همان‌طور که بانک مرکزی پیش‌تر خبر داده بود، از امروز (سوم تیر 1403) «ریال دیجیتال» به شکل آزمایشی و محدود به جزیره کیش عملیاتی شد. ارز ریال دیجیتال را مدتی قبل بانک مرکزی جمهوری اسلامی رونمایی کرد که قرار است به حذف کامل اسکناس کمک کند.

آیین رونمایی از ریال دیجیتال امروز با حضور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و خبرنگاران در جزیره کیش برگزار شد. «مهران محرمیان» در این رویداد اظهار داشت: «در حذف اسکناس پیشرفت خیلی خوبی داشتیم اما مردم در پرداخت خرد با مشکل روبرو بوده‌اند.» او در ادامه اذعان کرد که شکل‌گیری این ارز دیجیتال اساسا برای پایان دادن به چاپ اسکناس و جلوگیزی از بازگشت به عقب در زمینه پول بوده است. «روش دیگر ایجاد پول دیجیتال بود و ما چاپ واحد پول دیجیتال را انتخاب کردیم.»

به گزارش فارنت به نقل از پیوست، محرمیان درباره کاربرد ریال دیجیتال در پرداخت روزمره نیز گفت:

در حاضر حاضر محدود به پرداخت خرد است اما در این زمینه محدود نخواهد بود و به سمت سطوح دیگر پرداخت، توسعه پیدا خواهد کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی این ارز را همچون یک اسکناس کامل تلقی می‌کند و می‌گوید: «ریال دیجیتال عملا یک اسکناس کامل است و تمام ویژگی‌های پول را دارد، فقط به شکل فیزیکی چاپ نشده است». در عین حال، حجم چاپ شده از این توکن، در حال حاضر محدود و در اختیار چند بانک منتخب قرار گرفته است. محرمیان در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرد که 50 میلیارد تومان از این پول دیجیتال چاپ شده است. از این میزان تا کنون 12 میلیارد تومان بین 4 تا 5 بانک توزیع شده که مهم‌ترین بانک‌ها ملت، تجارت و ملی هستند.

بانک مرکزی برای تراکنش‌های کیف پول دیجیتال شهروندان نیز از حالا محدودیت‌هایی در نظر گرفته است. به عنوان نمونه، سقف تراکنش‌های روزانه هر حساب تنها 15 میلیون تومان است.



source
کلاس یوس

توسط petese.ir