شاید اگر در دوران میانسالی باشید و یا از دوستداران صنایع هوایی باشید، با اسم کانکورد آشنایی کافی داشته باشید. البته از نظر فنی نام هواپیما افسانهای فراصوتی Concorde با بازی Concord که سونی منتشر میکند یک فرق خیلی کوچک دارد؛ ولی هر دو یک معنی دارند و آن هم اتحاد بین مردم است. هواپیما کانکورد یک شکوه مهندسی بود که توانست از ماخ ۲ هم فراتر رود. ولی بازی کانکورد شاید به خاطر حواشی زیادی که دارد، هرگز نتواند نام خودش را در تاریخ ثبت کند. البته اشتباه نکنید، این بازی تنوع و پایه گیمپلی خیلی خوبی دارد. در دوره بتای بازی، هر ۱۶ شخصیت قابل بازی آن جالب هستند و هر کدام گیمپلی خوبی را ارائه میدهند. اما وقتی بازی را تجربه کنید، انگار که جای یک چیزی خالی است. انگار که بازی چیزی را کم دارد. شاید هر کسی در مورد مشکلات آن نظرات و ایدههای خودش را داشته باشد؛ ولی وظیفه ما قضاوت نیست، بلکه جمعآوری این نظرات است. پس با ویجیاتو همراه باشید تا با هم یک نگاه اولیه به بازی بحثبرانگیز Concord داشته باشیم.
الهامها
سبک اصطلاحا «هیرو شوتر» خیلی سبک خاصی نیست. البته اشتباه نکنید، متاسفانه این سبک انحصاری است، ولی خیلی خاص یا ویژه نیست. از همان سال ۲۰۱۶ که اورواچ منتشر شد، انحصار کل این سبک در دست این بازی افتاد و هنوز هم که هنوز است در دست نسخه دوم اورواچ است. بازیهای زیادی در این سبک طی این سالها منتشر شدند، ولی هیچ کدام از آنها نتوانستند اورواچ را شکست دهند و بازیکنان این عنوان را به سمت بازی خود جلب کنند.
با توجه به این صحبتها، شاید فکر کنید که بازی Concord به شدت از اورواچ الهام میگیرد، که خب این اصلا درست نیست. شاید یک سری المان کلی و همیشگی از بازیهای هیرو شوتر را در این بازی ببینیم؛ مثل وجود کلاسهای مختلفی مثل تانک یا هیلر، ولی جدا از آن این بازی هویتی مستقل از اورواچ دارد. اگر بخواهیم گیمپلی و حس تیراندازی این بازی را به یک بازی دیگر تشبیه کنیم، شاید بازی Destiny 2 شبیهترین عنوان به کانکورد باشد.
گیمپلی جذاب ولی تکراری
بدون شک حس هیجان و سرعت بازی کانکورد به شدت بالاست. این بازی با توجه به مکانیکهایی که دارد باعث میشود که شما حس غیرقابل توقف بدون را تجربه کنید. کانکورد از آن بازیهایی است که به بازیکنانش به خاطر خوب بازی کردن، پاداش خوبی میدهد و شما به مبارزه در این بازی معتاد خواهید شد. هر شخصیت در این بازی، مثل عناوین مشابه، ویژگیهای خاص خودش را دارد و هر کدام از آنها میتوانند به یک شکل در تیم خود تاثیرگذار باشند.
جدا از آن، بقیه بازی دقیقا به همان شکلی است که احتمالا انتظارش را دارید. یک سری از شخصیتها در کنترل جمعیت و حمایت از یاران خود مهارت دارند. یک سری هم میتوانند به سرعت بازیکنان تیم مقابل را بکشند. گروه آخر هم آنهایی هستند که به قدری بزرگ و قویاند که میتوانند حواس دشمن را به خوبی پرت کنند. تمامی اینها را در دیگر بازیهای هیرو شوتر دیدیم و با آن به خوبی آشنا هستیم.
این لزوما بد نیست. به هر حال این یک تعادل خیلی خوب در بازیهای این سبکی است. شاید ما به عنوان بازیکن از این سبک و از این تعادل خسته شده باشیم، ولی عوض شدن آن کمکی به ما نخواهد کرد. در نهایت این حس تیراندازی و بازی تیمی این بازیهاست که باعث میشود از یکدیگر بهتر شوند. اگر هم دارید به بازی کانکورد فکر میکنید باید بگویم که حس تیراندازی و حالت دینامیک شوتر آن به شدت جذاب است و قرار نیست به این زودیها از آن خسته شوید.
مشکلات بازی
احتمالا شما هم شایعات، حواشی و اخبار مختلفی را در مورد این بازی شنیدهاید. وقتی که به بازی نگاه میکنید، یک عنوان قوی را میبینید که هم گرافیک خیلی خوبی دارد، هم نورپردازی و صداگذاری آن عالی است و هم سرورهای قدرتمندی دارد که بتوانند از بازیکنان زیاد پشتیبانی کنند. پس مشکل کجاست؟
مشکل اول پول است. این بازی قصد دارد که با مبلغ ۴۰ دلار وارد بازاری شود که پر از بازیهایی در همین سبک و به شدت محبوبتر است که همگی آنها به صورت رایگان در دسترس بازیکنان قرار دارند. چه ما و چه هر بازیکن خارجی دیگری، قطعا بین یک بازی چهل دلاری و یک بازی رایگان آن چیزی را انتخاب میکنیم که برایمان بهتر است.
این مشکل چندان مورد کوچکی هم نیست. سالیان سال است که اگر ما به دنبال یک بازی هیرو شوتر بگردیم، عناوین رایگان خیلی زیاد و با کیفیتی را میتوانیم پیدا کنیم. اورواچ، پلدینز و حتی Marvel Rivals که به زودی منتشر میشود هم همگی از بازیهای هیرو شوتری هستند که به صورت رایگان در دسترس ما قرار دارند.
البته اشتباه نکنید، کانکورد واقعا یک بازی کامل است. این بازی گیمپلی متنوع، شخصیتهای گوناگون و گرافیکی خوب دارد و به راحتی میتواند تبدیل به یک بازی عالی شود. صرفا اینکه بابت این بازی باید ۴۰ دلار پرداخت کنید، در حالی که بازیهایی در حد آن وجود دارند که به صورت رایگان میتوانید بازی کنید چندان نکته خوبی برای این بازی نیست.
ورود به جنگ فرهنگی
شاید شما هم در جریان جنگهای فرهنگی اخیر باشید. گروهی از افراد که اصطلاحا تفکری ووک (Woke) دارند، در حال مبارزه با نژادپرستی و برابری بین همه مردم دنیا هستند. گروه دیگری هم هستند که معتقدند که این افراد دیگر زیادی دارند افکار خود را به بقیه تحمیل میکنند و بهتر است که کمی به عقب بروند.
ما قرار نیست در این میان یک طرف را انتخاب کنیم، شاید حتی بازی Concord هم طرفی را انتخاب نکرده باشد، ولی پایش به این جنگ فرهنگی باز شد. این بازی به خاطر شخصیتهایی که دارد، از همان اول تبدیل به یکی از سوژههای اصلی این درگیری شد و این موضوع در نهایت به ضررش تمام خواهد شد.
هر کسی میتواند هر تفکری که میخواهد را داشته باشد و با توجه به آن زندگی خودش را پیش ببرد. کسی قرار نیست دیگری را به خاطر انتخابهایش قضاوت کند، مخصوصا اگر این انتخاب مربوط به یک بازی باشد. شما به عنوان گیمرها حق دارید که بازیای را انتخاب کنید و برایش پول خرج کنید که میدانید قرار است از آن لذت ببرید. مشکل اساسی بازی Concord از جایی شروع میشود که مهم نیست در این جنگ فرهنگی کدام سمت را انتخاب میکند، به هر حال قرار است بخشی از بازیکنانش را از دست بدهد.
حالا بازیای را تصور کنید که در یک بازار کاملا رایگان، نیاز به ۴۰ دلار پول دارد. آیا این بازی میتواند تعداد زیادی بازیکن را به خاطر این درگیریهای فرهنگی از دست دهد؟
نیاز به خاص بودن
یکی از نقاط قوتی که بازی اورواچ داشت این بود که شخصیتهایش هر کدام یک داستان داشتند. داستانی که شاید خندهدار بود، شاید حماسی بود و شاید حتی غمانگیز بود. برای خیلی از ما مهم نبود که شخصیتهای این داستانها همجنسگرا بودند، دگرجنسگرا بودند، روبات بودند، کودک بودند یا پیرمرد. ما میتوانستیم با آنها بخندیم و با آنها گریه کنیم. این همان چیزی بود که اورواچ را از دیگر هیرو شوترها مجزا کرد. شخصیتهایی که صرفا بخشی از بازی نبودند تا فضا آن پر شود، شخصیتهایی که ما به آنها اهمیت میدادیم.
حالا بازی کانکورد هم دقیقا به چنین چیزی نیاز دارد. یکی از دلایلی که تا این حواشی دور این بازی زیاد است این است که هویت شخصیتهایی که دارد، پیرو افکار ووک است و غیر از آن انگار که داستان خاصی ندارد. این بازی نیاز به یک متغیری دارد که بازیکنان را از دیگر بازیهای رایگان به سمت خودش بکشاند. این بازی نیاز دارد که به قدری خوب و خاص باشد که تعداد خیلی زیادی از بازیکنهای بازیهای ثابت شده دیگر را به سمت خودش بکشد. متاسفانه فعلا چنین ویژگیای ندارد؛ ولی بعید نیست که در آینده نزدیک به آن اضافه شود.
تاریخ انتشار و پلتفرم مقصد
بازی Concord قرار است تا در تاریخ 2 شهریور 1403 برای کنسولهای PS5 و PC منتشر خواهد شد. چند هفته پیش، یک دوره بتای محدود برای بازی برگزار شد و عضو سرویس پلاس بودند به بازی دسترسی داشتند اگرچه که بعدها برای پیسی هم یک دوره بتا در دسترس قرار گرفت. با اینکه بازخوردهای کلی نسبت به بازی مثبت بود اما باز هم گرفتار حاشیهها شد و در کل بازی مورد انتقاد قرار گرفت.
سخن نهایی
جدا از تمامی این مشکلات و حواشی، بازی Concord واقعا خوب است. این بازی به راحتی میتواند هر بازیکنی را عاشق سبک شوتر کند. درست است که سبک هیرو شوتر اشباع شده است و انگار که دیگر جایی برای بازی جدید ندارد؛ ولی کانکورد به اندازهای خلاقانه و متفاوت است که بتواند جای خودش را در میان بازیهایی مثل اورواچ پیدا کند. احتمالا اگر به خاطر حواشی و مبلغ قابل توجه این بازی نبود، تا الان میتوانست به یکی از مورد انتظارترین بازیهای دنیا تبدیل شود. این سبک به قدری محبوب است که جا برای دو بازی بزرگ داشته باشد، صرفا باید بازیای باشد که ارزشش را داشته باشد. متاسفانه با توجه به وضعیت فعلی، بعید است که این بازی، بازی کانکورد باشد.
source