی، ما از بازی لذت نمی‌بردیم. آن فروش زیادی که در سال ۲۰۲۲ هم اتفاق افتاد به این خاطر بود که همه انتظار آن نوستالژی جذاب را داشتند، ولی خب چون دیگر هیچ حس نوستالژی‌ای وجود نداشت، همه به واقعیت درون بازی پی بردند. دیگر همه فهمیدند که این بازی‌ها صرفا یک سری عنوان تکراری از بازی‌های قدیمی این مجموعه‌اند و محتوای خاصی قرار نیست به آن‌ها اضافه شود. گویی که کال آو دیوتی و اینفینتی وارد فقط قصد داشتند تا بازیکنان را در یک حلقه بی‌پایان قرار دهند و با نسخه‌های مختلف مدرن وارفر، ضعف‌های متعدد خودشان را در نوآوری و خلاقیت بپوشانند.

پایانی تلخ


اکتیویژن و استودیو اسلج‌همر حتی یک سال هم فرصت ندادند و در سال ۲۰۲۳ به کمک استودیو اینفینیتی وارد بازی Modern Warfare 3 را با قیمت باورنکردنی ۷۰ دلار وارد بازار کردند. این بازی یکی از کوتاه‌ترین، بدترین، کم‌امتیازترین و نفرت‌انگیزترین بازی‌هایی است که اسم «کال آو دیوتی» را به دوش می‌کشد. دیگر نه خبری از آن بازی‌های با کیفیت است و نه خبری از یک بازی تیمی جذاب، تنها چیزی که از این مجموعه باقی ماند تنها یک پوکه خالی از نامی بود که یک زمان می‌شناختیم.

از سال ۲۰۲۱ تا به امروز، اکتیویژن به صورت ماهیانه میلیون‌ها بازیکن از دست می‌داد و تا الان بیش از ۶۰ میلیون نفر از بازیکنان ثابتش را از دست داده است. بازی‌های شکست خورده اخیرش و قیمت بالا و کیفیت پایینی که دارد همگی باعث شدند که دیگر کسی نه از کال آو دیوتی به خوبی یاد کند و نه از اکتیویژن.

آن تیم سابقی که می‌شناختیم و با بازی‌هایش بزرگ شدیم الان مشغول کار روی بازی‌هایی مثل تایتان‌فال و ایپکس لجندز است. آینده‌ای که استودیو ریسپاون به عنوان جانشین واقعی اینفینیتی وارد دارد، بسیار امیدوار کننده است. ولی متاسفانه به نظر نمی‌رسد که خود استودیو اصلی اینفینتی وارد بتواند خودش را از این فاجعه نجات دهد.

حالا هم که کال آو دیوتی به طور رسمی زیر پرچم مایکروسافت و ایکس باکس تولید می‌شود، باید دید کیفیت بازی‌های این مجموعه به کجا خواهد رسید. تری‌آرک با خلق سری Black OPS توانست جامعه کالت خودش را خلق کند اگرچه که آن‌ها هم با نسخه‌های سوم و چهارم، راه‌شان کج شد. حالا باید دید که آیا بلک آپس ۶ می‌تواند سری را به اوج برگرداند و مسیر تازه‌ای به اینفینیتی وارد نشان دهد یا این‌که فرنچایز بیشتر از قبل در تنگنایی که گیر افتاده غرق می‌شود.

بیشتر بخوانید:

source
کلاس یوس

توسط petese.ir