اندروید 15 حالا رسما توسط گوگل عرضه شده و این شرکت گوشی‌های پیکسل خود را به روزرسانی کرده است. شرکت‌های دیگر هم به مرور به‌روزرسانی این سیستم عامل را برای دستگاه‌های منتخب خود عرضه می‌کنند. با انتشار قریب‌الوقوع اندروید 15 برای تلفن‌های هوشمند پشتیبانی کننده، طبیعی است که بخواهید از این سیستم عامل بهره ببرید. اما پیش از به‌روزرسانی گوشی خود به اندروید 15 این اقدامات ضروری را انجام دهید.

به‌روزرسانی به اندروید 15

اندروید 15 یک به‌روزرسانی هیجان‌انگیز است که ویژگی‌های جدیدی را به گوشی شما می‌آورد. از جمله قفل ضد سرقت، فضای خصوصی، پشتیبانی کامل از آرشیو کردن برنامه‌ها و… . ویژگی‌هایی مثل امکان اتصال ماهواره‌ای، و بهبودهای جزئی در امنیت و کارایی سیستم‌عامل هم از مزایای دیگر اندروید 15 هستند. به علاوه شرکت‌های سازنده امکانات مختلفی را در قالب پوسته‌های اختصاصی خود برای اندروید 15 به صاحبان گوشی خود ارائه می‌دهند.

پیش از آن‌که گوشی‌های پیکسل به‌روزرسانی به اندروید 15 را تجربه کنند، برند چینی ویوو این سیستم عامل را برای گوشی‌های پرچم‌دار خود عرضه کرد. به علاوه برند ناتینگ هم سیستم عامل ناتینگ 3.0 بر پایه اندروید 15 را به صورت آزمایشی عرضه کرده است. انتظار می‌رود که دیگر برندها به زودی این به‌روزرسانی را برای گوشی‌های خود عرضه کنند.

اگر منتظر انتشار این سیستم عامل برای گوشی خود هستید، این موارد را انجام دهید و خودتان را برای این انتشار جذاب آماده کنید.

وضعیت به‌روزرسانی دستگاه را بررسی کنید

اولین و مهم‌ترین قدم برای اطمینان از این‌که گوشی شما آپدیت اندروید 15 را دریافت می‌کند همین است. چون بسیاری از برندها هنوز فهرست رسمی گوشی‌هایی که این به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند منتشر نکرده‌اند، بهتر است وضعیت دریافت به‌روزرسانی گوشی خود را از طریق وبسایت رسمی تولیدکننده یا به سادگی جستجو در گوگل بررسی کنید.

اگر گوشی شما جزو آن دسته باشد که قرار است به‌روزرسانی را دریافت کنند، آن وقت می‌توانید منتظر انتشار اندروید 15 بمانید. در غیر این صورت، شاید بخواهید به فکر ارتقای سخت‌افزار و خرید یک گوشی دیگر باشید.

شما منتظر اندروید 15 برای کدام گوشی هستید؟

از به‌روز بودن نرم‌افزار گوشی مطمئن شوید

قدم دوم این است که بفهمید در حال حاضر آخرین به‌روزرسانی منتشر شده برای اندروید 14 را دریافت کرده‌اید یا نه. تنها زمانی می‌توانید به اندروید 15 نقل مکان کنید که آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل قبلی را دریافت و نصب کرده باشید. بدین ترتیب تجربه‌ی روان‌تر و پایدارتری در هنگام آپدیت هم خواهید داشت.

هر چند روز یک بار می‌توانید به صورت دستی به دنبال به‌روزرسانی جدید باشید. یا این‌که حالت دریافت خودکار به‌روزرسانی‌ها را فعال کنید و به دستگاه خود اجازه دهید این کار را برایتان انجام دهد. وقتی یک به‌روزرسانی جدید در دسترس باشد به شما اطلاع رسانی خواهد شد و به احتمال فراوان یک اعلان دریافت می‌کنید.

همه برنامه‌ها را به‌روزرسانی کنید

این هم یک قدم مهم است که بسیاری از کاربران فراموش می‌کنند. وقتی یک نسخه جدید اندروید عرضه می‌شود، توسعه دهندگان مجبورند که تغییرات موردنیاز برای همخوان کردن برنامه خود با سیستم عامل جدید را انجام دهند.

برای کم کردن خطر کرش کردن برنامه‌ها یا باگ‌های غیرمنتظره، همه‌ی برنامه‌های خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید و سپس اقدام به نصب اندروید 15 کنید.

مطمئن شوید باتری به اندازه کافی شارژ دارد

به‌روزرسانی‌های بزرگ نرم‌افزاری مثل نسخه جدید اندروید، به زمان بیشتری برای نصب نیاز دارند. اگر حین به‌روزرسانی گوشی شما به دلیل کمبود شارژ خاموش شود، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. در خوش‌بینانه‌ترین حالت با یک نصب نیمه کاره و فایل‌های خراب شده مواجه می‌شوید. در حالت بدبینانه، شاید مجبور شوید برای راه‌اندازی مجدد همه‌ی حافظه گوشی خود را پاک کنید.

نصب به‌روزرسانی اندروید جدید میزان زیادی انرژی مصرف می‌کند که می‌تواند باتری شما را سریع‌تر از معمول خالی کند. بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم که پیش از اقدام به نصب اندروید 15 (یا هر نسخه جدیدی) اطمینان حاصل کنید که باتری حداقل 60 درصد شارژ دارد.

فضای ذخیره

برای آپدیت گوشی خود به اندروید 15 به حداقل 10 گیگابایت فضای خالی نیاز دارید.

از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید

نگران نباشید. در اغلب موارد، هنگام به‌روزرسانی به یک نسخه جدید اندروید، اطلاعات شما از دست نمی‌روند. اما متاسفانه در برخی موارد هم این چنین خواهد شد. بنابراین بهتر است که خودتان را در معرض این خطر قرار ندهید و پیش از اقدام به نصب آپدیت اندروید 15 حتما از اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید. به هر حال داشتن یک پشتیبان از اطلاعات مهم، همیشه کاری عقلانی است.

می‌توانید از اطلاعات و فایل‌های خود در فضای ذخیره فیزیکی مثل فلش یا هارد بک‌آپ بگیرید و یا آن‌ها را در یک فضای ابری ذخیره کنید. گوگل درایو (تا 15 گیگابایت رایگان)، مگا و دراپ‌باکس برای شما فضای ذخیره امن و قابل دسترسی فراهم می‌کنند.

حتما از پیام‌ها، پسوردها، و اطلاعات مهم دیگر خود در گوگل بک‌آپ داشته باشید.

از اندروید 15 انتظار چه ویژگی‌هایی داشته باشیم؟

اندروید 15 طراحی چندان متفاوتی ندارد و تغییرات کلی و شگرف اندکی را به همراه خواهد داشت. با این حال به‌روزرسانی به این سیستم عامل جدید هم محسنات خود را دارد:

پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای

اندروید 15 اتصال ماهواره‌ای را به کاربران معرفی می‌کند که به شما امکان می‌دهد هنگامی که آنتن ندارید هم بتوانید پیام متنی ارسال کنید. البته شرط استفاده از این ویژگی، پشتیبانی گوشی (تراشه مورد نیاز)، پشتیبانی سرویس‌دهنده و فعال بودن سرویس در کشور مورد استفاده شما است.

اندروید 15 از اتصال ماهواره‌ای برای سرویس‌های SMS و MMS و همچنین RCS پشتیبانی می‌کند.

قفل ضد سرقت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید 15 این است که اگر احساس کند گوشی شما طی یک حرکت سریع جابجا شده به سرعت قفل می‌شود. به طور مثال اگر گوشی از دست شما قاپیده شود، اندروید این حرکت ناگهانی را تشخیص می‌دهد و سریعا قفل خواهد شد.

در صورتی که گوشی شما با این ویژگی قفل شود، سارقان به این راحتی نمی‌توانند آن را باز کنند. به این خاطر که بدون دسترسی به اطلاعات حساب گوگل شما قادر به استفاده از گوشی نخواهند بود. اطلاعات بیشتر درباره ویژگی ضد سرقت اندروید 15 را اینجا بخوانید.

البته همچنان می‌توانند آن را باز کنند و قطعاتش را بفروشند. بر خلاف اپل که برای این موضوع هم فکری کرده، اندروید هنوز به آن ورود نکرده است.

فضای خصوصی

اندروید 15 «فضای خصوصی» (Private Space) را برای نگه‌داری نرم‌افزارهای حساس گوشی شما در یک مکان امن‌تر معرفی کرد.

اندروید 15 «فضای خصوصی» (Private Space) را برای نگه‌داری نرم‌افزارهای حساس در یک مکان امن‌تر معرفی کرد. شما می‌توانید برای یک لایه حفاظتی بیشتر، برای این فضای خصوصی رمز عبور هم انتخاب کنید.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند همین حالا هم از چنین امکانی برخوردار هستند. این ویژگی در برندهای مختلف با نام‌هایی نظیر Secure Folder (سامسونگ) و Private Safe (وان‌پلاس) ارائه می‌شود.

میان‌بر استفاده همزمان از دو برنامه

اندروید 15 به شما امکان ایجاد یک میان‌بر برای استفاده همزمان از دو برنامه به صورت اسپلیت اسکرین را می‌دهد.

اندروید 15 به شما امکان ایجاد یک میان‌بر برای استفاده همزمان از دو برنامه به صورت اسپلیت اسکرین را می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید یک میان‌بر برای باز کردن برنامه‌های «یوتیوب» و «نوت» ایجاد کنید. هر بار که روی آن میان‌بر می‌زنید اندروید 15 هر دو برنامه را در گوشی شما اجرا می‌کند و به صورت خودکار به حالت اسپلیت اسکرین می‌رود.

اگرچه این یک تغییر جزئی محسوب می‌شود، یک ویژگی جالب و کارامد برای کسانی است که مدام از این ویژگی استفاده می‌کنند.

آرشیو کردن برنامه‌ها

گوشی‌های اندروید همین حالا هم از چنین امکان برخوردارند: یک برنامه را پاک کنید در عین حال اطلاعات آن را نگه دارید. اما این کار فعلا تنها از طریق گوگل پلی استور امکان‌پذیر است. اندروید 15 این ویژگی را به صورت داخلی ارائه  می‌دهد. این یعنی آرشیو کردن برنامه‌ها بدون استفاده از گوگل پلی هم امکان‌پذیر است.

این ویژگی برای زمانی مفید است که می‌خواهید با پاک کردن موقتی یک یا چند برنامه فضای ذخیره برای کاری دیگر ایجاد کنید. وقتی یک برنامه را آرشیو (بایگانی) می‌کنید، امکان خارج کردن از بایگانی بدون از بین رفتن هیچ‌یک از داده‌های شما هم وجود دارد.

ضبط/ به اشتراک گذاری تنها قسمتی از صفحه

اندروید 15 این امکان را فراهم کرده که فقط بخشی از صفحه نمایش گوشی خود را به اشتراک بگذارید یا ضبط کنید. 

وقتی صفحه نمایش گوشی خود را به اشتراک می‌گذارید، دیگران می‌توانند اطلاعاتی که شاید نخواهید را هم ببینند. مثل اعلان‌ها یا بخشی از صفحه که مربوط به کار شما نمی‌شود. اندروید 15 این امکان را فراهم کرده که فقط بخشی از صفحه نمایش گوشی خود را به اشتراک بگذارید یا ضبط کنید.

این ویژگی جدید به شما امکان به اشتراک‌گذاری یا ضبط صفحه‌ی یک برنامه‌ی خاص به جای کل صفحه را می‌دهد. بنابراین می‌توانید مشخص کنید که فقط صفحه برنامه عکس‌ها به اشتراک گذاشته شود و هیچ چیز دیگری (حتا با این که روی صفحه توسط خودتان دیده می‌شوند) به دیگران نشان داده نشود. و البته همین طور ضبط.

زمان تنفس برای اعلان‌ها

به عنوان یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها اندروید 15 چیزی با عنوان زمان تنفس برای اعلان‌ها یا Notification Cooldown را ارائه می‌دهد. این ویژگی طراحی شده تا زمانی که یک برنامه پشت سر هم برای شما اعلان می‌فرستد آن‌ها را برای مدتی متوقف کند.


شما منتظر اندروید 15 برای کدام گوشی هستید؟ اگر می‌خواهید بدانید که آپدیت اندروید جدید برای تلفن همراه هوشمند شما عرضه می‌شود یا نه کافی است مدل آن را در بخش دیدگاه‌ها بنویسید و از ما بپرسید.

کدام ویژگی اندروید 15 شما را بیشتر مشتاق این به‌روزرسانی کرده است؟

source
کلاس یوس

توسط petese.ir