جاسوسی شبکههای اجتماعی از کاربران موضوع تازهای نیست. پیش از این نیز به این موضوع پرداخته بودیم که احتمالا شرکتهای بزرگ برای هدفمندسازی تبلیغات خود اقدام به شنود از گوشی کاربران میکنند. گزارش تازهای از FTC احتمال جاسوسی از کاربران را بررسی میکند.
فناوریهای بزرگ در حال نظارت هستند و احتمالا ما از قبل این را میدانستیم. شواهد کافی و بیشتری وجود دارد که نشان میدهد شرکتهای رسانههای اجتماعی دادههای کاربران را استخراج میکنند و سیاستهای ناکافی در مورد نحوه استفاده از آن دادهها دارند. اکنون، گزارش جدیدی توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) شرکتهای بزرگ رسانههای اجتماعی و پخش ویدئو را به جاسوسی شدید از کاربران متهم کرده است.
این گزارش روشهای جمعآوری دادهها و استفاده از آنها توسط شرکتهایی مانند متا، یوتیوب، ایکس (توییتر سابق)، بایتدنس (تیکتاک)، آمازون (که توییچ را در اختیار دارد)، اسنپچت، دیسکورد، ردیت و واتساپ را بررسی میکند. طبق این گزارش تمام این پلتفرمها مقادیر عظیمی از دادههای کاربران را جمعآوری میکنند و تلاشهای آنها برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران، به ویژه کودکان و نوجوانان، کافی نیست.
لینا ام. خان، رئیس FTC میگوید:
گزارش توضیح میدهد که چگونه شرکتهای رسانههای اجتماعی و پخش ویدئو مقدار عظیمی از دادههای شخصی آمریکاییها را برداشته و آن را به ارزش میلیاردها دلار در سال تبدیل به پول میکنند.
در حالی که این شیوههای نظارتی برای شرکتها سودآور است، میتواند حریم خصوصی مردم را به خطر اندازد، آزادیهای آنها را تهدید کند و آنها را در معرض آسیبهای متعددی قرار دهد. گزارش همچنین درباره جاسوسی شبکههای اجتماعی نشان میدهد که آنها قادر به جمعآوری و نگهداری دائمی حجم عظیمی از دادههای کاربران هستند. این شرکتها همچنین متهم به عدم حذف صحیح دادههای کاربران در پاسخ به درخواستهای حذف شدهاند.
گزارش همچنین یافته است که تمهیدات این پلتفرمها برای حفاظت از کودکان کافی نیستند. برخی از شرکتها ادعا میکنند که هیچ کودکی در سایتهای آنها عضو نیست، که به نظر میرسد بعید باشد.
چه چیزهایی باید تغییر کنند؟
کمیسیون تجارت فدرال (FTC) خواستار وضع قوانین سختگیرانهتر و رویههای بهتر از این شرکتها است. این یک روال قدیمی است که سالهاست شاهد آن هستیم. به نظر میرسد که اوضاع به جایی رسیده که حتی کاربران نیز به این واقعیت تن دادهاند که با ثبتنام در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، به طور داوطلبانه اطلاعات شخصی خود را افشا کرده و از حریم خصوصی آنلاین خود چشمپوشی میکنند.
با این حال، FTC میخواهد محدودیتهایی بر میزان دادههایی که شرکتها میتوانند جمعآوری کنند و مدت زمان نگهداری آنها اعمال شود. به علاوه کنترلهای حریم خصوصی واضحتری برای کاربران فراهم شود، و محافظتهای قویتری برای کودکان ایجاد گردد.
مشخص نیست که آیا این گزارش تأثیری بر رویههای جمعآوری دادههای فعلی رسانههای اجتماعی خواهد داشت یا خیر. ما شاهد بودهایم که شرکتها برای مدتی از انجام چنین رویههای مشکوکی فرار کردهاند.
این در حالی است که در ایران هنوز قانون مشخصی درباره محافظت از حریم خصوصی کاربران در بستر اپلیکیشنها و سرویسهای آنلاین وجود ندارد.
source
کلاس یوس