قیام مردم سیستان به خونخواهی شهدای کربلا در سال ۶۱ هجری قمری، تنها دو ماه پس از واقعه عاشورا رخ داد و منجر به اخراج والی اموی منطقه شد. این قیام، اولین خیزش مردمی برای خونخواهی امام حسین (ع) و یارانش بود. برای مشاهده کامل این ماجرا با حرف تازه همراه باشید.

قیام مردم سیستان

قـیام مردم سـیستان به خونخواهی شهدای کربلا یکی از نخستین و مهم‌ترین قیام‌های مردمی پس از واقعه عاشورا بود. این قیام در سال ۶۱ هجری قمری، تنها دو ماه پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا رخ داد. مردم سیستان با شنیدن خبر شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل بیت ایشان، به شدت متأثر شدند و تصمیم گرفتند علیه حاکم اموی منطقه، عباد بن زیاد، قیام کنند.

قیام مردم سیستان برای خونخواهی امام حسین

سیستان در آن زمان یکی از مناطق مهم و استراتژیک بود و حاکم آن از طریق والی کوفه انتخاب می‌شد. مردم سیستان پس از پذیرش اسلام، همواره از محبان و پیروان اهل بیت (ع) بودند و در تاریخ افتخارات مهمی به نام خود ثبت کردند. پس از واقعه کربلا، مردم سیستان با شنیدن خبر شهادت امام حسین (ع) و یارانش، به خونخواهی ایشان قیام کردند و حاکم اموی منطقه را از حکومت خلع و مجبور به فرار کردند.

اولین قیام مردم سیستان

این قیام، نخستین خیزش مردمی برای خونخواهی امام حسین (ع) و یارانش بود و نشان‌دهنده بصیرت و ولایت‌مداری مردم سیــستان است. مردم سیستان با این قیام، نشان دادند که حاضرند برای دفاع از حق و عدالت و حمایت از اهل بیت (ع) جان خود را فدا کنند. این قیام به عنوان یکی از مهم‌ترین حرکت‌های مردمی در تاریخ اسلام شناخته می‌شود و نام مردم سیـستان همواره با ولایت‌مداری و حمایت از اهل بیت (ع) همراه است.

قیام مردم سیـستان به خونخواهی شهدای کربلا، تنها یکی از نمونه‌های ولایت‌مداری و بصیرت مردم این منطقه است. مردم سیستان در طول تاریخ همواره از حامیان اهل بیت (ع) بوده‌اند و در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرده‌اند. این قیام، برگ زرینی در تاریخ سیستان و ایران است و نشان‌دهنده عشق و ارادت مردم این منطقه به اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) است.

source

توسط petese.ir