طی سه دهه گذشته، شرکت پلی استیشن تعداد خیلی زیادی بازی خوب و باکیفیت انحصاری را منتشر کرده است. این موضوع هم به این شرکت کمک کرد که جایگاه خودش را در صنعت بازی‌های ویدیویی پیدا کند و هم با موفقیت آن‌ها نشان داد که به خوبی می‌تواند روی پاهای خود بایستد. اما متاسفانه با افزایش تعداد این بازی‌ها، به تعدادی دیگر از آن‌ها بی‌توجهی شد. تعداد زیادی بازی هستند که شاید می‌توانستند یک مجموعه عالی را ایجاد کنند، ولی هرگز فرصت آن را با پلی استیشن پیدا نکردند. این بازی‌های انحصاری پلی‌‌ استیشن گرفتار یک سایه بی‌توجهی شدند و احتمالا هرگز هم از آن خارج نشوند.

از بازی‌های جدیدی که می‌توانستند یک مجموعه عالی باشند تا بازی‌هایی که باعث قدرت و شهرت پلی استیشن شدند، هیچ عنوانی از این نفرین بی‌توجهی در امان نیست. شاید تمامی این بازی‌ها طرفداران زیاد خودشان را داشته باشند، ولی هرگز قرار نیست دنباله‌ای جدید از آن‌ها وارد بازار شود. البته اینکه بگوییم به صورت صد درصدی غیرممکن است شاید کمی اشتباه باشد، ولی در کل با ویجیاتو همراه باشید تا با هم بازی‌هایی را مرور کنیم که به احتمال خیلی قوی قرار نیست ادامه‌ای داشته باشند.

یک بازی Killzone جدید


بازی‌های انحصاری پلی‌‌استیشن

در زمان PS3 بازی Killzone به راحتی یکی از بهترین بازی‌های سونی بود. این بازی در زمان خودش از نظر محبوبیت می‌توانست با بازی‌هایی مثل گاد آو وار و یا آنچارتد رقابت کند. با انتشار نسخه‌های دوم و سوم این مجموعه، شهرت این بازی بیشتر از همیشه شد و به یکی از بهترین‌ شوترهای دورانش تبدیل شد. ولی خب با انتشار PS4 ما دیگر نه خبری از این بازی شنیدیم و نه نسخه جدیدی از آن منتشر شد.

در حال حاضر هیچ دلیلی ندارد که بخواهیم باور کنیم که این بازی قرار است دنباله‌ای داشته باشد. الان بیش از یک دهه از انتشار آخرین عنوان آن می‌گذرد و سونی به نظر می‌رسد که قصدی ندارد که به این بازی برگردد. استودیو سازنده این بازی یعنی گوریلا گیمز و سونی در حال حاضر روی مجموعه هورایزن کار می‌کنند و به نظر نمی‌رسد که بخواهند آن را رها کنند تا روی یک نسخه دیگر از کیلزون کار کنند.

Resistance 4


شاید این بازی مثل دیگر بازی‌های این لیست معروف نباشد، ولی Resistance یکی از شوترهای تخیلی دوران PS3 بود که طرفدارهای خیلی زیادی داشت. هر نسخه از این بازی، فضای متفاوتی داشت و برای یک زمانی، فرنچایزی مهم برای پلی‌استیشن محسوب می‌شد.

ولی آیا این مجموعه به اندازه‌ای فروش موفق داشت که ارزش زمان و زحمت ساختش را داشته باشد؟ استودیو اینسامنیاک توانست یک سه‌گانه شوتر خوب را بسازد که مهارت‌هایش را در زمینه گیم‌پلی خلاقانه و متنوع نشان داد. شاید از نظر اقتصادی این بازی‌ها خیلی به نفع سونی نبود، ولی به استودیو ایمسامنیاک کمک کرد تا جای خودش را در میان توسعه‌دهنده‌های بزرگ پیدا کند. شاید اگر این بازی نبود، ما هرگز نمی‌توانستیم مجموعه خوبی مثل Spider-Man را تجربه کنیم.

یک بازی جدید infamous


بازی‌های انحصاری پلی‌‌استیشن

شاید یکی از معروف‌ترین بازی‌های انحصاری پلی‌‌ استیشن inFamous باشد. اولین نسخه از این بازی برای PS3 منتشر شد و استودیو ساکر پانچ به خوبی توانست که این مجموعه را حفظ کند و بازی بعدی آن را برای PS4 منتشر کند. متاسفانه سری دوم این بازی، با وجود اینکه خیلی خوب بود، نتوانست رضایت کامل سونی را جلب کند و دیگر از ادامه آن خبری نیست. با وجود اینکه تقاضا خیلی زیادی در فضای مجازی وجود دارد تا این بازی بازگشتی دوباره داشته باشد، به نظر نمی‌رسد که کسی قصد ساخت ادامه آن را داشته باشد.

حالا چرا چنین اتفاقی افتاد؟ جواب ساده این است که این بازی هم مثل خیلی از بازی‌های دیگر خوب بود، ولی توسعه‌دهنده‌هایش تصمیم گرفتند که پروژ‌ه‌هایی بهتر و بزر‌گ‌تر را دنبال کنند. این موضوع باعث شد که این بازی‌های کوچک‌تر، هرچقدر هم قشنگ و پرطرفدار باشند، فراموش شوند. الان هم که استودیو ساکر پانچ روی بازی سامورایی خودش یعنی Ghost of Tsushima کار می‌کند و بعید است که بخواهد inFamous را ادامه بدهد.

ادامه The Order 1886


شاید شما هم وقتی که تیتر این لیست را دیده باشید، اول از همه به این بازی فکر کنید. این بازی به هزاران دلیل مختلف لیاقت یک نسخه دوم را داشت ولی هرگز آن را دریافت نکرد. اشتباه نکنید، این بازی مشکلات داشت، ولی به خاطر گرافیک و ظاهر زیبا و گیم‌پلی و داستان بسیار جذابش طرفداران خیلی زیادی داشت و فروش نسبتا خوبی هم تجربه کرد.

به خاطر یک سری از انتقادات اولیه، از همان اول هم مشخص بود که این بازی قرار نیست ادامه داشته باشد. شاید اگر یک استودیو کوچک‌تر بود، پای بازی می‌ایستاد و سعی می‌کرد از حمایت همان طرفدارانش استفاده کند تا بازی را بهتر کند. ولی برای شرکتی مثل سونی ارزشش را نداشت که بخواهد دوباره روی این بازی سرمایه‌گذاری کند و به همین خاطر این بازی هم از لیست آینده سونی حذف شد. با توجه به بازی‌های حال حاضر سونی هم بعید است که ما دوباره نام The Order را ببینیم.

Days Gone 2


بازی‌های انحصاری پلی‌‌استیشن

از کجا می‌توانیم حدس بزنیم که بازی Days Gone قرار نیست ادامه داشته باشد؟ از آن‌جایی که سونی این شانس را داشت که ادامه آن را بسازد، ولی این پیشنهاد را رد کرد تا به سراغ ایده بهتری برود. این بازی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نظرات متوسطی را دریافت کرد. اکثر افراد نسبت به آن بی‌حس بودند و صرفا برایشان یک بازی آخرالزمانی عادی بود. چنین نظراتی اصلا برای سونی قابل تحمل نبود و ساخت نسخه بعدی آن کنسل شد. طبق شایعات استودیو Bend در حال حاضر در حال کارروی یک عنوان جهان باز و لایو سرویس است که از سیستم‌ها و مکانیک‌های مشابه Days Gone استفاده خواهد کرد.

ولی این وسط یک چیزی بیشتر از هر چیز دیگری آدم را عصبانی می‌کند. این بازی به قدری موفق و خوب بود که لیاقت دریافت یک نسخه ادامه را داشته باشد. از نظر عددی هم اگر بخواهیم بررسی کنیم، سونی بیش از ۷.۳ میلیون نسخه از این بازی را تنها در سال ۲۰۲۰ فروخت. این مبلغ بسیار بیشتر از چیزی بود که سونی را راضی کند تا روی نسخه بعدی آن هم کار کند. ولی به هر دلیلی که بود با گذر زمان، نظر این شرکت بیشتر و بیشتر عوض شد و دیگر قرار نیست که ما بازی‌ای را در ادامه Days Gone ببینیم.

شما کدام یک از بازی‌های لیست را دوست داشتید که هرگز دنباله‌ای دریافت نکردند و بعید است که چنین اتفاقی برایشان بیفتد؟ حتما نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir