خالق بیت کوین کیست؟ این سوالی است که سال‌ها ذهن بسیاری از افراد علاقه‌مند به فناوری و ارزهای دیجیتال را درگیر کرده است. «ساتوشی ناکاموتو» که هنوز هویت واقعی او مشخص نیست، به عنوان خالق بیت کوین معرفی می‌شود. گمانه‌ها نشان می‌دهند که شاید «لن ساسمن» (Len Sassaman) تحلیلگر و فعال حوزه رمزارز و امنیت، همان ناکاموتوی افسانه‌ای و مرموز باشد.

روز گذشته خبر دادیم که شبکه HBO یک مستند تحقیقاتی را به زودی (17 مهر) منتشر می‌کند که در آن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو فاش می‌شود. حالا رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره کسی که در این فیلم مستند به عنوان خالق بیت کوین معرفی می‌شود پرداخته‌اند. البته هنوز تا پخش فیلم زمان باقی است و این‌ها همه شایعه‌های داغ پیرامون این موضوع هستند. یک گزینه‌ی جدی اما، لن ساسمن است.

لئونارد هریس “لن” ساسمن (Leonard Harris “Len” Sassaman)، سایفرپانک و رمزنگار آمریکایی، توجه فضای کریپتو را به خود جلب کرده است، به طوری که شرط‌بندان پلی‌مارکت، دانشمند کامپیوتر متوفی را به عنوان شخصیتی که قرار است در مستند آینده HBO به عنوان مخترع بیت‌کوین معرفی شود، مورد توجه قرار داده‌اند.

دو روز پیش «کالن هوبک» از مستند جدید خود با عنوان Money Electric: The Bitcoin Mystery که توسط HBO تولید شده است، خبر داد. هوبک در مورد این فیلم در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) صحبت کرد و گفت که در تعقیب شخصی است که ناپدید شده!

در حالی که سازندگان مستند در تریلر اشاره‌ای به اینکه به نظر آن‌ها ناکاموتو چه کسی است نکرده‌اند، کاربران پلی‌مارکت به سرعت شروع به شرط‌بندی در مورد اینکه چه کسی به عنوان خالق بیت‌کوین معرفی خواهد شد کردند. تا 5 اکتبر، 44.5% از شرط‌بندان به ساسمن رای داده‌اند. دیگر چهره‌های برجسته بیت‌کوین مانند هال فینی، آدام بک، نیک سابو و پل لو رو پشت سر او قرار گرفته‌اند.

لن ساسمن که بود؟

لئونارد هریس ساسمن در مدرسه خصوصی در زادگاهش، پنسیلوانیا، تحصیل کرد. او یک نابغه کدنویسی بود.

در سال‌های  نوجوانی، ساسمن به سان فرانسیسکو، کالیفرنیا نقل مکان کرد و به عضوی دائمی در جامعه سایفرپانک تبدیل شد. (جنبش حریم خصوصی کامپیوتری که در اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع شد.) او در نهایت تحت نظر «دیوید چام»، که به عنوان پدرخوانده رمزنگاری شناخته می‌شود، مطالعه کرد.

ساسمان در پروژه‌هایی مانند نرم‌افزار رمزنگاری خوب (PGP) و به‌روزرسانی آن، محافظ حریم خصوصی GNU، کار کرد. او و همسرش، مهندس کامپیوتری به نام «مردیث پترسون»، استارتاپ SaaS به نام اوسوگاتو را تأسیس کردند.

ساسمن که دستاوردهای بسیاری داشت، در نوجوانی با بیماری افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد. در سوم جولای 2011، در سن 31 سالگی، او به زندگی خود پایان داد. پس از مرگ او، به عنوان یادبودی، توصیفی از ساسمن در بلاک 138725 بلاکچین بیت کوین رمزنگاری شد.

لن ساسمن که بود؟
یادبود لن ساسمن در بلاک 138725 بیت کوین

این یادبود او را به عنوان «دوست، روحی مهربان و نقشه‌کشی زیرک» توصیف کرده است.

ممکن است لن ساسمن خالق بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاموتو باشد؟

یکی از عواملی که گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی اینکه ساسمن ناکاموتو است را تقویت می‌کند، زمان‌بندی خروج مخترع بیت‌کوین و مرگ ساسمن است.

در تاریخ 23 آوریل 2011، حدود دو ماه قبل از مرگ ساسمن، ناکاموتو آخرین ایمیل خود را به جامعه بیت‌کوین فرستاد. خالق ناشناس بیت کوین گفت که چند موضوع در ذهن دارد و به سراغ کارهای دیگری رفته است. پس از این ایمیل، ناکاموتو بدون هیچ توضیح بیشتری ناپدید شد.

ممکن است لن ساسمن خالق بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاموتو باشد؟

به جز زمان‌بندی، رابطه کاری ساسمن با فینی (که یکی دیگر از کاندیداهای ساتوشی بودن است)، نیز گمانه‌زنی‌ها را مبنی بر اینکه رمزنگار فقید می‌توانست مخترع بیت‌کوین باشد، تقویت می‌کند. بر اساس یک پست وبلاگ توسط «ایوان هچ»، بنیان‌گذار ورلدز، ساسمن در کنار فینی روی PGP در شرکت ارائه‌دهنده خدمات IT شبکه اسوشیتس کار کرده است.

ناکاموتو در روزهای آغازین بیت‌کوین به طور نزدیکی با فینی همکاری کرد. به جز ناکاموتو، فینی اولین کسی بود که کد به پروتکل اضافه کرد و یک گره را اجرا کرد. او به طور گسترده‌ای با ناکاموتو مکاتبه داشت و همچنین اولین دریافت‌کننده بیت‌کوین بود.

فینی و ساسمن نیز در فناوری ریمیلر، پیش‌درآمدی برای بیت کوین، متخصص بودند. «آدام بک»، مدیرعامل بلاک‌استریم، پیش‌تر پیشنهاد کرده بود که ناکاموتو ممکن است توسعه‌دهنده‌ای در زمینه ریمیلر بوده باشد.

پست وبلاگ هچ نیز اشاره کرده بود که اصلی‌ترین پروژه ساسمان تکاملی از فناوری ریمیلر به نام دروازه پینچون بود، که امکان بازیابی اطلاعات ناشناس از طریق گره‌ها را فراهم می‌آورد. همانطور که کار پیشرفت می‌کرد، هچ توجه داشت که ساسمن روی حل مشکل خطای بیزانتین تمرکز کرده بود.( مانع بزرگی برای شبکه‌های همتا به همتا (P2P).)

حل مشکل خطای بیزانتین برای معرفی رمزارزی امن و غیرمتمرکز بدون نیاز به طرف‌های ثالث مورد اعتماد و جلوگیری از خرج دوباره ضروری بود. سیستم حسابداری سه‌گانه ناکاموتو با استفاده از بلاکچین این مشکل را حل کرد.

علاوه بر این‌ها، محل اقامت ساسمن در طول توسعه بیت کوین نیز به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه او ممکن است ناکاموتو باشد دامن زده است. این رمزنگار در زمان توسعه بیت کوین در بلژیک مستقر بود.

نوشته‌های ناکاموتو شامل انتخاب واژگان منحصر به فرد به انگلیسی بریتانیایی است، از جمله کلماتی مانند “bloody difficult” (بسیار دشوار)، “flat” (آپارتمان)، “maths” (ریاضیات)، یا “grey” (خاکستری). بلاک ابتدایی بیت کوین نیز شامل یک تیتر از روزنامه تایمز است که در بریتانیا و اروپا منتشر می‌شد.

همسر ساسمن می‌گوید لن ساتوشی نبود

در حالی که بسیاری از قماربازان پلی‌مارکت ممکن است پول خود را روی این موضوع گذاشته باشند که HBO، ساسمن را به عنوان ساتوشی معرفی کند، همسر سابق او اعتقاد ندارد که شوهرش می‌توانسته خالق بیت کوین باشد.

در تاریخ 23 فوریه 2021 «مردیث پترسون»، که در سال 2006 با ساسمن ازدواج کرده بود، در یک پست توییتر اظهار داشت که، «تا جایی که او می‌داند»، شوهر مرحومش ناکاموتو نبوده است.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir