همراه اول یکی از اوپراتورهای مهم تامین اینترنت کاربران در ایران 🌐 محسوب میشود.

اما برخی اوقات استفاده کنندگان آن مشکلاتی را در زمینه اتصال به اینترنت این اپراتور گزارش میکنند. در این مطلب از انزل وب به سوال چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه؟ پاسخ میدهیم و به ۱۸ تا از روش‌های حل این موضوع میپردازیم.

حل مشکل وصل نشدن اینترنت همراه اول

How to Fix Hamrah-e-Aval Internet not Connecting?

به طور خلاصه برای رفع مشکل عدم اتصال اینترنت همراه اول میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • حالت پرواز را روشن و خاموش کنید یا گوشی را ریستارت کنید.
  • وضعیت اینترنت و شارژ بسته را از طریق کد #۰*۱۰۰* یا #۱۴۰*۱۱* یا کد رفع مشکل اینترنت همراه اول بررسی کنید.
  • موقعیت مکانی خودتان را تغییر دهید تا آنتن دهی برگردانید و تحت پوشش دهی شبکه قرار بگیرید.
  • محدودیت‌های استفاده از موبایل دیتا را از طریق تنظیمات و بخش Data usage در اندروید بردارید.
  • وارد بخش Connections و Mobile networks شوید تا از این طریق بتوانید تنظیمات بیشتری را برای شناسایی اوپراتور در گوشی انجام دهید.
  • حالت های شبکه ۳G و ۴G را از طریق بخش Network mode در تنظیمات امتحان کنید.
  • از طریق شماره ۹۹۹۰ برای خطوط همراه اول و  ۰۹۱۲۹۹۹۰ در خطوط ثابت با پشتیبانی تماس برقرار کنید یا از سامانه ۱۹۵  استفاده نمایید.
  • در صورت نیاز با شناسایی  دفاتر همراه اول به صورت حضوری مشکل را پیگیری کنید.
  • تنظیمات شبکه را از طریق مسیر Settings > General management > Reset > Reset network settings و انتخاب گزینه Reset settings به طور کامل ریست کنید.

۱- گوشی را روی حالت پرواز بگذارید و بردارید

یکی از روش‌هایی که میتواند به سادگی اتصالات تلفن همراه به شبکه را مجددا راه اندازی کند، روشن کردن حالت پرواز (Flight mode یا Airplane mode) است. اینکار در همه دستگاه‌های اندرویدی یا iOS امکان پذیر است. برای روشن کردن آن نوار تنظیمات سریع بالای صفحه را به پایین بکشید و آیکون هواپیما را بزنید. سپس برای مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کنید و دوباره روی حالت هواپیما بزنید تا آن را غیر فعال کنید. این روش با ریست کردن اتصالات شبکه گوشی، مشکلات موقت مثل وصل نشدن به اینترنت را برطرف میکند. همچنین در صورتی که بسته اینترنتی را خریداری کرده اید، معمولا بهتر است برای فعالسازی آن حالت پرواز را روشن و خاموش کنید.

روشن و خاموش کردن حالت پرواز

۲- وضعیت تعرفه اینترنت را بررسی کنید

در بسیاری از مواقع ممکن است علت وصل نشدن اینترنت همراه اول تمام شدن بسته اینترنتی باشد. به همین دلیل بهتر است در صورتی که از حجم باقی مانده اطلاع ندارید، با استفاده از کد #۰*۱۰۰* وضعیت بسته اینترنتی همراه اول را بررسی کنید. شما همچنین میتوانید برای پیگیری موجودی باقی مانده نیز از کد #۱۴۰*۱۱* استفاده نمایید.

کد بررسی وضعیت اینترنت همراه اول

البته راهکارهای دیگری برای استعلام موجودی همراه اول نیز وجود دارد. به طور مثال شما میتوانید از برنامه همراه من و سرویس همراه من نیز برای بررسی میزان اینترنت باقی مانده، خرید بسته اینترنت یا شارژ و… استفاده کنید. شما میتوانید از طریق برنام همراه من به قابلیت‌های بیشتری برای کارهای مختلف مثل غیرفعال کردن اینترنت آزاد همراه اول دست پیدا کنید.

۳- موقعیت خودتان را به جایی با آنتن دهی تغییر دهید

در بسیاری از مواقع دلیل وصل نشدن اینترنت همراه اول، نبودن آنتن دهی مناسب در یک موقعیت مکانی است. بنابراین اگر در جایی با آنتن دهی ضعیف و یا عدم پشتیبانی توسط همراه اول هستید، محل قرارگیری خودتان را تغییر دهید تا بتوانید تحت پوشش بهتری از لحاظ آنتن دهی و اتصال به شبکه قرار بگیرید. برای این منظور بهتر است در نزدیکی فضاهای باز یا کنار پنجره قرار بگیرید. در مکان‌هایی با موانع فیزیکی مختلف، ارتفاع بالا یا وجود دستگاه‌های تداخل کننده سیگنالی آنتن دهی اینترنت کاهش پیدا میکند.

۴- چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه، گوشی را ریستارت کنید

اگر همچنان با مشکلات اینترنت مواجه هستید، میتوانید با ریستارت کردن تلفن همراه به رفع مشکلات و باگ‌های ایجاد شده در گوشی و روند اتصال به اینترنت کمک کنید. این روش تا حدودی مشابه با قرار دادن تلفن در حالت پروا است با این تفاوت که با ریستارت کردن تلفن همراه فرایندهای پس‌زمینه و اختلال در اتصال برطرف و حافظه کش خالی میشود. علاوه بر آن خاموش و روشن کردن موبایل دیتا هم شاید بتواند اختلالات بوجود آمده آن را برطرف کند.

۵- محدودیت‌های استفاده از دیتا را بردارید

برخی اوقات ممکن است دلیل فعال نشدن اینترنت همراه اول در برخی از تلفن‌های همراه مربوط به تنظیمات Data usage باشد و در این وضعیت به منظور مدیریت و صرفه جویی در مصرف اینترنت همراه و موبایل دیتا محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود. این تنظیمات میتواند در برخی مواقع مانع از استفاده اینترنت بیش از حد در نظر گرفته شده شود. این در حالی است که آنتن دهی اینترنت و سایر مولفه‌های مورد نیاز آن ایرادی ندارد. برای بررسی این موضوع به بخش Settings بروید و وارد Connection شوید. حالا به تنظیمات Data Usage بروید و روی Mobile data بزنید.

چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه

سپس از بالای صفحه روی بخش Data usage بزنید و وارد Data saver شوید. در اینجا لازم است تنظیمات مربوط به مصرف داده را خاموش کنید.

۶- اوپراتور را شناسایی کنید

میخواهید بدانید چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه، شاید ایراد ایجاد شده به دلیل مشکل گوشی در شناسایی اوپراتور و تنظیمات مربوط به آن باشد. برای بررسی این مشکل در گوشی‌های اندرویدی به بخش Connections در تنظیمات بروید. حالا وارد بخش Mobile Networks شده و Network Operators را برای پیدا کردن شبکه انتخاب کنید. در حالت معمول با فعال بودن گزینه Select automatically این مورد به صورت خودکار توسط گوشی انجام میشود. اما در صورتی که مشکلی در شناسایی اوپراتور وجود داشت میتوانید از این تنظیمات این بخش را خاموش کرده و اینکار را به صورت دستی انجام دهید.

شناسایی اوپراتور در گوشی

۷- APN را مجددا تنظیم کنید

تنظیمات APN یکی از موارد مهمی است که باعث برقرار ارتباط اینترنتی میشود. به همین خاطر اختلال در این بخش میتواند یکی از عوامل بروز مشکل در کارکرد اینترنت همراه اول باشد. در این بخش اطلاعات باید بر اساس شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی تنظیم شود. برای دسترسی به این تنظیمات وارد بخش Connection از قسمت Settings شوید و روی Mobile networks بزنید. حالا از این بخش Access Point Names را انتخاب کنید.

تنظیمات APN اینترنت گوشی

از بالای این صفحه میتوانید علامت سه نقطه را در بالای صفحه بزنید. با زدن روی این علامت از Reset to default را انتخاب کنید.

چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه

در ادامه روند راه اندازی و تنظیم دوباره APN یادتان باشد که آیکون کنار APN را انتخاب کنید و گزینه Edit Access Point را انتخاب کنید تا بتوانید پروتکل APN را روی iPv4/IPv6 تنظیم نمایید.

۸- حالت شبکه را به ۳G یا ۴G تغییر دهید

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که میتوان به سوال “چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه” داد، از طریق تغییر حالت شبکه است.  برخی اوقات ممکن از به دلیل مسائل مختلفی اینترنت شما در حالت LTE به خوبی کار نکند. در ان مواقع بهتر است تغییر حالت اینترنت به ۴G یا ۳G را امتحان کنید. این راهکار ممکن است برای حل مشکل وصل نشدن اینترنت همراه اول موثر باشد. برای انجام اینکار در گوشی‌های اندرویدی وارد بخش Connections در تنظیمات شوید و به قسمت Mobile networks بروید. در اینجا با استفاده از بخش Network mode  میتوانید حالت شبکه مربوط به هر سیمکارت را تغییر دهید.

تغییر حالت شبکه

البته برخی اوقات نیز ممکن است قرارگیری تصادفی حالت اینترنت روی ۲G یا سایر حالت‌ها علت قطعی یا کند شدن آن شود. بنابراین در اینصورت با قرار دادن حالت روی LTE میتوانید عملکرد آن را بهتر کنید.

۹- عملکرد سیمکارت را بررسی کنید

یکی دیگر از موارد مهمی که حتما باید درنظر داشته باشید، بررسی سلامت سیمکارت و یا شیار آن در گوشی است. بسیاری از مواقع علت روشن نشدن اینترنت همراه اول، سوختن سیمکارت یا وجود اختلالاتی در حل قرارگیری آن است. بنابراین اگر با مشکلات دیگری مثل عدم آنتن دهی یا تماس با افراد مواجه هستید، بهتر است سیمکارت را خارج کنید و آن را چک کنید. در امکان بهتر است یک سیمکارت دیگر را داخل تلفن همراه قرار دهید و عملکرد آن را امتحان کنید تا متوجه شوید مشکل ایجاد شده مربوط به تلفن یا سیمکارت است. در صورتی که سیمکارت شما سوخته یا آسیب دیده باشد، میتوانید آن را تعویض کنید.

یکی دیگر از راهکارهایی که میتوانید برای بهبود عملکرد سیمکارت انجام دهید، تغییر اسلات جایگذاری آن است. بنابراین زمانی که سیمکارت را از جای خود خارج کردید، آن را در اسلات دیگری (به طور مثال به جای سیمکارت دوم) قرار دهید و کارکرد آن را مجددا چک کنید تا ببینید آیا اتصال برقرار شده است یا خیر.

۱۰- چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه،  تلفنتان را آپدیت کنید

در برخی از مواقع آپدیت نشدن تلفن همراه میتواند ز عامل ایجاد مشکل در کارکرد آن و یا اتصالات شبکه باشد. به همین دلیل کاربران میتوانند با نصب بروزرسانی‌ها به رفع باگ‌ها و مشکلات ایجاد شده کمک کنند. در صورتی که نسخه نرم افزاری گوشی یا تنظیمات شبکه دچار مشکل شده باشند و نیاز به آپدیت داشته باشند، بروزرسانی این بخش از طریق بخش Software Update میتواند راهکار خوبی باشد. برای اینکار از قسمت تنظیمات وارد Software Update شوید و Download and install را انتخاب کنید. حالا برای نصب روی دکمه Install بزنید.

چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه، گوشی را بروزرسانی کنید

۱۱- وجود مشکل در شبکه اینترنتی را بررسی کنید

برخی اوقات ممکن است به دلیل آپدیت یا تعمیر زیرساخت ها مشکلاتی برای اوپراتور همراه اول در منطقه شما ایجاد شده باشد. به همین دلیل بهتر است عملکرد سایر خطوط همراه اول نزدیک خود را نیز بررسی کنید تا ببینید مشکل ایجاد شده مربوط به شما یا به شکل گسترده‌ترین است. برای پیگیری این موضوع میتوانید اخبار اینترنتی را نیز برای بررسی وضعیت مطالعه کنید. در بخش اخبار و رویدادهای سایت همراه اول نیز برخی از اطلاعات درباره روند کارکرد سرویس‌ها گزارش میشود که میتوانید آنها را هم بررسی کنید.

۱۲- از پشتیبانی همراه اول کمک بگیرید

در صورتی که هنوز نمیدانید چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه، میتوانید با پشتیبانی همراه اول از طریق روش های مختلفی ارتباط برقرار کنید.

  • تماس از طریق خط همراه اول با شماره ۹۹۹۰
  • تماس با شماره ۰۹۱۲۹۹۹۰ از طریق خطوط ثابت
  • ارسال سوالات، شکایات و انتقادات به آدرس پست الکترونیکی (۹۹۹۰@mci.ir)
  • بررسی وبسایت همراه اول از طریق آدرس [email protected]
  • استفاده  از سامانه ۱۹۵ 

ارتباط با پشتیبانی همراه اول

شما میتوانید پیگیری فعال نشدن بسته اینترنت همراه اول یا عدم کارکرد آن را از طریق روش‌های ارتباطی گفته شده پیگیری کنید.

۱۳- چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه، به مراکز همراه اول مراجعه کنید

در صورتی که با استفاده از روش‌های گفته شده و به صورت غیر حضوری موفق به رفع مشکل ایجاد شده نشدید، میتوانید با شناسایی نزدیک‌ترین دفاتر همراه اول به صورت حضوری برای رفع مشکلاتتان اقدام کنید. نمایندگی ها و مراکز خدمات همراه اول در سراسر ایران مشغول به کار هستند و کاربران میتوانند برای کارهای مختلفی مثل تعویض سیمکارت، دریافت پشتیبانی و… به آنها مراجعه نمایند.

دفاتر و نمایندگی‌های همراه اول

۱۴- تنظیمات اینترنت همراه اول در آیفون را انجام دهید

شما همچنین میتوانید برخی از تنظیمات اینترنت در سیستم iOS را انجام دهید تا اختلالات بوجود آمده در آن را برطرف کنید. برای اینکار لازم است ابتدا وارد بخش تنظیمات Settings) شوید و گزینه Cellular را انتخاب کنید. حالا وارد قسمت Cellular Data Options شوید و Cellular Data Network را انتخاب کنید. در اینجا APN را روی mcinet قرار دهید و نام کاربری (UserName) و پسورد (Password) را به صورت خالی بگذارید.

۱۵- تنظیمات اینترنت همراه اول در اندروید

برای آنکه بتوانید مشکل وصل نشدن اینترنت همراه اول در گوشی‌های سامسونگ یا شیائومی را برطرف کنید، میتوانید چند تنظیم ساده در گوشی را انجام دهید. البته این موارد ممکن است بر اساس مدل و برند گوشی کمی متفاوت باشد.

در ابتدا وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید و به قسمت Connection بروید. حالا به Mobile Networks بروید و در بخش Access Point Names علامت سه نقطه را از بالای صفحه بزنید. سپس New APN را انتخاب کنید تا در صورت نبود مشخصات اوپراتور همراه اول روی Add بزنید.

چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه

در اینجا APN را روی mcinet قرار دهید و نام آن را mci-gprs بگذارید.

۱۶- آنتی ویروس و موارد امنیتی را غیر فعال کنید

در صورتی که به تازگی آنتی ویروس یا برنامه امنیتی را نصب کرده‌اید و در حال حاضر نمیدانید چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه، به احتمال زیاد این برنامه ها باعث ایجاد محدودیت در عملکرد برنامه شده‌اند. برخی اوقات برنامه‌های غیر استاندارد یا آنتی ویروس‌ها میتوانند عامل اختلال و محدودیت‌هایی در عملکرد بخش‌های مختلف مثل سیمکارت شوند. به همین دلیل بهتر است با بررسی دوباره برنامه‌هایتان، اپلیکیشن های مشکوک یا تنظیمات انجام شده اخیر را حذف کنید و به حالت قبل برگردانید.

۱۷- تنظیمات شبکه اینترنت موبایل را ریست کنید

اگر همچنان تنظیمات موبایل شما در رابطه با اتصال به شبکه به شکل درستی کار نمیکند، میتوانید آنها را به شکل اولیه ریست کنید. بخری اوقات ممکن است این تنظیمات به شکل اتفاقی به هم بخورد و مانع از کارکرد درست سیمکارت شوند. به همین دلیل برای رفع این مشکل در گوشی‌های اندرویدی وارد تنظیمات و بخش General management شوید. حالا از بین گزینه‌های وارد قسمت Reset شوید و روی Reset network settings بزنید. پس از آن سیمکارت مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و دکمه Reset settings را بزنید. این روش میتواند برای برگرداندن تنظیمات وای فای، موبایل دیتا و بلوتوث به حالت اولیه بسیار موثر و کاربردی باشد.

چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه

۱۸- تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه برگردانید

اگر روش بالا برای رفع مشکل شما موثر نبود و به دنبال راهکار بهتری برای برگرداندن تنظیمات به حالت اولیه بودید، میتوانید ریست کردن تنظیمات به حالت کارخانه یا Reset Factory را امتحان کنید.

توجه داشته باید که با اینکار تمامی تنظیمات و اطلاعات گوشی از بین خواهد رفت. بنابراین بهتر است پیش از هر چیز اطلاعات و برنامه‌های مهمتان را به یک حافظه خارجی انتقال دهید.

برای انجام اینکار وارد  Settings گوشی شوید و به بخش General Management بروید. حالا وارد قسمت راه‌اندازی مجدد یا Reset شوید. سپس گزینه Factory Data Reset را انتخاب کنید و با زدن دوباره روی Reset آن را تایید نمایید.

ریست فکتوری کردن تنظیمات گوشی

سوالات متداول

چرا اینترنت همراه اول در سامسونگ ، شیائومی و.. وصل نمیشه؟

این مورد میتواند به دلیل تنظیمات نادرست در گوشی، اختلال سیمکارت، مشکلات آنتن دهی یا مشکلات موقت تلفن همراه یا خود همراه اول باشد.

چرا اینترنت همراه اول در آیفون وصل نمیشه؟

وصل نشدن اینترنت در آیفون میتواند به دلیل تنظیمات APN نادرست باشد. به مسیر Settings > Cellular > Cellular Data Network بروید و تنظیمات را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

بسته اینترنت همراه اول خریدم ولی وصل نمی‌شود؟

در صورتی که بسته خریداری شده برایتان فعال نمیشود، بهترین راهکار برای راه اندازی آن قرار دادن گوشی روی حالت پرواز (Flight mode یا Airplane mode) است. در غیر اینصورت از آنتن دهی مناسب مطمئن شوید، موبایل دیتا را روشن کنید یا گوشی را ریستارت نمایید.

چرا امروز اینترنت همراه اول وصل نمی‌شود؟

این مشکل ممکن است از طرف شبکه اینترنتی همراه اول یا ضعف آنتن دهی باشد. برای رفع این مشکل بهتر است بررسی کنید آیا سایر افراد نیز مشکل شما را دارند یا خیر. در صورت نیاز گوشی را ریستارت کنید یا از پشتیبانی همراه اول کمک بگیرید.

چرا اینترنت همراه اول به تغییردهنده آی پی وصل نمی‌شود؟

برخی مواقع ایجاد تداخل در تنظیمات اینترنت یا APN میتواند باعث ناسازگاری اینترنت با برخی از برنامه شود. به همین دلیل شما میتوانید پروتکل APN را به iPv4/IPv6 تغییر دهید یا تنظیمات شبکه گوشی را ریست کنید.

جمع بندی

به طور کلی اگر اینترنت همراه اول شما وصل نمی‌شود، می‌توانید با دنبال کردن چندین مرحله ساده مشکل را حل کنید. ابتدا، گوشی خود را روی حالت پرواز قرار دهید و سپس این حالت را غیرفعال کنید تا اتصالات شبکه مجددا فعال شوند. اگر مشکل همچنان پابرجا بود، وضعیت تعرفه اینترنت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بسته فعال و کافی دارید. تغییر مکان به جایی با آنتن‌ دهی بهتر نیز می‌تواند کمک‌ کننده باشد. همچنین ریستارت کردن گوشی ممکن است برخی از مشکلات موقتی اتصال را برطرف کند. در صورتی که محدودیت استفاده از دیتا فعال است، آن را بردارید و مطمئن شوید که اپراتور شما به درستی شناسایی شده است.

تنظیم مجدد APN و تغییر حالت شبکه به ۳G یا ۴G هم میتواند موثر باشد. عملکرد سیم‌کارت خود را نیز بررسی کنید و در صورت نیاز، گوشی خود را بروزرسانی کنید. اگر مشکل از سمت شبکه اینترنت باشد، باید صبر کنید یا با پشتیبانی همراه اول تماس بگیرید. در صورت لزوم، تنظیمات اینترنت مخصوص گوشی‌های آیفون یا اندروید را انجام دهید و تنظیمات شبکه را ریست کنید. در نهایت، اگر هیچکدام از این روش‌ها کارساز نبود، میتوانید گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید یا به مراکز خدمات همراه اول مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

به نظر شما چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه؟ در صورتی که از راهکارهای بالا برای رفع این مشکل استفاده کردید یا خودتان روش دیگری را برای رفع این مشکل میشناسید، آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

source

توسط petese.ir