در چهاردهمین کنفرانس سالانه Beyond Lithium، استارتاپ فناوری باتری Group1 اولین باتری یون پتاسیم جهان به نام KIB را با فرم‌فکتور 18650 رونمایی کرد. این شرکت باتری KIB را به عنوان یک جایگزین مناسب برای باتری‌های یون لیتیوم فعلی معرفی کرده که با وجود محبوبیت بالا دارای مشکلاتی هستند.

این باتری در مقایسه با باتری‌های یون لیتیوم که از فسفات آهن لیتیوم (LiFePO4 یا LFP) به عنوان کاتد و باتری‌های یون سدیم (NIB) استفاده می‌کنند، چگالی انرژی مشابهی را ارائه می‌کند. اما در بخش‌هایی مانند شارژ سریع، ایمنی، تعداد چرخه‌های شارژ و عملکرد در دمای پایین، نسبت به باتری‌های یون لیتیوم برتری دارد و استفاده از آن اقتصادی‌تر است.

اولین باتری یون پتاسیم

این قابلیت‌ها به‌لطف ماده کاتدی اختصاصی Group1 به نام پتاسیم پروسین سفید (یا KPW) حاصل شده که برای اولین بار در آزمایشگاه پروفسور JB Goodenough برنده جایزه نوبل توسعه یافت.

پایداری باتری یون پتاسیم نیز قابل‌توجه است. برخلاف برخی باتری‌های یون لیتیوم که از اکسیدهای نیکل- منگنز- کبالت (NMC) استفاده می‌کنند، KIB از مواد خام در دسترس استفاده می‌کند و فاقد مواد معدنی مهم مانند کبالت، نیکل، مس و لیتیوم است که زنجیره‌های تامین آن‌ها در معرض خطر قرا ردارد. کبالت همچنین به خاطر ناپایداری  و سمی بودن بسیار موردبحث است.

باتری KIB همچنین با تنظیمات تولید فعلی سازگار است و از آندهای گرافیت، جداکننده‌ها و الکترولیت‌های استاندارد صنعتی استفاده می‌کند (باتری‌های سدیم-یون با گرافیت ناسازگار هستند). ضمنا همانند باتری‌های یون لیتیوم دارای خروجی 3.7 ولت هستند و از این نظر نیز مشکل سازگاری ندارد.

طراحی سلولی استوانه‌ای 18650 شاید رایج‌ترین فرمت مورداستفاده در جهان باشد که در همه‌جا از چراغ‌قوه و پاوربانک گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود. نام 18650 از ابعادش گرفته شده است: 18 میلی‌متر (0.71 اینچ) قطر و 65 میلی متر (2.56 اینچ) طول.

باتری جدید 18650 KIB هنوز به صورت تجاری قابل دسترس نیست. اما Group1 برای ترویج استفاده از آن، نمونه‌هایی را بین شرکای خود و تولیدکنندگان باتری توزیع کرده است.




source
کلاس یوس

توسط petese.ir