در بازار امروز، اولویت هر سازنده و ناشری سودآوری و کسب درآمد است. این موضوع قطعا برای ابرشرکتهایی مثل مایکروسافت بیش از پیش صدق میکند. چند ماه قبل خبر اخراج ۱۹۰۰ نفر از کارکنان اکتیویژن بلیزارد و چند هفته پیش خبر تعطیلی دو استودیوی بازیسازی به گوش رسید و مشخص است که مایکروسافت صبرش تمام شده و از بخش گیمینگ خودش سود میخواهد. گیمپس به عنوان نقطه درخشان ایکس باکس در طول سالیان گذشته، نیاز به یک نفس تازه دارد و باید طبق آن چیزی که مایکروسافت انتظار دارد رشد کند. اینجا بود که بحث کال آو دیوتی به میان آمد و حالا این سری محبوب آمده تا ناجی برند ایکس باکس و محرکی برای گیمپس باشد.
کال آو دیوتی در طول یک دهه گذشته، همواره جزو پرفروشترینهای سال بود و حتی در مقطعی موفق بود تا مقام اول فروش بازی را در بازار سال به دست آورد. اما روند کیفی عناوین حداقل در طول سه الی چهار سال گذشته دچار نوسانهای زیادی شد و سال گذشته با انتشار Modern Warfare 3 به اوج خودش رسید. جایی که صبر طرفداران لبریز شد و آنها قیمت کامل هفتاد دلاری برای محصولی که در میانه پروسه تولید، قرار بود یک بسته الحاقی باشد را منصفانه نمیدانستند. نسخه سوم مدرن وارفر، یک کمپین سه ساعته داشت و محتوای آنلاین آن هم چیز بیشتری نسبت به نسخه قبلیاش برای ارائه نداشت و همهی این عوامل دست به دست هم دادند تا این عنوان به یکی از بدترین بازیهای تاریخ سری تبدیل شود.
حالا که Black OPS 6 رسما معرفی شده و اخبارهایی از پروسه ساخت بازی به گوش رسیده، مشخص است که اکتیویژن چه ریسک بزرگی را انجام داده تا نسخه جدید کال آو دیوتی با بهترین کیفیت ممکن به دست مخاطبانش برسد. از تاخیر حدودا یک ساله تا پروسه ساخت چهارساله، اهداف بلندپروازانه تریارک و البته قربانی کردن اسلجهمر و نسخه سوم مدرن وارفر، نشان از آن دارد که بلک آپس ۶ باید همان نقطه تحولی باشد که کال آو دیوتی به آن نیاز دارد.
اما امسال قضیه متفاوت است و اکتیویژنی که نام سنگین «ناشر کال آو دیوتی» را به دوش میکشد، تحتنظر ردموندیها و ایکس باکس گیم استودیوز است. خرید هفتاد میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، وضعیت ایکس باکس را در روزگار پرمشکل صنعت تغییر داده و کار را به جایی رسانده که مایکروسافت هم دیدش نسبت به بخش گیمینگ عوض شده و حالا از سران آن میخواهند تا از ریخت و پاشها بیشترین استفاده صورت بگیرد و ایکس باکس و سرویس اشتراکی پرطرفدارش یعنی گیمپس به رشد برسد.
کال آو دیوتی بلک آپس ۶ فعلا اولین بازی این سری پرفروش خواهد بود که روز انتشار در سرویس گیمپس قرار میگیرد. این یعنی مایکروسافت حاضر به انجام قماری شده تا از فروش چند میلیون نسخه هفتاد دلاری روی پلتفرمهای خودش گذر کند و در ازایش این فروش بزرگ را فدای رشد گیمپس کند. قطعا این تنها شروع یک روند پرهیاهو است و شاید یکی از برنامههای بزرگ ایکس باکس در شوکیس پیشرو، معرفی و انتشار تمامی بازیهای کال آو دیوتی بر سرویس گیمپس باشد. چه این اتفاق صورت بگیرد چه نه، ارزش گیمپس حالا بیشتر از قبل خودش را به مخاطبان بازیهای ویدیویی نشان میدهد. بازیکنان میتوانند یکی از هیجانانگیزترین و پرآوازهترین فرنچایزهای دنیای بازی را با هزینهای بسیار کمتر تجربه کنند.
قطعا تجربه کال آو دیوتی تنها با ۱۷ دلار (در ماه و تا لحظه نگارش این متن) فرصتیست که نمونه آن را کمتر در صنعت بازی دیدیم. به همین سبب واقعا بعید نیست که ایکس باکس ریسک افزایش قیمت گیمپس را هم به جان بخرد، تا جوی که قرار است کال آو دیوتی با کاربران گیمپس ایجاد کند، همزمان شود با افزایش ارزش و در نتیجه رشد گیمپس و سودآوری. ماههاست که شایعاتی به گوش میرسد حاکی از آنکه سران ایکس باکس برنامه افزایش قیمت اشتراکهای سرویس را در نظر داشتند؛ اما در قبال هر افزایش قیمتی، باید محصولی هم ارائه شود که این افزایش قیمت را توجیه کند و به نظر انتشار کال آو دیوتی در سرویس در راستای همین برنامه است.
این در حالیست که اتفاقات حول بلک آپس ۶ به تنهایی اهمیت بسیار زیادی برای سری خواهد داشت. اینکه گویا قرار است برای اولین بار با یک کال آو دیوتی جهان باز روبرو باشیم و از طرفی شاید این نسخه پایانی بر عرضه سالیانه سری باشد. سران ایکس باکس پیش از قطعی شدن خرید اکتیویژن بارها اعلام کردند که آنها توقف انتشار سالیانه کال آو دیوتی را بررسی میکنند تا روند ساخت و کیفیت عناوین بهتر از قبل شود. بعید نیست با توجه به اتفاقاتی که برای مدرن وارفر ۳ رخ داد، مایکروسافت خیلی جدیتر و قاطعتر برای آینده سری تصمیم بگیرد و اگر کال آو دیوتی بعدی کیفیت لازم را نداشت، آن را تاخیر بزند.
کال آو دیوتی حالا از منظری دیگر هم برای ایکس باکس اهمیت دارد و ردموندیها میخواهند که بازی ساختار و کیفیتی داشته باشد که برای سرویس گیمپس هم مناسب باشد و رضایت مشترکان را به همراه داشته باشد. در طول یکی دو سال اخیر، بحثهای زیادی شده حاکی از آنکه عرضه بازیها روی سرویس گیمپس باعث میشود تا کیفیت بازی در حد و اندازه عناوین بلاکباستر و بودجه کلان نباشد. اگرچه برای این ادعا مثال نقضهای زیادی وجود دارد اما باید دید که ساختار سرویس گیمپس، فروش و سودآوری آن چه تاثیری بر آینده سری کال آو دیوتی خواهد گذاشت.
از طرفی تصمیم به عرضه بازی برای کنسولهای قبلی هم نشان میدهد که نه مایکروسافت و نه اکتیویژن حاضر به انجام ریسک نیستند و به دنبال آن هستند تا تمامی بازیکنان خودشان را حفظ کنند. طبق گزارشات نزدیک به ۴۸ درصد بازیکنان آنلاین بازی، از طریق کنسول PS4 این بازی را تجربه میکنند و این آمار شگفتانگیز است! البته ساختار لانچر اختصاصی کال آو دیوتی (COD HQ) یکی دیگر از عواملیست که باعث شده تا کنسولهای نسل قبل همچنان از دید تصمیمگیرندگان کال آو دیوتی خارج نشود.
تمامی این موضوعات نشان میدهد که مایکروسافت روی فروش بازی بر کنسولهای رقیب و نسل هشتمی حساب کرده و قصدی ندارد تا کاربران کنسولهای رقیب را ترغیب به خرید کنسولهای ایکس باکس کند. با توجه به تحولات اخیر ردموندیها، میتوان گفت که کال آو دیوتی، آخرین سنگر ایکس باکس و گیمپس برای ابقا در صنعت است. در روزگاری که عدهای باور دارند که دیگر ایکس باکسی وجود ندارد و هرچه مانده مایکروسافت گیمینگ است، ردموندیها هرچه دارند را وسط گذاشتند تا ثابت کنند همچنان ایکس باکس و گیمپس قدرت لازم را دارند تا رخی به صنعت بازیهای ویدیویی نشان دهند.
بیشتر بخوانید:
source
کلاس یوس