دیجی‌کالا امروز خبرداد که درگاه‌های پرداخت اینترنتی این فروشگاه بزرگ آنلاین بسته شده است. این شرکت می‌گوید که این اتفاق «کارشناسی نشده» و «بر اساس اطلاعات اشتباه»، رخ داده است. بدین ترتیب در حال حاضر «خرید نقدی» از دیجی‌کالا امکان‌پذیر نیست.

دیجی‌کالا در بیانیه‌ای که دقایقی پیش منتشر کرد، از این برخورد خبر داد. این شرکت می‌گوید که در پی درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مجوز اینماد دیجی‌کالا تعلیق شده است. در نتیجه‌ی این تعلیق نیز با ارسال درخواست به شاپرک درگاه های پرداخت اینترنتی دیجی‌کالا هم بسته شده‌اند. به بیان دیجی‌کالا، «برخوردهای این‌چنین با کسب و کارهای نوآور باعث آسیب دیدن تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی آنلاین و فعالان این عرصه در کشور خواهد شد.»

دیجی‌کالا در ادامه در بیانیه  خود به نقش فروشگاه‌های آنلاین رسمی در مقابله با قاچاق کالا اشاره کرده و نوشته است:

در شرایطی که انواع کالاهای قاچاق به وفور در فروشگاه‌های حضوری در سطح شهر و فروشگاه‌های اینستاگرامی، تلگرامی و… به فروش می‌رسد، برخورد این‌چنینی با فروشگاه‌های آنلاین رسمی که در بستر شفاف کالاها را عرضه می‌کنند، پیامی جز کوچ فروشندگان به فضاهای غیررسمی بدون هرگونه نظارت و درامدمالیاتی و ناامیدکردن فعالان اقتصاد دیجیتال ندارد.

دیجی‌کالا علاوه بر این‌که خودش به عنوان فروشگاه به عرضه مستقیم کالاها، از جمله کالاهای دیجیتال می‌پردازد‌ بستری برای عرضه محصولات دیگر فروشندگان نیز هست. این شرکت می‌گوید: اکنون بیش از 400 هزار فروشنده در دیجی‌کالا مشغول به کار هستند و از این طریق کالاهایشان را به سراسر کشور عرضه می‌کنند.

درگاه‌های پرداخت اینترنتی دیجی‌کالا بسته شدند

بسته شدن درگاه‌های پرداخت اینترنتی دیجی‌کالا نه تنها به این فروشگاه، بلکه به تمام فروشندگانی که از این وبسایت برای عرضه کالاهای خود استفاده می‌کنند ضرر می‌رساند. دیجی‌کالا در ادامه می‌نویسد: چنین برخوردها و تصمیماتی آسیب جدی به بازار کار این فروشندگان و کسب‌وکارهای بوی محلی وارد می‌کند و معیشت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

تعداد قابل توجهی از فروشندگان دیجی‌کالا، نه شرکت‌های بزرگ بلکه کسب و کارهای کوچک محلی هستند.

واکنش رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک

پس از انتشار بیانیه دیجی‌کالا درباره مسدود شدن درگاه‌های پرداخت اینترنتی این فروشگاه، «امین کلاهدوزان» رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به این موضوع واکنش نشان داد. کلاهدوزان با اشاره به جلسات برگزار شده تا کنون برای جلوگیری از فروش کالای قاچاق نوشت:

متاسفانه این اطلاعیه دیجی‌کالا غیر دقیق و خلاف واقع هست.

او در ادامه توضیح داد: از 4 ماه قبل به صورت مداوم با هدف حمایت از کل پلتفرم‌ها، جلسات با سکوهای دارای تخلف فروش کالای قاچاق (از جمله دیجی‌کالا) و ستاد مبارزه با قاچاق گذاشته شده و توافقات صورتجلسه شده که متاسفانه شرکت تعهدات را کامل اجرا نکرد.

با این توضیحات به نظر می‌رسد که مشکل اصلی دیجی‌کالا که منجر به مسدود شدن درگاه‌های پرداخت شده، همان کالای قاچاق است که در اطلاعیه این شرکت هم به آن اشاره شده است.

کلاهدوزان همچنین ادامه داده:

اجرای قانون باید برای تمامی پلتفرم‌ها یکسان باشد و ایجاد رویه تبعیض بین شرکت‌ها، منطق مرکز نیست.

رییس مرکز توسعه تجارت همچنین در پایان اشاره کرده «به موازات پیگیر رفع این موارد و برگشت فعالیت دیجی‌کالا هستیم».

source
کلاس یوس

توسط petese.ir