لپ‌تاپ‌ها در حال مهاجرت به سوی معماری بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر آرم هستند. تراشه M4 و M3 اپل و همچنین اسنپ‌دراگون ایکس کوالکام پیشتازان این معماری محسوب می‌شوند. اما AMD و اینتل در نمایشگاه کامپیوتکس 2024 نشان دادند x86 هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد. پردازنده‌های Ryzen AI ای‌ام‌دی و حالا لونارلیک اینتل قوی‌ترین و بهینه‌ترین تراشه‌های لپ‌تاپی تا به اینجای کار هستند.

پردازنده لونارلینک اینتل

سال گذشته پردازنده‌های Core Ultra اینتل موسوم به سری Meteor Lake با بهبودهای فراوان از راه رسیدند. اما اینتل حالا در پاسخ به پردازنده‌های Ryzen AI 300 شرکت AMD از سری جدید Lunar Lake رونمایی کرده است. این پردازنده‌ها برخلاف نسل پیشین از حافظه رم داخلی استفاده کرده و به نوعی یک سیستم روی چیپ کامل محسوب می‌شوند. این تراشه‌ها با فناوری Foveros 3D اینتل ساخته می‌شوند تا درست مثل یک تراشه موبایلی، بخش‌های مختلفی را روی یک چیپ جا بدهند. اینتل می‌گوید سری لونارلیک پاییز به بازار عرضه خواهد شد.

این اولین باری است که اینتل ساخت پردازنده را برون‌سپاری می‌کند. سری لونارلیک توسط فناوری ۳ نانومتری نسل دوم TSMC N3B ساخته خواهد شد. حافظه رم این تراشه می‌تواند تا ۳۲ گیگابایت از نوع LPDDR5X و با سرعت 8500 مگاهرتز طراحی شود. اما دیگر خبری از ارتقای رم نخواهد بود.

رم اینتل لونارلیک

درون پردازنده لونارلیک شاهد ۸ هسته هستیم اما خبری از Hyperthreading نیست. ۴ هسته‌ پرقدرت Lion Cove P با ۲.۵ مگابایت حافظه کش L2 و ۱۲ مگابایت کش L3 همراه شده‌اند. ۴ هسته کم‌مصرف Skymount E هم با ۴ مگابایت کش L2 وظایف سبک‌تر را انجام خواهند داد. گفته می‌شود عملکرد IPC این تراشه نزدیک به تراشه‌های جدید Zen 5 ای‌ام‌دی خواهد بود.

پردازنده Lunar Lake

گرافیک و هوش مصنوعی

پردازش گرافیکی برعهده پردازشگر Battlemage Xe2 خواهد بود که با ۸ هسته Xe و هشت هسته RT یک موتور هوش مصنوعی مجزا هم دارد. اینتل می‌گوید این گرافیک تا ۵۰ درصد نسبت به نسل پیش سریع‌تر شده است. با این‌حال بعید است لونارلیک اینتل در بخش گرافیکی رقیبی برای AMD یا اپل باشد.

گرافیک اینتل لونارلیک

به لطف ترکیب توان هوش مصنوعی پردازنده و گرافیک، عملکرد هوش مصنوعی مجموع تراشه لونارلیک اینتل به 120TOPS هم می‌رسد.

مصرف انرژی بهینه

با بهینه‌سازی‌های اینتل، مصرف پردازنده‌های Lunar Lake پایین‌تر آمده و تا ۴۰ درصد نسبت به Meteor Lake بهینه‌تر شده است. این رقم هنگام پخش ویدئوهای یوتیوب 4K30 AV1 محاسبه شده است.

مصرف انرژی لونارلیک

در مجموع به نظر می‌رسد اینتل بیشتر روی مصرف انرژی پایین‌تر، گرافیک و هوش مصنوعی Lunar Lake تمرکز کرده است. به این ترتیب احتمالاً در بخش عملکرد خام، پردازنده‌های Ryzen AI 300 و Apple M4 کماکان عملکرد بهتری داشته باشند. با این‌حال از آن‌جا که این تراشه‌ها دیرتر از رقبا به بازار عرضه خواهند شد، هنوز برای قضاوت زود است.

 

source
کلاس یوس

توسط petese.ir