28 شهریور 1403 ساعت 20:03

به گزارش مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دولت به منظور جبران ناترازی بنزین، دستور تولید بنزین با اکتان پایین را صادر کرده است.

همواره بنزین یکی از چالش‌های اساسی کشور و بازار خودرو بوده که حتی با روی کار آمدن دولت جدید به ریاست مسعود پزشکیان هم مشکلش حل نشده است. همه می‌دانیم که دیر یا زود، دولت باید تصمیمی جدی برای سوخت و به طور اخص بنزین بگیرد تا پزشکیان و کابینه‌اش بتوانند با خیال راحت به حل مسائل کلان کشور بپردازند.

تولید بنزین با اکتان پایین با هدف جبران ناترازی

کیفیت بنزین یکی از چالش‌های جدی بوده که طی سال‌های اخیر گرفتاری‌های بسیاری برای صاحبان خودرو به وجود آورده است. نبود بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت، دردسر زیادی برای خودروهای توربوشارژ ایجاد کرده و کار به جایی رسیده که صاحبان چنین محصولاتی مجبور می‌شوند از مکمل‌های سوخت استفاده کنند تا آسیب بیشتری به ماشین هایشان وارد نشود. (البته از هفته گذشته، ممنوعیت فروش اکتان و مکمل‌های سوخت به جایگاه‌های کشور اعلام شده است.)

تولید بنزین با اکتان پایین

به گفته بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی کشور، هم اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر تولید کند اما مجبور است به خاطر جبران ناترازی، بنزین با اکتان 87 را با قیمت ارزان به بازار عرضه کند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانایی تولید بخش عمده‌ای از سوخت کشور را دارد و تا به امروز موفق شده 42 میلیون لیتر مصرف روزانه کشور را تأمین کند. افقهی معتقد است که مصوبه دولت در خصوص آئین خوراک، آسیب بیشتری به این پالایشگاه تک محصولی وارد کرده و گفت:

این آسیب باعث شد که پیش‌بینی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای سال 1402 به صورت کامل محقق نشود و همه تلاشمان را کردیم که این دستور العمل و آثار آن را کمتر کنیم. خوشبختانه در اواخر دولت سیزدهم تلاش‌های ما به ثمر نشست و دستور العمل دی ماه 1402 عطف به ماسبق نشد. البته به شرکت هایی مثل ستاره خلیج فارس که مختص تولید بنزین با اکتان بالاست، تحمیل شد که برای جبران ناترازی بنزین باید به تولید سوخت با اکتان 87 بپردازد.

تولید بنزین با اکتان پایین

دلیل اصلی بنزین بی‌کیفیت چیست؟

با این اوصاف دولت به خاطر این که بتواند ناترازی بنزین را جبران کند، به پالایشگاه‌هایی مثل ستاره خلیج فارس دستور داده تا بنزین با اکتان پایین‌تر راهی بازار کنند. به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی، در پالایشگاه تک محصولی ستاره خلیج فارس، تجهیزات پیشرفته و فناوری تولید بنزین با کیفیت بالا و حتی یورو 5 وجود دارد و محدود کردن توانایی‌های این شرکت، آسیب جدی به عملکرد آن وارد کرد.

تولید بنزین با اکتان پایین

مدیرعامل تاپیکو خاطرنشان کرده، دولت بیش از 60 هزار میلیارد تومان به علت فروش بنزین به شرکت ستاره خلیج فارس بدهکار است و فشارهای زیادی روی دوش این پالایشگاه قرار دارد. ایشان ضمن اشاره به توانایی این شرکت در تولید بنزین باکیفیت ادامه داد:

در صورتی که دولت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی موافق باشند، می‌توانیم با تأمین مالی مختصر، ظرفیت تولید بنزین را افزایش دهیم و با تأمین خوراک و میعاناتی که دولت در اختیار ما قرار می‌دهد، قادر به توسعه فاز جدیدی از بهره‌وری خواهیم بود.

ویدیو مرتبط

در گجت نیوز بخوانید: همزمان با انتقاد دولت مردان از قیمت مفت بنزین در ایران، خودروهای پرمصرف در خیابان جولان می‌دهند بنزین در امارات برای بازنشستگان رایگان شد معاون اول رئیس جمهور: چرا باید بنزین را دلاری وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ ایران بنزین را با چه قیمتی به خارج از کشور صادر می‌کند؟

source

توسط petese.ir