یک باگ جدید در iOS پیدا شده که می‌تواند باعث کرش کردن آیفون شما تنها با تایپ چند کاراکتر شود. به‌تازگی یک محقق امنیتی در Mastodon متوجه شده که تایپ این کاراکترها در Spotlight Search یا App Library باعث از کار افتادن آیفون شما می‌شود: “”::

به‌گفته وب‌سایت TechCrunch، شما فقط کافی است تایپ کنید “”: و بعد از آن هر کاراکتر چهارمی را تایپ نمائید، آیفون شما کرش می‌کند. محققان گفته‌اند که این یک مشکل امنیتی نیست و فعلا شواهدی که نشان دهد کسی غیر از دارنده گوشی که به صورت دستی کاراکترها را تایپ می‌کند، بتواند این مشکل را ایجاد کند وجود ندارد.

وب‌سایت 9to5Mac این موضوع را روی چند آیفون و چند نسخه iOS آزمایش کرده است. در جدیدترین نسخه iOS 17، تایپ این کاراکترها باعث کرش کردن Springboard (رابط صفحه هوم آیفون) و ریبوت نرم می‌شود.

تایپ این کاراکترها در نسخه‌های iOS 18 و iOS 18.1 باعث می‌شود که Spotlight Search برای مدتی فریز شود، اما Springboard به طور کامل کرش نمی‌کند. این مشکل فقط روی تایپ کردن در Spotlight Search از طریق صفحه هوم آیفون یا نوار جستجوی App Library اثر می‌گذارد.

این اولین باری نیست که یک باگ رشته متنی باعث کرش کردن آیفون می‌شود. مهمترین آن‌ها، باگ “Effective Power” در سال 2015 بود که باعث کرش کردن اپ Messages و ریبوت آیفون‌ها در هنگام دریافت یک متن خاص می‌شد. این مشکل خیلی حادتر بود چراکه فرد دیگری می‌توانست پیامی را برای شما بفرستد و آیفون شما را پشت‌سرهم کرش کند.

اپل هنوز درباره باگ جدید iOS صحبتی نکرده است. اما این شرکت معمولاً مشکلاتی مثل این را بلافاصله با انتشار یک به‌روزرسانی iOS رفع می‌کند. ضمنا به‌ندرت کسی کاراکترهای “”:: را تایپ می‌کند.




source
کلاس یوس

توسط petese.ir