24 مهر 1403 ساعت 12:10

گروه صنعتی ایران خودرو از رفع مشکل شماره‌گذاری محصولات این شرکت که توسط سازمان ملی استاندارد از آن جلوگیری شده بود، خبر داد.

اوایل مهر ماه سال جاری، انتشار تصاویری از دپوی انبوه خودروهای صفر کیلومتر ایران خودرو، به شایعات احتکار محصولات این شرکت دامن زده بود. با این‌حال روابط عمومی بزرگترین خودروساز داخلی کشور این شایعات را رد کرده و علت این موضوع را طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان ملی استاندارد دانست.

حال براساس آخرین اخبار خودرو، این شرکت خبر از حل مشکل شماره‌گذاری محصولات خود داده و اعلام کرده است خودروهای ثبت شده در حال خروج از انبار است.

علت عدم شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو

شماره‌گذاری ایران خودرو

مدتی پیش احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به تعویق شماره‌گذاری 35 هزار دستگاه خودرو سواری ایران و عدم تحویل به مشتریان گفته بود: «پلیس با استناد به استاندارد 4241 مصرف سوخت خودرو این محصولات را شماره‌گذاری نمی‌کند، این درحالیست که در قانون ساماندهی صنعت خودرو این استاندارد لغو شده است.»

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه براساس آیین نامه اجرایی تبصره ماده 3 قانون ساماندهی صنعت خودرو باید سبد سوخت خودروساز معیار قرار گیرد، عنوان داشت:

براساس این تبصره اگر خودروساز معیار سبد سوخت را در محصولات خود رعایت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما متاسفانه این موضوع با وجود ابلاغ، هنوز اجرا نشده است.

به گفته وی شماره‌گذاری 35 هزار خودرو معطل تصمیم کمیته معیار و ابلاغ آن توسط سازمان ملی استاندارد ایران است. نعمت بخش با تأکید بر اینکه در این رابطه قانون اجرا نمی شود، گفت: «خودروساز می‌تواند اگر سبد سوخت خود بالاتر از معیار سبد سوخت باشد جریمه آن را پرداخت کند. اما نباید مانع شماره‌گذاری محصولات شوند. در این رابطه نامه‌ای به آقای آبنیکی رئیس بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر کمیته معیار نوشته‌ام و امیدوارم هر چه زودتر با تشکیل کمیته معیار و جایگزین کرده تبصره 3 قانون ساماندهی صنعت خودرو به جای استاندارد 4241 نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.»

شماره‌گذاری ایران خودرو

طبق اطلاعات منتشر شده در جلسه کمیته معیار تصمیم به ترخیص خودروها گرفته شده است. بنابراین پس از گذشت 20 روز روند شماره‌گذاری این خودروها از روز یکشنبه مورخ 22 مهر 1403 آغاز شده و به‌زودی به دست مشتریان خواهد رسید.

طبق استاندارد 4241، مصرف سوخت خودروهای سبک (بنزینی،دیزلی،هیبریدی ودوگانه سوز) براساس تعیین معیار انتشار دی اکسید کربن و دستورالعمل برچسب انرژی مشمول مقررات استاندارد اجباری است که اگر این استانداردها رعایت نشود، شماره گذاری انجام نخواهد شد. در اصلاحات انجام شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو این تبصره حذف و تبصره ماده 3 قانون ساماندهی صنعت خودرو جایگزین آن شده است.

همچنین بخوانید: مدیرعامل ایران خودرو: اینقدر ارزان فروختیم که ۸۰ درصد ضرر کردیم مشخصات فنی و آپشن های سهند اتوماتیک، سدان جدید سایپا رسما اعلام شد لیست قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد برای مهر ماه ۱۴۰۳ منتشر شد

source

توسط petese.ir