کد‌های تقلب در بازی‌های مدرن به سختی دیده می‌شوند. این کد‌ها در دهه قبلی یک اصل مهم برای بازی ویدیویی بود و تاریخچه مهمی در صنعت ویدیو گیم دارد. کد‌های تقلب یا به زبانی دیگر چیت کد‌ها، روشی برای تنوع دادن به تجربه گیم‌پلی است. گیمر‌ها با کد‌های تقلب و اضافه کردن جلوه‌های بصری خاص به بازی یا شکست ناپذیر کردن کاراکتر بازی، به تجربه خود تنوع می‌دادند و روش‌های جدیدی برای پیش بردن بازی کشف می‌کردند. نتیجه این ذوق پلیر‌ها برای کشف و گسترش تجربه‌های جدید از ویدیو گیم، منجر به خلق کد‌های تقلب شد؛ با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه کدهای تقلب در بازی‌های ویدیویی داشته باشیم.

دوران طلایی کدهای تقلب: یک تاریخچه مختصر

بیشتر گیمر‌های قدیمی و امروزی با کدهای تقلب و کارکرد آن‌ها آشنا هستند؛ اما شاید عده خیلی کمی منشا آن را بدانند. شاید جالب باشد بدانید که کد‌های تقلب در واقع خیلی تصادفی و غیر ارادی بین گیمر‌ها شایع شد. در واقع این چیت کد‌ها برای بازیکنان ساخته نشده بود، بلکه صرفا برای توسعه دهندگان در دسترس بودند. برای اینکه توسعه دهندگان بتوانند باگ‌های بازی را برطرف کنند یا یک مشکل اساسی را حل کنند باید چند بار بازی را تجربه و یا به یک مرحله خاص از بازی برسند؛ طبیعتا آن‌ها کل روز را وقت ندارند تا بازی را پیش ببرند، برای همین از چیت کد‌ها استفاده می‌کردند تا بدون اتلاف وقت، باگ بازی را برطرف کنند. این کد‌های تقلب به شکل دستوری به وجود آمدند و با فشار دادن یکسری دکمه‌های خاص و ترتیب خاص فعال می‌شدند.

بخوانید: جامع ترین رمز های جی تی ای وی برای XBOX، PS4 و کامپیوتر

به تدریج این کد‌های تقلب برای توسعه دهندگان به یک عنصر سرگرم‌ کننده تبدیل شد تا بتوانند ظرفیت‌ها و امکانات بازی خود را به خوبی بشناسند و از آن برای تنوع دادن به تجربه گیمر‌ها استفاده کنند. این کد‌ها برای دسترسی کل گیمرها آزاد شد و توسعه دهندگان پاداشی را برای پیدا کردن و آزامایش کردن کد‌های تقلب توسط گیمر‌ها تعیین داد. به این صورت این کد‌ها کشف شدند و در بین گیمر‌ها به یک عنصر رایج و سرگرم کننده تبدیل شد.

در دهه‌های 1980 و 1990، کد‌های تقلب به شدت گسترده‌تر شدند؛ به حدی که گیمر‌ها هر هفته پیگیر کد‌های تقلب جدید از طریق مجلات گیمینگ بودند و آن‌ها را یادداشت و حفظ می‌کردند تا در بازی استفاده کنند. این مجلات با هماهنگی توسعه دهندگان و شرکت‌های سازنده، بستری را در اختیار آن‌ها قرار دادند تا ارتباط مستقیم با گیمر داشته باشند و بتوانند از کد‌های تقلب برای بازاریابی بازی‌های خود استفاده کنند؛ زیرا خارج از لذت بخش بودن خود بازی، کد تقلب این امکان را به گیمر می‌داد تا لحظات خاصی و غیر ممکنی را با کد تقلب تجربه کند و این مدت زمان وقت گذراندن گیمر در بازی را افزایش می‌داد.

استفاده از کد‌های تقلب توسط گیمر‌ها صرفا به منظور راحت بازی کردن یا برتری گیمر نبود؛ بلکه آن‌ها با استفاده از کد‌های تقلب جلوه‌های بصری خنده داری را به بازی اضافه می‌کردند. حتی ویژگی‌های خاصی که در تجربه عادی از گیم کاملا غیر منطقی بودند، با کد‌های تقلب در عین ناوری به بازی اضافه می‌شدند.

رایج شدن استفاده از کد‌های تقلب تحول بزرگی را در زمینه مدیوم بازی ایجاد کرد. چنین چیزی باعث شد تا گیمر‌ها با کد‌های تقلب عناصر خاص و مخفی از بازی‌ها را کشف کنند. با گسترش اینترنت، گیمر‌ها توانستند این عناصر مخفی را با دیگران به اشتراک بذارند و چنین چیزی به راحتی تبدیل به یک فرهنگ گسترده در ویدیو گیم شد.

میراث و افول کد‌های تقلب

با تکامل صنعت بازی و فناوری مرتبط با آن، ماهیت کدهای تقلب و استفاده از آن‌ها نیز تکامل یافت. ظهور بحث DLC و محتوا و بروزرسانی‌های خاص که به سرعت گیمر می‌توانست آن را دانلود و استفاده کند، خود باعث تغییر خیلی چیز‌ها شده بود.

با گسترش اینترنت و فرهنگ ارائه بروزرسانی برای بازی‌ها، توسعه دهندگان به این فکر افتادند تا محتواهای خاص و جدید را به پلیر بفروشند تا بتواند با دانلود آن، به تجربه جدیدی دست پیدا کند. به این صورت آن ویژگی‌های خاص مثل جلوه‌های بصری و تیر بی نهایت و شکست ناپذیری کاراکتر که در حالت سنتی خود با کدهای تقلب ممکن می‌شدند، امروزه باید با پرداخت مبلغی به توسعه دهندگان این دسترسی‌ها برای گیمر باز می‌شود. در واقع توسعه دهندگان در چند سال اخیر از محبوبیت کد‌های تقلب برای درآمدزایی استفاده کردند.

البته موضوع دیگری که باعث افول کدهای تقلب شد، افزایش چشمگیر توجه‌ها به بازی‌های آنلاین و بتل رویال بود. زیرا وجود کدهای تقلب در این بازی‌ها می‌توانست تعادل و برابری بین گیمر‌های مختلف را در بازی از بین ببرد. ظهور چنین بازی‌هایی توسعه دهندگان را وسوسه کرد تا به جای گذاشتن سرمایه آنچنانی برای بازی‌های آفلاین، توجه خود را روی بازی‌های آنلاینی بیاورند که هر چند وقت یکبار یک آپدیت کوچک با هزینه کم، تجربه بازی را مثلا متنوع می‌کرد و خوب راه خیلی خوبی برای کسب در آمد با کمترین هزینه ممکن بود.

چنین جریانی لزوما برای بازی‌های مستقل صدق نمی‌کند؛ زیرا هنوز هم توسعه دهندگانی هستند که به جای تمرکز روی بازی‌های رقابتی و تجاری، با اشتیاق کامل از عناصر سنتی در بازی‌های مدرن خود استفاده می‌کنند. چنین توسعه دهندگانی به دلیل محدود بودن سرمایه و مخاطبان، زیاد درگیر مسائل مالی و تجاری نمی‌شوند و تلاش می‌کنند هنر و عشق به ویدیو گیم را در پروژه‌های خود ارائه دهند.

با وجود تمام این‌ها، در بازی‌های مدرن کدهای تقلبی وجود ندارند و این سنت قدیمی که با زدن دکمه‌های خاص بتوان عنصر جدیدی را به بازی کرد برای همیشه شکسته شد. اما بازیکنان بعد از چنین جریانی، تصمیم گرفتند به شکل دیگری تجربه‌های خود از ویدیو گیم را جدید و بروز کنند. در نتیجه مسئله مودینگ یا ماد بازی‌ها به وجود آمد و با محبوبیت روز افزون آن، گیمرها توانست به آزادی تجربه درست مانند قبل در یک گیم دست پیدا کنند.

بازیکنان و کد نویس‌ها از طریق ساخت گیم پلی سفارشی روی بازی محبوب خود و اضافه کردن هر ویژگی عجیب و جالب به آن، توانستند تجربه خود از بازی‌ها را تغییر دهند یا در واقع همان جادوی کدهای تقلب کلاسیک را بازسازی کنند. سنت مودینگ بازی، علاوه بر دادن اختیارات بیشتر به گیمر برای تجربه بازی، هنر و خلاقیت توسعه دهندگان و گیمر‌ها را مورد آزمایش قرار داد و به این ترتیب هر گیمری می‌توانست تجربه منحصر به فرد خاص خود را که خلق کرد بود تجربه کند.

روح کدهای تقلب زندگی جدیدی را در مود بازی‌ها آغاز کرد و روزانه عناصر جدید و اکثرا خنده‌دار به بازی‌های روز اضافه می‌شوند و چنین چیزی تبدیل به یک ویژگی سرگرم کننده برای گیمر شده است. البته خارج از بحث مودینگ، بعضی بازی‌ها با دادن یکسری ماموریت‌ها به بازیکن، امکان استفاده از کدهای تقلب خاصی را می‌دهند که البته تجربه بازی را آنچنان دچار اختلال نمی‌کند. در واقع پلیر با تمام کردن کامل یک بازی، این امکان را پیدا می‌کرد تا اینبار با تیر بی نهایت بازی را تمام کند. این خود یک روشی برای بیشتر کردن زمان بازی کردن توسط توسعه دهندگان بود.

کاهش کدهای تقلب در واقع منعکس کننده تغییرات و تحولات گسترده در صنعت ویدیو گیم است. چنین تحولی راه را برای تجربه راحت‌تر بازی‌ها نبسته بلکه روش‌های آن را دچار تغییر و تحول کرده است. در حالی که در گذشته کدهای تقلب به راحتی در دسترس قرار می‌گرفتند و به پلیر امکان راحت بازی کردن را می‌دادند، امروزه با خلق چالش‌ها و هزینه‌ها، دست یافتن به چنین تجربه‌ای سخت‌تر شده. پس یا باید بازی را منصفانه و بدون تقلب پیش ببرید یا با انجام چالش‌ها و خرید محتوای اضافه، به کارکرد کدهای تقلب برسید.

کدهای تقلب همچنان به عنوان یک فرهنگ خاص باقی می‌ماند؛ زیرا ظهور چنین کدهایی و هم زمان با گسترش اینترنت باعث شد تا گیمرها بتوانند تجربه‌های خاص خود را که از طریق کدهای تقلب ممکن می‌شد با دیگران به اشتراک بذارند و ترفند‌های مختلف به پلیرهای دیگر آموزش دهند. همین موضوع باعث شد توسعه دهندگان و عوامل بحث رسانه در ویدیو گیم را جدی بگیرند و امروزه به همین دلیل وبسایت‌های اختصاصی برای ویدیو گیم به وجود آمدند.

بیشتر بخوانید:

source
کلاس یوس

توسط petese.ir