پس از آن‌که محتوایی مبنی بر گشت پلیس در متروی تهران برای بررسی رجیستری گوشی‌های آیفون شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر و خبرساز شد، روابط عمومی شرکت مترو به این موضوع واکنش نشان داد. روز گذشته یک روزنامه چاپ تهران در گزارشی از «گشت رجیستری» در متروی تهران به نقل از یک منبع آگاه خبر داد. با این حال، مرکز اطلاع رسانی پلیس رسما اعلام کرده که هیچ گونه گشت رجیستری تلفن همراه در حال اجرا نیست.

ماجرا از آن‌جا شروع شد که برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که گوشی همراه آن‌ها، در متروی تهران توسط پلیس بازرسی شده است. روزنامه هم‌میهن در گزارش خود با برخی شهروندان گفتگو کرده است. آن‌ها به این روزنامه می‌گویند پلیس از آن‌ها خواسته کدی را در موبایل خود وارد کنند. این کد شماره IMEI موبایل را در اختیار می‌گذارد که می‌توان وضعیت رجیستری و مالکیت گوشی را با استفاده از آن در سامانه همتا استعلام گرفت.

البته این موضوع با گزارش‌های اولیه کاربران شبکه‌های اجتماعی تناقضی معنادار دارد. با توجه به این‌که در ابتدا شنیده‌ها حاکی از آن بود که این بازرسی محدود به گوشی‌های آیفون 14 و 15 بوده، بررسی «رجیستری» این گوشی‌ها معنا ندارد. چرا که همان‌طور که می‌دانید واردات این مدل‌های گوشی اپل ممنوع بوده پس رجیستر نمی‌شوند. اگر قصد پلیس پیدا کردن گوشی‌های رجیستر نشده آیفون 14 و 15 بوده، بازرسی گوشی شهروندان در مترو راه حل عجیبی به نظر می‌رسد. آن هم وقتی که تقریبا همه فروشگاه‌های موبایل این دو مدل گوشی را موجود دارند.

واکنش پلیس تهران به مطرح شدن گشت رجیستری در مترو

اما در همان گزارش اشاره شده بود که پلیس تنها موبایل‌ها را در مواردی بررسی می‌کند که فردی مظنون به سرقت شناخته شود. این اقدام در حالی که سرقت گوشی همراه در مترو متاسفانه افزایش چشم‌گیری داشته، منطقی ارزیابی می‌شود. با این حال، گزارشات ضد و نقیض باعث می‌شوند که شهروندان با اقدامات مثبت پلیس هم احساس آرامش نکنند.

این نکته را باید در نظر داشت که گوشی‌های سرقت یا مفقود شده را می‌توان در سامانه همیاب 24 ثبت کرد. استعلام کد گوشی از طریق این سامانه می‌تواند مشخص کند که گوشی فرد سرقتی است یا خیر. بنابراین طبق اعلام پلیس، رجیستر نبودن گوشی برای صاحب آن مشکل‌ساز نیست. از همین‌جا می‌توان نتیجه گرفت که طرح رجیستری معنا ندارد. با این حال پلیس در بیانیه‌ای در شب گذشته، بر این موضوع تصریح کرد.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران اعلام کرده که هیچ طرح گشت رجیستری در ایستگاه‌های متروی تهران در حال اجرا نیست. بلکه به دنبال «تقاضاهای مکرر شهروندان» برای مقابله با سرقت گوشی و افزایش تعداد مالباختگان، طرحی برای مقابله با سارقان حرفه‌ای گوشی آغاز شده است.



source
کلاس یوس

توسط petese.ir