06 آذر 1403 ساعت 12:38
مقایسه پارس خودرو P90 و تارا V1 پلاس؛ مشخصات فنی، طراحی و امکانات رفاهی. کدامیک ارزش خرید بیشتری در بازار ایران دارد؟
بازار خودروهای سدان متوسط در ایران همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سهم قابل توجهی از تولیدات خودروسازان داخلی را به خود اختصاص داده است. ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در کشور، سبد محصولات متنوعی را در این کلاس ارائه میدهد. در سمتی دیگر سایپا با محصولات مختلفی در این سگمنت حضور فعال دارد. پارس خودرو نیز که در گذشته با تندر ۹۰ جایگاه ویژهای در بازار سدانهای متوسط کسب کرده بود، پس از توقف تولید این خودرو، با معرفی پارس خودرو P90 بار دیگر به این رقابت پیوست.
بیشتر بخوانید:
رنو ال 90 دوست داشتنی به ایران برگشت؛ آغاز تولید ال 90 ایرانی در پارس خودرو
P90 در واقع نسخه ارتقا یافته و ایرانیزه شده تندر ۹۰ است که با بهرهگیری از تجربیات قبلی و استفاده از قطعات داخلی، به عنوان یک محصول ملی رونمایی شده است. پارس خودرو ابتدا قصد داشت این خودرو را با نام کادیلا روانه بازار کند اما در نهایت احتمالاً با نام آرین به دست مشتریان خواهد رسید.
از سوی دیگر، ایران خودرو با معرفی تارا، محصولی جدید را به رقابت در این کلاس اضافه کرده است. تارا که بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ طراحی و تولید شده است، از نظر فنی و طراحی نسبت به بسیاری از محصولات داخلی از سطح بالاتری برخوردار است. استفاده از پلتفرمی به روزتر و بهرهگیری از فناوریهای جدید، تارا را به رقیبی جدی برای سایر محصولات این کلاس تبدیل کرده است. در ادامه به مقایسه این دو محصول خواهیم پرداخت تا ببینیم کدامیک ارزش خرید بیشتری دارند.
با تارا V1 پلاس و پارس خودرو P90 بیشتر آشنا شوید
موفقیت چشمگیر تندر ۹۰ در بازار ایران، که عمدتاً به دلیل کیفیت ساخت بالا و هزینههای نگهداری پایین آن بود، باعث شد که پارس خودرو مجدداً به سراغ این پلتفرم برود. با انجام تغییراتی ظاهری و فنی، این خودروساز تلاش کرد تا جان تازهای به این محصول ببخشد و آن را با نام P90 به بازار عرضه کند. لازم به ذکر است که توقف تولید تندر ۹۰ به دلیل تحریمها و عدم دسترسی به پیشرانه K4M بود؛ پیشرانهای که به عنوان قلب تپنده و عامل اصلی موفقیت این خودرو شناخته میشد. در پروژه P90، پارس خودرو به جای K4M، از موتور ME16 سایپا استفاده کرده است. این موتور که شباهتهای زیادی به TU5 دارد، در واقع یک نسخه بهبود یافته از آن محسوب میشود. بنابراین، میتوان گفت P90 در اصل همان تندر ۹۰ است که با تغییراتی در ظاهر و پیشرانه، به روز شده است.
حالا به سراغ تارا میرویم. این خودرو چند سال است که روانه بازار میشود و به همین خاطر نام شناخته شدهای در میان مصرکنندگان است. همانطور که پیشتر گفتیم ایرانخودرو این محصول را روی پلتفرم پژو ۳۰۱ توسعه داده، استفاده از این پلتفرم مدرن، تجربه رانندگی لذتبخشتری را برای سرنشینان فراهم کرده و فضای داخلی جادارتری را نسبت به سایر خودروهای داخلی به همراه داشته است. تارا در تیپهای مختلفی با امکانات و تجهیزات متفاوت به بازار عرضه میشود. در این مقایسه، ما به بررسی تیپ پایه V1 پلاس پرداختهایم تا بتوانیم آن را با پارس خودرو P90 که از نظر قیمتی و امکانات به آن نزدیکتر است، مقایسه کنیم.
مقایسه طراحی بدنه دو رقیب
یکی از اصلیترین انتقاداتی که به تندر ۹۰ وارد میشد، طراحی قدیمی و منسوخ شده بدنه آن بود. متأسفانه، با وجود تغییرات انجام شده در پارس خودرو P90، این مشکل به طور کامل برطرف نشده است. اگرچه فیسلیفت صورت گرفته، چهره P90 را مدرنتر و جذابتر از تندر ۹۰ کرده است اما همچنان رگههایی از طراحی قدیمی در آن دیده میشود. بیشترین تغییرات ظاهری P90 در نمای جلو متمرکز شده است؛ جایی که سپر، چراغها و کاپوت با طراحی جدیدی جایگزین شدهاند. با این حال، در نمای جانبی و عقب، شباهت زیادی به تندر ۹۰ وجود دارد. اگرچه تلاش شده تا با استفاده از رینگهای جدید و طراحی متفاوت چراغها و سپر عقب، ظاهر خودرو کمی اسپرتتر شود، اما همچنان فرم کلی بدنه شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد.
در آن طرف میدان نیز به طراحی تارا به ویژه قسمت عقب این سدان انتقاداتی وارد شده است، اما این انتقادات اصلا در حدی نیستند که بتوان آنها را با ایرادات طراحی محصول پارس خودرو مقایسه کرد. به طور کلی طراحی تارا متناسب با استانداردهای روز خودرو است و پتانسیل بهبود بیشتری نیز نسبت به پارس خودرو P90 دارد. استفاده از خطوط تیز و زاویه دار در طراحی تارا، به همراه نسبتهای ابعادی متناسب، ظاهری اسپرت و پویا به این خودرو بخشیده است.
بررسی مشخصات فنی تارا V1 پلاس و پارس خودرو P90
هنگام مقایسه پارس خودرو P90 و ایران خودرو تارا، انتظار میرود تفاوتهای قابل توجهی در مشخصات فنی آنها وجود داشته باشد تا به مشتریان در تصمیمگیری کمک کند. اما در عمل، شباهت بسیار زیاد مشخصات فنی این دو خودرو، انتخاب را برای مشتریان دشوارتر میکند.
همانطور که پیشتر گفتیم، پارس خودرو P90 با کنار گذاشتن موتور قدیمی K4M، به پیشرانه جدید ME16 سایپا مجهز شده است. این موتور با تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور، عملکرد پویاتر و بهینهتری را نسبت به نسل قبلی ارائه میدهد. انتقال قدرت در این خودرو توسط جعبهدندههای ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو صورت میگیرد. با این مشخصات فنی، P90 قادر است وزن ۱۱۵۵ کیلوگرمی خود را در مدت ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. علاوهبر این سدان P90 به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۸ لیتر سوخت مصرف میکند که عملکردی نزیک با سایر رقبا است.
در مقابل، تارا نیز به موتور TU5+ مجهز شده است که نسخهای ارتقا یافته از موتور TU5 محسوب میشود. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور است. وظیفه انتقال این قدرت به چرخهای جلو همانند خودرو P90، برعهده گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک گذاشته شده است.
با وزن ۱۱۷۰ کیلوگرم، تارا در مدت ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسد که باتوجه به این موضوع میتوان گفت محصول ایرانخودرو در مقایسه با محصول پارس خودرو کمی کندتر است. علاوهبر این حداکثر سرعت تارا ۱۹۰ کیلومتر برساعت بوده و به ازای هر صد کیلومتر ۷ لیتر سوخت مصرف میکند.
سیستم تعلیق هر دو خودرو تارا و P90 از ساختار سادهای تشکیل شده است. در محور جلو، هر دو خودرو از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده میکنند که در خودروهای اقتصادی رایج است. در محور عقب نیز از محور پیچشی بهره میبرند که گرچه هزینه تولید را کاهش میدهد اما پایداری و هندلینگ خودرو را در سرعتهای بالا تحت تاثیر قرار میدهد. با این حال، به نظر میرسد تارا به دلیل استفاده از پلتفرم جدیدتر و ارتفاع کمتر، بتواند هندلینگ بهتری نسبت به P90 ارائه دهد.
جدول مقایسه مشخصات فنی دو خودرو
ویژگیها | پارس خودرو P90 | تارا دندهای V1 پلاس |
---|---|---|
نوع پیشرانه | 4 سیلندر، 16 سوپاپ، تنفس طبیعی | 4 سیلندر، 16 سوپاپ، تنفس طبیعی |
حجم موتور | 1.6 لیتر | 1.6 لیتر |
قدرت خروجی | 115 اسب بخار، 144 نیوتنمتر | 113 اسب بخار، 144 نیوتنمتر |
نوع جعبهدنده | 5 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
انتقال قدرت | چرخهای جلو | چرخهای جلو |
شتاب صفر تا صد | 10.5 ثانیه | 12.5 ثانیه |
میانگین مصرف سوخت | 6.8 لیتر به ازای 100 کیلومتر | 7 لیتر به ازای 100 کیلومتر |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر بر ساعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
وزن | 1155 کیلوگرم | 1170 کیلوگرم |
حجم باک | 47 لیتر | 50 لیتر |
ابعاد خودرو | 4330×1740×1530 میلیمتر | 4519×1748×1466 میلیمتر |
فاصله محورها | 2630 میلیمتر | 2652 میلیمتر |
گنجایش صندوق بار | 510 لیتر | 640 لیتر |
مقایسه طراحی داخلی دو سدان
پارس خودرو P90 با وجود تلاش برای ایجاد تفاوت، همچنان ریشههای خود را در تندر 90 نشان میدهد. طراحی داخلی P90 به شدت به ال 90 شباهت دارد و تنها با افزودن المانهایی مانند مانیتور، صفحه کیلومتر دیجیتال و فرمان جدید تلاش شده تا ظاهر آن مدرنتر جلوه کند. جالب اینجاست که این المانها شباهت زیادی به محصولات دیگر سایپا دارند. همچنین، طراحی رودریها نیز از ساندرو اقتباس شده است.
پلتفرم مشترک با تندر ۹۰، فضای جادار و کاربردی را برای پارس خودرو P90 به ارمغان آورده است. سرنشینان این خودرو از فضای کافی در کابین و صندوق عقب بهرهمند خواهند شد. با این وجود، صندلیهای P90 همچنان همان طراحی تکراری و فاقد ارگونومی مناسب تندر ۹۰ را حفظ کردهاند که در مسافتهای طولانی میتواند برای سرنشینان خستهکننده باشد.
در مقابل، تارا با طراحی داخلی جدید و مدرنتر، جذابیت بیشتری برای خریداران ایرانی دارد، هرچند که این طراحی نیز بدون ایراد نیست. ارتفاع بالای داشبورد و قرارگیری کلیدهای شیشه بالابر در محلی نامناسب، از جمله نقاط ضعف طراحی داخلی تارا به شمار میروند. علاوه بر این، استفاده محدود از تجهیزات مدرن مانند کلاستر و پنل تهویه دیجیتال و همچنین کیفیت پایین متریال بکار رفته در داشبورد، از دیگر نکاتی هستند که میتوان به آنها اشاره کرد. با این حال، تارا نیز مانند P90 از فضای داخلی جادار و صندوق عقب بزرگی بهرهمند است که آن را به گزینهای مناسب برای خانوادهها تبدیل میکند.
بررسی امکانات رفاهی و ایمنی تارا و پارس خودرو P90
امکانات رفاهی و ایمنی پارس خودرو P90 و ایران خودرو تارا، با توجه به بازه قیمتی آنها، به صورت حداقلی ارائه شده است. هر دو خودرو به امکانات پایه مانند دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل و فرمان کمکی برقی مجهز هستند. همچنین، سیستم مالتیمدیا و نمایشگر لمسی نیز در لیست تجهیزات استاندارد هر دو خودرو دیده میشود. با این حال، تفاوتهای جزئی در لیست امکانات این دو خودرو وجود دارد که موجب برتری نسبی پارس خودرو P90 میشود.
جدول مقایسه امکانات تارا و P90
امکانات | پارس خودرو P90 | تارا (دندهای) |
---|---|---|
کنسول زیرآرنجی در جلو و عقب | ناموجود | موجود |
سنسور باران | موجود | موجود |
سنسور نور | موجود | موجود |
رینگ آلومینیومی | موجود | ناموجود |
دوربین دید عقب | موجود | موجود |
سیستم چندرسانهای (مالتی مدیا) | موجود | موجود |
چراغ روشنایی در روز (دیلایت) | موجود | موجود |
پایش فشار باد تایرها | موجود | موجود |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | موجود | موجود |
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) | موجود | موجود |
سنسور پارک عقب | موجود | موجود |
سیستم پایداری الکترونیکی | موجود | موجود |
سامانه کروز کنترل | موجود | موجود |
نتیجهگیری: کدام خودرو را بخریم؟
با توجه به مقایسههای انجام شده در بخشهای مختلف، هر دو خودرو یعنی پارس خودرو P90 و تارا V1 پلاس نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و انتخاب میان آنها تا حد زیادی به اولویتها و انتظارات مشتریان وابسته است. از لحاظ فنی، هردو خودرو عملکرد مشابهی دارند و تفاوتهای قابل توجهی بین آنها وجود ندارد. با این حال، تارا هندلینگ بهتری ارائه میدهد و تجربه رانندگی لذتبخشتری را برای راننده فراهم میکند. همچنین، طراحی مدرنتر تارا نسبت به P90 میتواند برای بسیاری از خریداران جذابتر باشد.
از سوی دیگر، وجود برخی امکانات اضافی در P90 و کمیاب بودن آن در خیابان به دلیل ورود تازه به بازار، میتواند توجه افرادی که به دنبال خودرویی متفاوت و خاص هستند را جلب کند.
source