عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با «سنا»:



نان قیمت‌گذاری دستوری سر سفره دلالان/ نتیجه مداخله شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، زیان انباشته سایپا و ایران خودرو بوده است/ کالایی مثل خودرو که یک‌بار در بورس عرضه شده، مشمول ماده 18 قانون توسعه ابزارهای مالی و ماده 48 قانون برنامه هفتم است



بورس


نان قیمت‌گذاری دستوری سر سفره دلالان/ نتیجه مداخله شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، زیان انباشته سایپا و ایران خودرو بوده است/ کالایی مثل خودرو که یک‌بار در بورس عرضه شده، مشمول ماده 18 قانون توسعه ابزارهای مالی و ماده 48 قانون برنامه هفتم است

  بزرگنمايي:


فصل اقتصاد – احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس، گفت: کالایی مثل خودرو که یک‌بار در بورس عرضه شده، مشمول ماده 18 قانون توسعه ابزارهای مالی می‌شود و دولت نباید در قیمت‌گذاری آن مداخله کند.

احسان دشتیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، گفت: قیمت‌گذاری دستوری بزرگ‌ترین پاشنه آشیل و عامل سقوط اقتصاد است.
او توضیح داد: طبق ماده 18 قانون توسعه ابزارهای مالی، هر کالایی،به‌جز دارو، که در بورس پذیرفته می‌شود، دولت در قیمت‌گذاری آن نباید مداخله کند. همچنین طبق ماده 48 قانون برنامه هفتم پیشرفته نیز تاکید شده،به جز کالاهای انحصاری یا کالاهایی که مشمول یارانه هستند، قیمت‌گذاری دستوری سایر کالاها ممنوع است.
عضو شورای عالی بورس با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری دستوری، فرصت رانت‌زایی برای دلالان فراهم کرده است، افزود: شورای رقابت، خودرو را یک کالای انحصاری می‌داند، در حالی که بر اساس گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از سال 1390 که شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو اقدام کرده است، دو خودروساز بزرگ، یعنی سایپا و ایران خودرو با بحران زیان انباشته مواجه شده‌اند.
عضو شورای عالی بورس با تاکید بر این‌که بازار سهام قطعا از تداوم زیان خودروسازان متاثر خواهد شد، ادامه داد: ادامه مداخله شورای رقابت می‌تواند دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور و صنایع وابسته به آن‌ها را به نابودی بکشاند.







source

توسط petese.ir