در شرایطی که کوالکام با اسنپ‌دراگون ایکس الیت، اپل با M3 و M4 و اینتل با Core Ultra به میدان آمده‌اند، AMD‌ سرانجام رقیب قدرتمندی رونمایی کرده است. پردازنده‌های Ryzen AI 9 قرار است هم قابلیت‌های هوش مصنوعی فراوان و هم قدرت خام بهتری نسبت به رقبا داشته باشند.

این پردازنده‌ها در کنار سری دسکتاپی رایزن 9000 رونمایی شده‌اند.

مشخصات Ryzen AI 9

مشخصات Ryzen AI 9

پردازنده‌های جدید AMD ملقب به سری Strix Point حالا در دو مدل Ryzen AI 9 HX 370 و Ryzen AI 9 365 معرفی شده‌اند. ای‌ام‌دی برای نام‌گذاری این پردازنده‌ها از فرمول زیر استفاده می‌کند:

مشخصات Ryzen AI 9

به این ترتیب 9 و HX به سطح پردازنده، صدگان به سری و دهگان و یکان به مدل یا همان SKU اشاره دارد. پردازنده‌های رایزن جدید با موتور پردازش عصبی، تمرکز ویژه‌ای روی هوش مصنوعی دارند.

پردازنده سریع‌تر یعنی Ryzen AI 9 370 HX یک پردازنده ۱۲ هسته‌ای با ۲۴ رشته پردازشی است که فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب ۲.۰ و ۵.۱ گیگاهرتز اعلام شده است. این تراشه بین ۱۵ تا ۵۴ وات توان مصرفی و ۳۶ مگابایت حافظه کش دارد. پردازنده گرافیکی این پردازنده Radeon 890M برپایه معماری RDNA 3 با ۱۶ واحد پردازشی با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز خواهد بود.

مدل Ryzen AI 9 365 اما ۱۰ هسته و ۲۴ رشته پردازشی داشته و فرکانس بوست آن ۵.۰ گیگاهرتز اعلام شده است. همچنین پردازنده گرافیکی این مدل Radeon 880M با ۱۲ واحد پردازشی کمی ضعیف‌تر است.

هر دو مدل با لیتوگرافی ۴ نانومتاری TSMC و با معماری جدید Zen 5 ساخته شده‌اند.

مقایسه با رقبا

از نظر عملکرد، مدل HX 370 بین ۴ تا ۷۳ درصد سریع‌تر از Core Ultra 185H و بین ۹ تا ۹۸ درصد سریع‌تر از M3 اپل خواهد بود. ای‌ام‌دی همچنین می‌گوید این تراشه تا ۶۰ درصد از اسنپ‌دراگون ایکس الیت هم سریع‌تر است.

پردازنده‌های AMD لپ‌تاپی معمولاً در بخش گرافیک داخلی از رقیب اینتلی خود سریع‌تر بوده‌اند. با این‌که سری Core Ultra پیشرفت قابل توجهی داشته، اما به نظر می‌رسد رایزن جدید باز هم رقابت را برنده شود. همان‌طور که در نمودار می‌بینید، عملکرد گیمینگ Radeon 890M به‌صورت میانگین ۳۶ درصد سریع‌تر از رقیبش خواهد بود.

گرافیک Radeon 890M

سریع‌ترین عملکرد هوش مصنوعی

ای‌ام‌دی می‌گوید پردازنده‌های Strix Point‌ به سریع‌ترین پردازشگر هوش مصنوعی برای AI PCها مجهز هستند. طبق نموداری که این شرکت منتشر کرده، این تراشه‌ها تا 50 TOPS عملکرد پردازش هوش مصنوعی دارند. به این ترتیب نسبت به سری Core Ultra‌حدود ۵ برابر سریع‌تر بوده و از Apple M4 و اسنپ‌دراگون ایکس الیت هم عملکرد بهتری دارند.

عملکرد هوش مصنوعی Ryzen AI 9 300

لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های Ryzen 9 AI معرفی شده و از ماه آینده روانه بازار خواهند شد. این لپ‌تاپ‌ها را ایسوس، ایسر، لنوو، اچ‌پی و MSI تولید می‌کنند.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir