هنگامی که ارتشی از بیگانگان در برابر انسان‌ها و زمین قرار می‌گیرد، هیچ چیز بهتر از داشتن یک جنگ‌افزار پیشرفته که بتواند از نظر از دشمن برتری داشته باشد نیست. این جاست که اسپارتان‌ها وارد می‌شوند؛ ابرسربازانی که هر کدامشان همچون یک جنگ‌افزار زنده فعالیت می‌کنند و می‌توانند در برابر شمار بسیاری از دشمنان ایستادگی کنند. در بین این جنگجویان ویژه نیز مستر چیف است که جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این نوشتار شما را با مستر چیف دنیای هیلو آشنا می‌کنیم؛ چهره‌ی فرانچایز هیلو و یکی از برترین اسپارتان‌ها که در عملیات‌های فراوانی در برابر دشمنان گوناگونی درخشید تا نشانی از اوج مهندسی و بهبودهایی باشد که بشریت برای پدیدآوردن یک جنگ‌افزار زنده انجام داده است.

رونمایی رمان Halo: The Fall of Reach
تاریخ رونمایی ماه اکتبر سال ۲۰۰۱
فرانچایز Halo
آفریننده بانجی (Bungie)
نام‌ها مستر چیف (Master Chief)
جان-۱۱۷ (John-117)
سیرا-۱۱۷ (Sierra-117)
بلو لیدر (Blue Leader)
بلو وان (Blue One)
اهریمن (The Demon)

مستر چیف کیست؟

مستر چیف پروتاگونیست بنیادین دنیای هیلو به شمار می‌آید. او یکی از برترین محصولات پروژه‌ی اسپارتان به شمار می‌آید که در بسیاری از عملیات‌ها و مأموریت‌های کیهانی در برابر بیگانگان و نیروهای سرکش و شروشی درخشیده است.

وظیفه‌ی ما به عنوان سربازها، پاسداری از بشریته، به هر بهایی.

مستر چیف در مرحله‌ی Epilogue بازی Halo 4

یک اسپارتان برای آینده

اسپارتا جامعه‌ای از جنگچویان در یونان باستان به شمار می‌آمد که در آن کودکان از سنین پایین وارد آموزش‌های نظامی می‌شدند. ماجرای مستر چیف در دنیای هیلو نیز کم‌وبیش همانند یکی از اسپارتی‌های یونان باستان رخ داد. او به عنوان بخشی از پروژه‌ی اسپارتان-۲ در سن پایین وارد برنامه می‌شود و تحت آموزش، آزمایش و مهندسی قرار می‌گیرد تا تبدیل به یکی از جنگ‌افزارهای زنده و نوین انسان‌ها شود.

دکتر کاترین هالسی فردی بود که هدایت پروژه‌ی اسپارتان-۲ را بر دوش داشت تا نخستین موفقیت عملیاتی برنامه‌ی اسپارتان در دنیای هیلو رقم بخورد. این دسته از اسپارتان‌ها بیش‌تر درگیر جنگ انسان‌ها و کاوننت‌ها بودند که در بین آن‌ها خود چیف نقش پررنگی در نبردهای گوناگونی بازی کرد.

جان-۱۱۷ نیز همچون دیگر اسپارتان‌های-۲ در سنین کودکی ربوده و یک کلون که قرار بود بسیار زود از بین برود جایگزینش شد. در سری دوم پروژه‌ی اسپارتان، آموزش‌ها از همان دوره‌ی کودکی آغاز و در دوره‌ی نوجوانی مهندسی و بهبودهای بدنی انجام می‌شد. هر چند جان-۱۱۷ را باید یکی از خوش‌شانس‌های این روند دانست؛ چرا که اسپارتان-۲ تیره‌ترین بخش از پروژه‌ی اسپارتان به شمار می‌آید.

تقویت‌های فیزیکی این پروژه از همه‌ی دوره‌های دیگر شدیدتر بود، به گونه‌ای که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان نتوانستند این مرحله را با سلامت پشت سر بگذارند و یا جان خود را از دست دادند یا دیگر امکان فعالیت نداشتند. البته همین بهبودهای شدید باعث شد تا اسپارتان‌های-۲ از برخی جنبه‌های فیزیکی برترین اسپارتان‌ها باشند.

همچنین سری دوم اسپارتان‌ها اولین نسل از اسپارتان‌ها بودند که زره میولنیر را به تن کردند. این زره گران‌بیا و بسیار پیشرفته شبیه به یک اسکلت بیرونی برایشان عمل می‌کرد و علاوه بر بهبود بیش‌تر کارکرد آن‌ها، محافظ جان این دست اسپارتان‌ها نیز بود.

برترینِ اسپارتان‌ها

اگر تنها بخواهیم روی خود مستر چیف تمرکز کنیم، طبیعتاً سخن از برترین اسپارتان خواهد بود. به عنوان پروتاگونیست بنیادین فرانچایز هیلو، هیچ اسپارتان دیگری همانند جان-۱۱۷ نمی‌درخشد. لقب مستر چیف از درجه‌ی نظامی جان-۱۱۷، یعنی مستر چیف پتی آفیسر )Master Chief Petty Officer( گرفته شده است. او یکی از برجسته‌ترین نیروهای زمین و انسان‌ها در جنگ کاوننت‌ها و فرای آن به شمار می‌آمد که مأموریت‌های خطرناک و سختی را با موفقیت به سرانجام می‌رساند.

شاید چیف بهترین اسپارتان از سویه‌های گوناگون مثل نیرو، شتاب و هوش در بین اسپارتان‌ها نباشد ولی او کسی‌ست که کم و بیش از همه‌ی مهارت‌ها به طور یکجا بهره می‌برد و یک اسپارتان همه‌کاره محسوب می‌شود. قابلیت رهبری این اسپارتان را هم نباید فراموش کرد که بیش از هر جای دیگر هنگام رهبری تیم آبی می‌درخشد.

فعالیت‌ها و عملیات‌های موفق جان-۱۱۷ در طول جنگ بین انسان‌ها و کاوننت‌ها نه تنها مایه‌ی آوازه‌اش در میان بشریت شد بلکه حتی کاوننت‌ها هم او را به عنوان یک اسپارتان ویژه شناختند و از لقب «اهریمن» برای اشاره به او استفاده کردند.

در کنار همه‌ی مهارت‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌های نهادی و اکتسابی جان-۱۱۷ اما یک عامل دیگر نیز برای این شخصیت وجود داشت تا او را از همه متمایز کند. مستر چیف را خوش‌شانس می‌دانند. اسپارتانی که مهم نیست چه میزان اوضاع به زیانش و شانس پیروزی پایین باشد، در پایان اوست که به پیروزی می‌رسد.

این موفقیت‌های مداوم و همیشگی جان-۱۱۷ باعث شد تا او تبدیل به چهره‌ی پروژه‌ی اسپارتان شود و یو‌اِن‌اِس‌سی از مستر چیف به عنوان ابزار پروپاگاندا برای جذب نیرو و داوطلبِ پروژه‌های آتی نظامی و اسپارتان استفاده کند؛ حتی پس از به پایان رسیدن جنگ انسان‌ها و کاوننت‌ها.

همراهی از جنس هوش مصنوعی

مستر چیف یکی از اسپارتان‌های انگشت‌شمار نسل‌های ابتدایی به شمار می‌آید که از یک هوش مصنوعی همراه بهره می‌برد. در واقع، حتی از این نظر نیز ویژه‌تر است چرا که او نه به یک هوشواره‌ی گُنگ بلکه به یکی از ای‌آی‌های هوشمندِ نادر دسترسی دارد که با نام کورتانا شناخته می‌شود.

این دست هوش مصنوعی‌ها بر خلاف هوشواره‌های گنگ توانایی درک و یادگیری بی‌کرانی دارند، از خودشان نوآوری نشان می‌دهند و بر اساس الگوی مغزی انسان‌های راستین ساخته شده‌اند. از این دیدگاه، هوشواره‌های هوشمند به گونه‌ای یک کلون از انسانی که بر اساس الگوی مغزی‌اش ساخته شده‌اند به حساب می‌آیند. انسانی که برای ساخت هوش مصنوعی کورتانا استفاده شد خود دکتر کاترین هالسی، رهبر پروژه‌ی اسپارتان-۲ بود.

معمولاً هوشواره‌های هوشمند برای انجام کارهای بسیار مهم و برجسته به کار گرفته می‌شوند تا همراه یک اسپارتان شدن اما دست سرنوشت، یا شاید هم شانس مستر چیف، باعث شد تا کورتانا او را به عنوان اسپارتان خود برگزیند و همراه یکدیگر ماجراجویی‌های فراوانی همچون جنگیدن با کاوننت‌ها، کشف هیلوها، درگیر شدن با فلاد و نجات انسان‌ها را انجام دهند.

برگردان‌های مستر چیف

مستر چیف (با بازی پابلو شرایبر) در سریال Halo (از سرویس پارامونت پلاس)
مستر چیف (با بازی پابلو شرایبر) در سریال Halo (از سرویس پارامونت پلاس)

با این که مستر چیف در رمان Halo: The Fall of Reach رونمایی شد ولی این کتاب یک پیش‌درآمد برای بازی Halo: Combat Evolved محسوب می‌شود. بدین گونه، جان-۱۱۷ یک کارکتر ویدیو گیمی به شمار می‌آید که به مدیوم‌های دیگر راه پیدا کرده است.

به عنوان پروتاگونیست بنیادین فرانچایز هیلو، چیف در کم‌وبیش همه‌ی بازی‌های اصلی این سری پس از نخستین اثر که شامل Halo 2 و Halo 3 و Halo 4 و Halo 5: Guardians و Halo Infinite می‌شوند با صداپیشگی استیو داونز حضور داشت. البته شماری از بازی‌های دیگر این دنیا نیز اشاره‌هایی به مستر چیف می‌کنند.

رمان Halo: The Fall of Reach تنها کتاب هیلو نیست که جان-۱۱۷ را در خود جای داده است. این شخصیت در برخی از رمان‌های فرانچایز هیلو استفاده شد که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به سری مستر چیف و تیم آبی اشاره کرد. کمیک‌ها و سریال انیمیشنی Halo Legends هم آثار دیگری هستند که چیف و ماجراهایش را به نمایش می‌کشند.

نخستین استفاده‌ی لایو اکشن از مستر چیف مربوط به سریال کوتاه Halo 4: Forward Unto Dawn در سال ۲۰۱۲ است که ایفای نقش فیزیکی او بر دوش دنیل کادمور و صداپیشگی‌اش بر عهده‌ی الکس پوچینلی بود. سریال Halo نیز یک اثر لایو اکشن اقتباسی دیگر از فرانچایز هیلو محسوب می‌شود که پابلو شرایبر را در نقش مستر چیف قرار داد و از سرویس پارامونت پلاس پخش شد.


از استودیو بازی‌سازی بانجی به عنوان آفریننده‌ی مستر چیف یاد می‌شود که در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ و رمان Halo: The Fall of Reach رونمایی شد.

کورتانا یک هوش مصنوعی پیشرفته است که جان-۱۱۷ را در ماجراجویی‌هایش همراهی می‌کند. البته این پیوند بالا و پایین‌هایی هم به خود می‌بیند.

این لقب از درجه‌ی نظامی جان-۱۱۷ یعنی مستر چیف پتی آفیسر گرفته شده است.

source

توسط petese.ir