تلگرام یکی از پیامرسان‌های محبوب و پرکاربرد برای بسیاری از افراد محسوب میشود.

اما برخی از کاربران این برنامه ممکن است با مشکلاتی مثل خطای اتصال ⚠️ به آن یا بروز نشدن پیام‌ها مواجه شوند. این مسئله میتواند برای آنها دردسر ساز باشد به همین خاطر در این مطلب از انزل وب به آموزش حل مشکل وصل نشدن به تلگرام و همچنین نکات کلیدی تجربه کاربران خواهیم پرداخت.

چرا امروز تلگرام وصل نمیشه؟

?Why is Telegram Not Connecting Today

برای رفع مشکل وصل نشدن تلگرام بهتر است روش‌های زیر را امتحان کنید:

  •  اتصال به ابزارهای تغییر دهنده آی پی را بررسی کنید.
  •  تنها یکی از روش‌های تغییر آی پی را استفاده نمایید.
  • از اتصال مناسب به اینترنت مطمئن شوید.
  •  وضعیت سرورهای تلگرام را بررسی نمایید.
  •  غیر فعال کردن حالت Power saver را امتحان کنید.
  • بررسی دسترسی برنامه اینترنت در تنظیمات گوشی‌ را انجام دهید.
  •  حافظه کش تلگرام را پاک کنید.
  • حل مشکل وصل نشدن به تلگرام با بروزرسانی برنامه را انجام دهید.
  • برنامه را حذف و مجددا نصب کنید.
  • تنظیمات شبکه را ریست کنید.
  •  از سایر نسخه‌های تلگرام استفاده نمایید.
  • از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام استفاده نکنید.
  • تنظیمات ساعت و تاریخ را آپدیت کنید.
  • اطلاعات قطعی برنامه را پیگیری کنید.
  • برای حل مشکل وصل نشدن به تلگرام درستی اطلاعات کاربری را بررسی کنید.
  • ارورهای نمایش داده شده را بررسی نمایید.
  • سیستم عامل گوشی را آپدیت کنید.

اگر قصد باز کردن پیام‌های تلگرام یا ارسال پیام مهمی به مخاطبان را دارید و با وضعیت connecting مواجه میشوید، لازم است برخی راهکارهای کاربری را برای رفع این مشکل امتحان کنید. وصل نشدن تلگرام به سرورهای این برنامه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که به هر یک از آنها میپردازیم.

۱- اتصال به ابزارهای تغییر دهنده آی پی را بررسی کنید

تلگرام یکی از برنامه‌هایی است که برای استفاده از آن در داخل کشور نیاز به تغییر آی پی دستگاهتان دارید. این به آن معنا است که شما نمیتوانید با آدرس ایران از تلگرام استفاده نمایید و باید با استفاده از VPN یا پروکسی، IP دستگاهتان را تغییر دهید. به همین دلیل زمانی که با مشکل گیر کردن تلگرام در حالت Connecting مواجه میشوید، اولین چیزی که بهتر است آن را مورد بررسی قرار دهید، وضعیت اتصال به وی پی ان یا پروکسی‌های تلگرام است.

در صورتی که از پروکسی استفاده میکنید، بهتر است به نمونه دیگری متصل شوید که وضعیت عملکردی و سرعت بهتری دارد. برخی اوقات ممکن است سرور پروکسی از کار افتاده یا غیر فعال شده باشد. بنابراین با زدن روی نوشته Connecting یا زدن روی آیکون سپر بالای صفحه، شما میتوانید لیست پروکسی‌های متصل شده و وضعیت آنها را ببینید.

اتصال به ابزارهای تغییر دهنده آی پی را بررسی کنید

۲- تنها یکی از روش‌های تغییر آی پی را استفاده کنید

در ادامه روش قبلی، گاهی اوقات ممکن است همزمان از دو روش برای تغییر آی پی دستگاه استفاده کنید و این مسئله خود عامل عدم اتصال مناسب به سرورها شود. به همین دلیل لازم است بررسی کنید که اتصال همزمان به VPN و Proxy باعث تداخل در عملکرد یکدیگر نشود. در صورتی که قصد استفاده از وی پی ان را برای استفاده از تلگرام دارید، از بالای صفحه روی نوشته Connecting یا علامت سپر بزنید و دکمه Use Proxy را از بخش‌های بالایی خاموش کنید.

غیر فعال کردن پروکسی در تلگرام

عکس این مورد را نیز میتوانید انجام دهید؛ بنابراین با اتصال تلگرام به پروکسی، حتما از خاموش بودن وی پی ان مطمئن شوید.

۳- از اتصال مناسب به اینترنت مطمئن شوید

مورد بعدی که لازم است برای حل مشکل وصل نشدن به تلگرام در نظر داشته باشید، اتصال به اینترنت است. در صورتی که اتصال شما ضعیف باشد، برای بروزرسانی پیام‌ها دچار مشکل خواهید شد. بسیاری از اوقات مشکل لود نشدن تلگرام به علت ایرادات مربوط به اینترنت است. در این زمینه شما میتوانید چندین راهکار مختلف را امتحان کنید.

ابتدا حالت پرواز گوشی را یکبار روشن و پس از چند لحظه مجددا خاموش کنید، تا با راه اندازی دوباره سیمکارت‌ها و شبکه بتوانید دوباره به اینترنت متصل شوید.

در روش دیگر میتوانید حالت اتصال به اینترنت را از Wi-Fi به Mobile data یا بالعکس تغییر دهید. در صورتی که احساس میکنید مشکل ایجاد شده از طرف منبع اشتراک گذاری اینترنت یا مودم است، یکبار آن را خاموش و دوباره روشن نمایید.

بررسی اتصالل به اینترنت برای حل مشکل لود نشدن تلگرام

۴- وضعیت سرورهای تلگرام را بررسی نمایید

پس از بررسی این موارد در صورتی که همچنان با مشکل بالا نیامدن مخاطبان تلگرام یا پیام‌های جدی آن مواجه هستید، بهتر است وضعیت سرورهای این برنامه را بررسی را بررسی کنید. برخی اوقات سرورهای تلگرام به دلیل انجام برخی آپدیت‌ها دچار مشکلات موقتی میشوند. پس برای چک کردن این موضوع و اطمینان از عملکرد برنامه، میتوانید از سایت‌هایی مثل Downdetector استفاده کنید و گزارشات مربوط به قطعی تلگرام را ببینید. در صورتی که مشکل ایجاد شده از طرف خود برنامه باشد، کار خاصی از شما ساخته نیست و لازم است صبر کنید تا ایراد بوجود آمده برطرف شود.

بررسی وضعیت عملکردی سرورهای تلگرام

۵- غیر فعال کردن حالت Power saver

با فعال بودن حالت Power Saver در تلفن‌های همراه به منظور صرفه جویی در مصرف باتری، بسیاری از عملکردهای پس‌زمینه‌ای برنامه‌ها متوقف خواهد شد. این مسئله به آن معنا است که تلگرام دیگر نمیتواند به شکل مداوم در پس زمینه فعال باشد و پیام‌ها را دریافت کند. به همین خاطر در صورتی که نمیتوانید نوتیفیکیشن پیام‌ها را دریافت کنید، یا با مشکلات این چنینی مواجه شده‌اید، خاموش کردن Power saver را امتحان کنید. برای انجام اینکار در گوشی‌های اندرویدی صفحه تنظیمات سریع را به پایین بکشید و Power saving را خاموش کنید.

شما همچنین میتوانید از طریق تنظیمات (Settings) به بخش Battery and device care بروید و وارد بخش Battery  شوید. در اینجا میتوانید Power saving را به سادگی روشن یا خاموش کنید.

خاموش کردن حالت Power saver

۶- بررسی دسترسی برنامه اینترنت در تنظیمات گوشی‌

در برخی از مدل‌‌های گوشی‌های اندرویدی ممکن است بتوانید دسترسی برنامه‌ها را به اینترنت محدود یا قطع کنید. اینکار را میتوان از طریق برخی از برنامه‌های خاص نیز انجام داد. بنابراین اگر به تازگی تنظیمات جدیدی را در این موارد انجام داده‌اید، این مورد میتواند علت وصل نشدن تلگرام به اینترنت باشد. به همین خاطر بهتر است بررسی کنید که اتصال تلگرام به اینترنت به صورت اتفاقی قطع نشده باشد و در صورت نیاز این تنظیمات را به حالت قبل برگردانید.

۷- حل مشکل وصل نشدن به تلگرام با پاک کردن حافظه کش

یکی از راهکارهای موثری که در سیستم عامل اندروید میتوان برای بهبود عملکرد برنامه‌ها و رفع ایرادات آنها استفاده کرد، پاک کردن اطلاعات کش میباشد. در این روش با حالی شدن کش، علاوه بر سبک شدن برنامه، بسیاری از اطلاعات غیر ضروری یا معیوب حذف خواهد شد. به همین خاطر پاک کردن کش تلگرام میتواند برای حل مشکل وصل نشدن به تلگرام موثر باشد.

این روش در نسخه‌های مختلف اندروید و دستگاه‌ها کمی با یکدیگر متفاوت است اما کلیت مراحل به صورت یکسان است. برای اینکار ابتدا وارد تنظیمات گوشی و سپس بخش Apps شوید. در اینجا برنامه تلگرام را از لیست پیدا کرده یا نام آن را سرچ کنید. پس از انتخاب برنامه Telegram به بخش Storage بروید و در اینجا از پایین صفحه Clear cache را بزنید تا کش برنامه پاک شود.

حل مشکل وصل نشدن به تلگرام با پاک کردن کش برنامه

۸- حل مشکل وصل نشدن به تلگرام با بروزرسانی برنامه

در صورتی که مدت طولانی است برنامه تلگرام را آپدیت نکرده‌اید، این مسئله ممکن است باعث بروز برخی ارورها و مشکلات در عملکرد آن شده باشد. قدیمی شدن نسخه برنامه ممکن است شما را در زمان اتصال به سرور و دستیابی به برخی از قابلیت‌ها محدود کند. به همین دلیل بهترین راهکار برای رفع این مشکل بروز رسانی این برنامه به آخرین نسخه با توجه به مشخصات دستگاهتان است. در این صورت بهتر است از منابع معتبری مثل گوگل پلی برای گوشی‌های اندرویدی و اپ استور برای آیفون استفاده نمایید.

حل مشکل وصل نشدن به تلگرام با بروزرسانی برنامه

۹- برنامه را حذف و مجددا نصب کنید

در صورتی که تا اینجا نتوانسته اید علت وصل نشدن شماره به تلگرام را پیدا کنید، لازم است راهکارهای تخصصی‌تر را امتحان کنید. برای این منظور توصیه میشود برنامه را یکبار به طور کامل از روی دستگاه حذف کرده و مجددا نصب نمایید. اینکار برای دستگاه‌هایی با سیستم عامل iOS مثل روش پاک کردن کش دستگاه نیز عمل میکند و به طور کلی میتواند بسیاری از ایرادات مربوط به برنامه را برطرف کند.

برای پاک کردن برنامه در گوشی‌های اندرویدی دستتان را برای چند لحظه روی برنامه نگه دارید و پس از نمایش داده شدن گزینه‌ها، روی Uninstall بزنید. برای پاک کردن برنامه در گوشی‌های آیفون نیز انگشتتان را چند لحظه روی برنامه نگه دارید و پس از زدن Remove App، گزینه Delete App را تایید کنید.

حذف و نصب دوباره برنامه تلگرام

۱۰- تنظیمات شبکه را ریست کنید

در ادامه راهکارهای گفته شده در زمینه اتصال به اینترنت، اگر بر این باور هستید که تنظیمات نادرست این بخش باعث عدم اتصال تلگرام سایر برنامه‌ها به اینترنت شده است، لازم است آنها را مجددا راه اندازی کنید. ریست کردن تنظیمات اینترنت و شبکه به شما کمک میکند تا با بازگشتن حالت این بخش به تنظیمات کارخانه بسیاری از مشکلات ایجاد شده برطرف شود.

برای انجام اینکار در گوشی‌های اندرویدی از طریق تنظیمات به بخش General Management بروید و Reset را انتخاب نمایید. سپس روی Reset network settings بزنید و Reset settings را انتخاب نمایید.

ریست کردن تنظیمات شبکه و اینترنت

۱۱- از سایر نسخه‌های تلگرام استفاده کنید

در صورتی که با وصل نشدن پروکسی تلگرام کامپیوتر مواجه شدید، میتوانید نسخه‌‌های دیگری مثل تلگرام وب را نیز امتحان کنید. بررسی اتصال و عملکرد این برنامه با سایر روش‌هایی مثل امتحان کردن تلگرام وب و نرم افزار دسکتاپ آن ممکن است مشکل شما را به سرعت برطرف کند. به همین خاطر با نصب یا فعال سازی تلگرام دسکتاپ و تلگرام وب میتوانید این مسئله را به شکل دیگری بررسی کنید.

استفاده از تلگرام وب و تلگرام دسکتاپ

برای وارد شدن به تلگرام از طریق مروگر، ابتدا اپلیکیشن آن را روی گوشی باز کنید و به مسیر Settings > Devices > Link Desktop Device بروید. سپس QR code نمایش داده در صفحه را مقابل دوربین گرفته و به خوبی اسکن کنید تا اکانت شما بر روی مرورگر نیز فعال شود.

۱۲-از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام استفاده نکنید

یکی از مواردی که در چند سال اخیر بین کاربران شایع شد، استفاده از نسخه‌های متفرقه و مشابه تلگرام مثل تلگرام طلایی، موبوگرام و.. بود. اینگونه اپلکیشن‌ها به دلیل عدم اتصال به سرورهای اصلی برنامه، توان اجرایی بالایی ندارند و ممکن است با مشکلات و خطاهای مختلفی مواجه شوند. به همین دلیل توصیه همیشگی ما به افراد، استفاده از نسخه‌های رسمی این برنامه و دانلود آن از طریق منابع معتبری مثل گوگل پلی یا اپ استور است. علاوه بر آن برنامه‌های اینچنینی ممکن است برای هک و سرقت اطلاعات کاربران نیز استفاده شوند یا شامل مشکلات امنیتی باشند.

۱۳- تنظیمات ساعت و تاریخ را آپدیت کنید

تنظیمات و اطلاعات بخش Date and time گوشی نیز میتواند علت وصل نشدن به تلگرام باشد. این بخش داده و اطلاعات مربوط به ساعت و تاریخ را بر اساس موقعیت مکانی تنظیم کرده و برای داشتن عملکرد بهتر به برنامه یا بخش‌های حیاتی گوشی ارائه میکند. به همین خاطر بروز نبودن یا ثبت اشتباه این بخش میتواند باعث بروز اشکال در تلگرام و بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر باشد.

برای تنظیم این بخش به Settings و سپس General management بروید. سپس گزینه Date and time را انتخاب کنید و از صفحه نمایش داده شده، Automatic date and time و Automatic time zone را فعال کنید.

حل مشکل وصل نشدن به تلگرام با بروز رسانی تنظیمات ساعت و تاریخ

۱۴- اطلاعات قطعی برنامه را پیگیری کنید

در صورتی که با مشکل وصل نشدن تلگرام به پروکسی و یا عدم دریافت پیام‌ها مواجه شدید و علت اصلی آن را نمیدانستید، بهتر است این موضوع را از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال های رسمی تلگرام در ایکس و..  پرس جو از سایر افراد پیگیری کنید. اینکار به شما کمک میکند تا بدانید مشکل ایجاد شده تنها مربوط به شما یا در ابعادی گسترده‌تر است. برخی اوقات شبکه‌های خبری، وبسایت‌های اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام تجربه افراد را از قطعی یا مشکلات تلگرام را به اشتراک میگذارند. به همین خاطر با بررسی این موارد میتوانید متوجه مقیاس قطعی و یا حتی دلایل و راهکارهای آن شوید.

۱۵- برای حل مشکل وصل نشدن به تلگرام درستی اطلاعات کاربری را بررسی کنید

یکی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه عملکرد برنامه تلگرام یا ورود به حساب کاربری شود، نقص اطلاعات یا ورود اشتباه آنها است. به این صورت در اطلاعات سیستمی برنامه نقص ایجاد میشود و سرور نمیتواند اطلاعات را به درستی ارسال و دریافت کند. برای حل این مشکل به بخش Account بروید و اطلاعاتی مثل نام کاربری و شماره تلفن را بررسی کنید.

۱۶- ارورهای نمایش داده شده را بررسی کنید

در صورتی که در زمان کار با تلگرام با خطا یا پیغام خاصی مواجه میشوید، بهتر است آن را در اینترنت جستجو کنید تا با عیب یابی درست آن بتوانید برای رفع این مشکل اقدام کنید. در این صورت لازم است ببینید ارور نمایش داده شده مربوط به اکانت، خود برنامه و یا اتصال به اینترنت است.

۱۷- سیستم عامل گوشی را آپدیت کنید

در نهایت اگر همچنان موفق به حل مشکل وصل نشدن به تلگرام نشدید، بهتر است وجود نسخه‌های جدید برای سیستم عامل را بررسی کنید. بروز رسانی این مورد میتواند بسیاری از مشکلات مربوط به خود گوشی یا اجرای برنامه‌ها را برطرف کند. به همین خاطر ابتدا به بخش تنظیمات گوشی بروید و وارد Software update شوید. در صورت وجود نسخه جدید، روی Download and install بزنید و در نهایت با زدن Download فرایند را آغاز کنید.

بروزرسانی سیستم عامل گوشی

سوالات متداول

چرا نت وصله ولی تلگرام وصل نمیشه؟

در صورتی که اینترنت وصل است اما تلگرام به درستی کار نمیکند، باید احتمالاتی مثل عدم اتصال به VPN یا پروکسی را درنظر بگیرید. سپس برنامه را آپدیت و وضعیت سرورهای تلگرام را بررسی نمایید.

چرا پروکسی تلگرام وصل نمیشه؟

عدم اتصال به پروکسی معمولا به دلیل ضعیف بودن یا قطع شدن اینترنت، خارج از دسترس شدن سرور مورد نظر یا قطع شدن آن و استفاده همزمان از پروکسی و وی پی ان اتفاق می‌افتد.

چگونه به پروکسی تلگرام وصل شویم؟

برای اتصال به پروکسی تلگرام ابتدا باید یک سرور فعال را از طریق کانال‌های اشتراک گذاری پروکسی یا یکی از افرادی که به پروکسی دسترسی دارند، دریافت کنید. سپس روی گزینه Connect قرار گرفته روی آن بزنید یا از طریق بخش Use Proxy آن را فعال نمایید.

جمع بندی

به طور کلی اصلی‌ترین عواملی که در زمان گیر کردن تلگرام روی حالت عدم اتصال باید درنظر بگیرید، مسائلی مثل عملکرد اینترنت، اتصال به VPN یا Proxy و بررسی عملکرد برنامه است. سپس شما میتوانید سایر راهکارهای ساده و موثری مثل بروزرسانی برنامه، امتحان کردن نسخه‌های وب و دسکتاپ تلگرام، پاک کردن حافظه کش، آپدیت تاریخ و ساعت، حذف و نصب دوباره برنامه، ریست کردن تنظیمات شبکه و.. را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که حتما از نسخه‌های رسمی برنامه استفاده کنید و در صورت قدیمی بودن گوشی یا سیستم عامل آن، ورژن‌های قبلی برنامه را از طریق وبسایت‌ها متناسب با مشخصات تلفن نصب نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم با خطای وصل نشدن یا گیر کردن تلگرام بر روی حالت خاص مواجه شده‌اید؟ به نظر شما بهترین راهکار برای حل مشکل وصل نشدن به تلگرام چیست؟ در صورتی که در این زمینه تجربه‌ای مشابه یا راهکار دیگری دارید، لطفا آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

source

توسط petese.ir