29 شهریور 1403 ساعت 17:09

آیا سهند جدید پارس خودرو می‌تواند شکاف کیفیتی ایجاد شده بین محصولات ایران خودرو و سایپا را جبران کند؟ مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند، همه چیز را مشخص می‌کند.

سهند پارس خودرو و رانا پلاس خودروهایی از سگمت سدان سایز متوسط هستند که در رده قیمتی اقتصادی قرار می‌گیرند. حدودا چند سالی از عرضه رانا پلاس به بازار می‌گذرد و تقریبا همه ما با طراحی و امکانات آن آشنا هستیم، حال قرار است به مقایسه رانا پلاس پانوراما با سهند بپردازیم تا ببینیم آیا خودرو تازه وارد پارس خودرو ارزش خرید بیشتری دارد یا خیر؟

در سراسر جهان، سدان‌های اقتصادی یکی از ارکان‌های مهم بازار خودرو محسوب می‌شوند که میزبان قشرهای مختلفی از جامعه هستند. این خودروها تنها برای رفع نیازهای روزمره و مسافرت‌های کوتاه مناسب هستند و نمی‌توان توقع بیشتری از آن‌ها داشت. به همین دلیل این خودروها قیمت چندان بالایی ندارند و قطعات مصرفی ان‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هزینه‌های سنگینی را به مالک خودرو تحمیل نکنند. البته با توجه به شرایط فعلی بازار ایران و عدم عرضه تعداد کافی خودرو برای متقاضیان، خرید همین خودروهای اقتصادی هم برای مردم به معضل تبدیل شده و متقاضیان برای صاحب ماشین شدن باید چشم به نتایج قرعه‌کشی داشته باشند.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

 

مقایسه رانا پلاس پانوراما با سهند پارس خودرو

در این مطلب از آخرین اخبار خودرو گجت نیوز به مقایسه محصول جدید سایپا یعنی سهند با رانا پلاس سقف شیشه‌ای می‌پردازیم، تا ببینیم کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

معرفی سهند

سهند جدیدترین سدان سایپا بر پایه پلتفرم x200 (پلتفرم تیبا) بوده که پارس خودرو مسئولیت مونتاژ و عرضه آن به بازار را بر عهده گرفته است. در واقع سهند نسخه فیس‌لیفت شده ساینا محسوب می‌شود که با ظاهری جدید، قرار است بازار گذشته ساینا را احیا کند. پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا قرار است سهند را همچون ساینا، در تیپ‌های مختلفی نظیر S و G تولید و به بازار عرضه کند. البته انتظار می‌رود در آینده به تنوع تیپ‌های این خودرو افزوده شود.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

سهند پارس خودرو پس از شاهین به عنوان پرچمدار محصولات سایپا، گران‌ترین خودرو این برند ایرانی محسوب می‌شود که از لحاظ قیمتی باید با رانا پلاس پانوراما کمپانی رقیب، به جدال بپردازد.

معرفی رانا پلاس پانوراما

رانا پلاس سقف شیشه‌ای تیپ جدید خانواده رانا محسوب می‌‍شود که در اوایل دهه 1400 روانه بازار شد. حضور این خودرو در بازار با حواشی نظیر شکستن سقف شیشه‌ای در صورت استفاده از جک همچون 207 همراه بود. رانا در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو 206 SD بود که به دلیل کیفیت پایین‌تر متریال، نتوانست موفقیت‌های پژو 206 را در بازار تکرار کند. ایران خودرو این محصول را دو دو تیپ رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما راهی بازار کرده است.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

مقایسه رانا پلاس پانوراما با سهند در طراحی ظاهری

سهند نسخه فیس‌لیفت شده ساینا محسوب می‌شود که به نسبت نسل گذشته خود به ظاهری بهتر و بروزتر مزین شده است. در نمای جلویی همه چیز خوب به نظر می‌رسد، جلو پنجره مشبک که متناسب با طراحی روز دنیا است، چراغ‌های کشیده، کروم‌کاری اطراف جلو پنجره و خطوط خشن به کار رفته در سپر جلویی سبب شده تا سهند پارس خودرو ظاهری متناسب داشته باشد و به نسبت ساینا شاهد یک پیشرفت خوب در این زمینه باشیم.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

در نمای جانبی تمام تلاش‌های سایپا برای خلق خودرویی جدید زیر سوال می‌رود، طراحی نمای کناری سهند با نسل‌های پیشین خود یعنی ساینا و تیبا هیچ تفاوتی نداشته و تنها فرم آینه‌های جانبی آن تغییر کرده است. ایران خودرو با همین موضوع آب پاکی را بر روی دست متقاضیان می‌ریزد تا به آن‌ها بفهماند که قرار نیست سهند خودرو چندان متفاوتی به نسبت ساینا باشد.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

در نمای عقب مجددا طراحی خودرو بروزرسانی و متناسب با نمای جلویی شده است؛ چراغ‌های کشیده دو تیکه، آرم سایپا در وسط صندوق و نوشته کروم کاری شده سهند در این قسمت جلب توجه می‌کنند. سپر نمای عقبی برخلاف نمای جلو بسیار ساده طراحی شده، سایپا سعی کرده با افزودن یک دیفیوزر کوچک پلاستیکی با رنگ کروم، مقداری از سادگی این بخش بکاهد.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

رانا پلاس هم سدان جدیدی نیست و این خودرو نسخه ایرانیزه شده پژو 206 محسوب می‌شود (از آنجایی که اکثر افراد طراحی 206 را به رانا ترجیح می‌دهند برای این خودرو از عبارت فیس‌لیفت استفاده نمی‌کنیم). رانا پلاس برخلاف سهند، از لحاظ طراحی تفاوت چندانی با نسل گذشته خود نداشته و همچنان همان عدم تناسب رانا و 206 صندوق‌دار را به ارث برده است.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

در نما جلویی این خودرو ابعاد و فرم چراغ‌های اصلی به نسبت نسل پیشین تغییری نداشته اما گرافیک چراغ‌ها برای ایجاد تناسب ظاهری، مقداری مینیمال‌تر شده است و همچنین پوزیشن دی‌لایت نیز در نسخه‌های جدید (1403 و 1402) به این خودرو اضافه شده است. چراغ‌های جلویی این خودرو به جلو پنجره متصل نیستند و در قسمت جلویی شاهد یک جلو پنجره نسبتا باریک و کشیده هستیم. سپر این خودرو هم که طراحی ساده‌ای دارد میزبان چراغ‌های مه‌شکن و دریچه‌های ثانویه ورودی هوا است.

وقتی از جوانب به خودرو می‌نگریم متوجه تغییر خاصی به نسبت 206 نمی‌شویم، در این نما تنها آینه‌های جانبی با همان فرم و طراحی قبلی، کمی بزرگ‌تر شده‌اند.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

در نمای عقب نیز تنها گرافیک درون چراغ‌های خودرو بروزرسانی شده‌اند و سایر قسمت‌ها بدون تغییر مانده‌اند.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

به طور کلی سهند به دلیل باز طراحی کلی، ظاهر هارمونیک‌تری به نسبت رانا دارد و دیدن آن در خیابان‌ها بیشتر از رانا توجه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

از لحاظ ابعادی، هر دو خودرو تقریبا دارای یک سایز هستند که در جدول زیر می‌توانید مشخصات دقیق آن‌ها را مشاهده کنید:

سهند  رانا پلاس سقف شیشه‌ای
طول ۴۲۱۵ میلیمتر ۴۲۹۲ میلیمتر
عرض ۱۶۷۷ میلیمتر ۱۶۸۴ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۸۵ میلیمتر ۱۴۵۳ میلیمتر
فاصله محورها ۲۴۱۰ میلیمتر ۲۴۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم ۱۱۶۴ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر 5 نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۷۰ لیتر ۴۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۱ لیتر ۵۰ لیتر

پیشرانه و مشخصات فنی

سهند پارس خودرو به نسل جدید پیشرانه معروف M15 مگاموتور مجهز شده که با کد M15 GSi شناخته می‌شود. این پیشرانه به نسبت نسل قبل خود به فناوری دریچه متغییر سوپاپ مجهز شده تا ضمن مصرف کمتر سوخت، بتواند بازدهی بیشتری داشته باشد. این پیشرانه دارای 4 سیلندر و 8 سوپاپ با آرایش خطی سیلندرها است که توانایی تولید 90 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور است. حجم محفظه سیلندر این پیشرانه 1.5 لیتر بوده که تنفس آن به صورت طبیعی انجام می‌شود.

قدرت تولیدی پیشرانه به وسیله یک گیربکس 5 سرعته که قبلا بر روی تیبا و ساینا آن را دیده بودیم، به چرخ‌های جلو سهند منتقل می‌شود.

پیشرانه ارتقا یافته M15 GSi به نسبت M15 معمولی قدرت بیشتری دارد اما همچنان 8 سوپاپه است. تغییرات این پیشرانه شامل، برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت، جرقه زنی و سر سیلندر متفاوت نسبت به نسل پیشین است.

در سوی مقابل هم رانا پلاس پانوراما نسل جدید موتور محبوب TU5 با نام TU5P را در زیر کاپوت خود جای داده است. این پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری در بیشینه توان خود قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن بر متر گشتاور است. در این سدان اقتصادی، ایران خودرو گیربکس 6 سرعته را جایگزین گیربکس 5 سرعته رانا و رانا پلاس‌های قدیمی کرده تا با کاهش فاصله ضرایب دنده‌ها، هم‌خوانی بیشتری بین گیربکس و پیشرانه به وجود بیاید.

مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس سقف شیشه‌ای، 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که برای خودرویی در رده اقتصادی، عدد معقول و منطقی به شمار می‌رود.

به طور کلی در بخش مشخصات فنی، پیشرانه رانا دارای توان بیشتری است که سبب شده کشش، شتاب اولیه و ثانویه این خودرو به نسبت سهند بهتر باشد؛ اما در سوی مقابل گیربکس و موتور سهند هماهنگی بیشتری با هم دارند، مصرف سوخت و استهلاک کمتر هم از دیگر مزایای بخش فنی سهند هستند.

جدول مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند از لحاظ مشخصات فنی:

سهند  رانا پلاس سقف شیشه‌ای
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۵ لیتر 1.587 لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۸ 4 / 16
تنفس موتور طبیعی طبیعی
قدرت ۹۰ اسب بخار نسخه 6 دنده 113 اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن.متر ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (۵ دنده)

۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (۶ دنده)

گیربکس دستی ۵ سرعته 6 سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۳ ثانیه 11.6 ثانیه
سرعت ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو 5
فرمان هیدرولیک هیدرولیکی (۵ دنده)

برقی (۶ دنده)

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند؛ کابین و طراحی داخلی

برسی کابین خودرو را در دو قسمت کیفیت متریال و طراحی داشبورد تقسیم خواهیم کرد. از لحاظ کیفیت متریال و مونتاژ کابین هر دو خودرو چنگی به دل نمی‌زنند. پلاستیک خشک بی‌کیفیت که به سرعت به صدا می‌افتد سرتاسر کابین دو خودرو را پوشانده است. در خصوص جنس متریال به کار رفته، شرایط کمی برای رانا پلاس پانوراما بهتر است، حتی مونتاژ قطعات آن هم بهتر است و اجزا مختلف با دقت بیشتری در کنار هم چفت شده‌اند. اما از لحاظ طراحی این نماینده پارس خودرو است که دست بالاتر را دارد.

از لحاظ طراحی داخل کابین، هر دو خودرو شرایط تقریبا یکسانی دارند؛ اما طراحی داشبورد و رو دری‌های سهند به مراتب بهتر و بازار پسندتر است. در تیپ G سهند شاهد استفاده از سقف پانوراما و سیستم مالتی‌مدیا تصویری به صورت فابریکی هستیم در حالی که رانا پلاس تنها سیستم رادیو پخش صوتی دارد. همچنین پنل سیستم تهویه مطبوع نیمه اتومات سهند هم دارای یک نمایشگر مجزا برای نمایش اطلاعات است که همچین موردی را در رانا مشاهده نمی‌کنید.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

کابین سهند

رانا پلاس سقف شیشه‌ای تریم داخلی تماما مشکی داشته اما در سهند تریم داخلی با توجه به رنگ بدنه خودرو دو رنگ بوده که سبب جذابیت طراحی داخلی این خودرو شده است.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

کابین رانا پلاس پانوراما

در خصوص فضای کابین هر دو خودرو در یک رده قرار می‌گیرند اما باز در سهند سهند شرایط برای سرنشینان عقب کمی بهتر است. از لحاظ ظرفیت گنجایش صندوق هم رانا پلاس صندوق بزرگ‌تری به نسبت سهند دارد.

آپشن‌ها، امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی نمی‌توان از یک خودروی اقتصادی انتظار احترام به خواسته‌های خریداران را داشت. وجود کلمه اقتصادی در توصیف این خودروها گویای همه چیز است. در بخش امکانات و آپشن‌ها، هر دو رقیب دارای کم و کاستی‌های زیادی هستند و در هر بخش برتری‌ها و کاستی‌هایی نسبت به یک دیگر دارند.

رانا به عنوان نسخه ایرانیزه شده 206، امکانات بیشتری را به نسبت نسخه فرانسوی خود در اختیار سرنشینانش می‌گذارد؛ این سدان اقتصادی ایران خودرو شامل دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی‌های تاشو عقب برای افزایش ظرفیت بار صندوق خودرو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، بلوتوث برای پخش صوتی، تهویه دستی، سنسور پارک عقب (4 گانه)، تریم داخلی پارچه‌ای، شیشه و آینه‌های برقی، سقف شیشه‌ای به همراه سایه‌بان دستی، تریم داخلی پارچه‌ای بعلاوه طرح فیبر کربن برخی قطعات، و… است. البته در اواسط سال 1402 نسخه‌های جدید رانا پلاس پانوراما به سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر و سنسور بازارن مجهز شدند.

در سوی مقابل تیپ G سهند پارس خودرو، بر روی کاغذ با آپشن‌های بیشتری راهی میدان رقابت شده است. این خودرو دارای امکاناتی نظیر دو کیسه هوا در جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سیستم مالتی مدیا مجهز به نویگیشن، سنسور نور، سنسور باران، دی‌لایت، کروز کنترل، سیستم کشش و پایداری، دوربین دنده عقب به همراه سنسورهای پارک عقب، تریم داخلی دو رنگ (منطبق با رنگ اصلی خودرو)، رینگ آلومینیومی، دکمه‌های کنترل سیستم مالتی مدیا بر روی فرمان، سانروف، آنتن کوسه‌ای، نشانگر تعویض دنده و… است.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه‌ای با سهند

مقایسه قیمت دو خودرو سایپا و ایران خودرو

هر دو خودرو رانا پلاس سقف شیشه‌ای و سهند در یک رده قیمتی قرار دارند و جز خودروهای ارزان قیمت اما جدید داخلی محسوب می‌شوند.

در جدول زیر می‌توانید قیمت دو خودرو را مشاهده کنید.

رانا پلاس سقف شیشه‌ای سهند تیپ G
قیمت نمایندگی 382.745.000 459.410.000
قیمت بازار آزاد 660.000.000 (ESP)  —-

سخن پایانی

اگرچه کمتر کسی جذب ظاهر رانا پلاس می‌شود و اکثرا به دلیل طراحی ناهنجار بخش بیرونی این خودرو را ترد می‌کنند، اما این خودرو به دلیل سابقه خودرو رانا، در بازار جا افتاده و مردم با نکات مثبت و منفی این خودرو به خوبی آشنا هستند. حتی با دید روشن‌تری می‌توان در خصوص بازار خرید و فروش رانا پلاس و قطعات یدک آن تصمیم گرفت.

در سوی مقابل سهند پارس خودرو محصولی است که هنوز به بازار عرضه نشده، سایپا سعی کرده با رنگ و لعاب بخشیدن به این خودرو تا حدودی بر روی ماهیت ساینا بودن این محصول سر پوش بگذارد. همانطور که در ابتدا اطلس زیبا و شیک به نظر می‌رسید، اما در نهایت کیفیت سواری آن تفاوت خاصی با کوییک نداشت.

هر دو خودرو برتری‌ها و کاستی‌هایی نسبت به یک دیگر دارند و خرید هر کدام از این محصولات به نحوه استفاده و نیاز شما از یک وسیله سواری بستگی دارد.

خودرو سهند رانا پلاس سقف شیشه‌ای
مزایا طراحی به روزتر نسبت به ساینا – مصرف سوخت قابل قبول – مناسب برای استفاده های شهری مصرف سوخت پایین – ایرادات کمتر نسبت به سایر محصولات ایران خودرو – پایداری قابل قبول
معایب فناوری قدیمی پیشرانه با وجود ارتقای فنی – متریال اقتصادی در کابین – نمای جانبی قدیمی – پلتفرم نه چندان به روز سطح امکانات رفاهی و ایمنی نه چندان به روز – فضای بار و کابین کوچک – حذف برخی امکانات مانند رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب در نمونه های رانا پلاس – مونتاژ نه چندان دقیق

در گجت نیوز بخوانید: تارا بخریم یا جک J4؛ در مقایسه کدام یک پیروز میدان است؟ تفاوت شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT در چیست و برنده مقایسه کدام است؟ مقایسه پیکاپ کی ام سی تی ۹ با چانگان هانتر مقایسه جک J4 با فردا 511؛ کدام برنده مقایسه است؟ تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید: ۸۵ کیلومتر رانندگی تمام الکتریکی برای یک سفر سبز سهند S در برابر ساینا S، مقایسه ارزان‌ترین سدان های ایران سهند S یا تندر 90؛ برنده مقایسه کدام است؟

source

توسط petese.ir