22 دی 1403 ساعت 10:06
شرکت راسا موتور در نظر دارد یک شاسی بلند ژاپنی جدید به بازار خودرو کشور عرضه کند. مشخصات و امکانات تویوتا وایلدلندر وارداتی چیست؟
شرکت راسا موتور که پیش از این با واردات سوزوکی سیاز، جی ای سی امپو، سوزوکی جیمنی و جی ای سی امکو در بازار ایران شناخته شده، یک شگفتانه دیگر برای دوستداران شاسی بلندهای باکیفیت ژاپنی دارد. وایلدلندر دو دیفرانسیل، هدیهای خاص به مشتریان ایرانی است که با دو مدل پیشرانه تنفس طبیعی و هایبرید به بازار میآید.
فهرست عناوین
معرفی تویوتا وایلدلندر
تویوتا نزدیک به 8 دهه است که در ژاپن و سایر بازارهای جهانی فعالیت مستمر دارد و یک برند باکیفیت و با قابلیت اطمینان بالاست که طرفدارانش روی سر آن قسم میخورند. تویوتا نه تنها یک برند محبوب و سطح بالاست، بلکه به لحاظ تیراژ تولید، نخستین شرکت خودروسازی جهان محسوب میشود و توانسته آمار تولید خود در سال را به 17 میلیون دستگاه برساند.
این خودروساز جهان شمول، در هر کلاس بدنه و سایزی خودرو تولید کرده و در همه حوزهها به یک اندازه موفق بوده است. قطع به یقین باید سبد محصولات پر تنوع این شرکت را ستود و تک تک خودروهای آن را بررسی کرد. در اینجا، سعی میکنیم به بررسی جدیدترین شاسی بلند دو دیفرانسیل راسا موتور که یک خودرو درجه یک است بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن را معرفی کنیم.
پیشینه ساخت تویوتا وایلدلندر
ماشین بازها بر سر این ادعا که یکی از موفقترین شاسی بلندهای تاریخ صنعت خودرو جهان، تویوتا راو4 افسانهای است، متفق القول هستند. پنجمین نسل این خودرو که از سال 2018 میلادی به بعد در حال عرضه به بازار است، در چهار کشور ژاپن، آمریکا، کانادا و چین به فروش میرسد و خط مونتاژ دارد. دو خودرو جذابی که براساس تویوتا راوفور طراحی و تولید شدهاند، سوزوکی اکراس و وایلدلندر هستند.
اغلب محصولات سبد تویوتا در بازارهای جهانی خرید و فروش میشود، اما بعضی از تولیدات این خودروساز ژاپنی منحصر به مناطق به خصوصی هستند که یکی از مهمترین این محصولات، تویوتا وایلدلندر مونتاژ چین است. این شاسی بلند که به لحاظ فنی با تویوتا راو4 در ارتباط است، در بازار چین با فناوری پلاگین هیبرید چشم بادامیها عرضه میشود و به همین خاطر ممکن است متفاوت از نسخه ژاپنی به نظر برسد.
علاوه بر این مدل هایبرید در چین، یک بنزینی مجهز به پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی هم وجود دارد که به علت ضعف در توان تولیدی مناسب بازارهای خارج از آسیا نیست. همین تغییرات تازه باعث شده تا تویوتا وایلدلندر با نام و چهرهای متفاوت به بازارهای جهانی عرضه شود.
راسا موتور به علت ارتباط خوبی که با شرکت گک یا جی ای سی چین دارد، موفق شده با رایزنیهای فراوان، وایلدلندر جدید را به بازار کشور بیاورد. در کاتالوگی که این شرکت ایرانی منتشر کرده، فقط موتور 2 لیتری تنفس طبیعی دیده میشود، اما شانس حضور نسخه 2.5 لیتر تنفس طبیعی و پلاگین هیبرید این شاسی بلند هم کم نیست.
بیشتر بخوانید:
نگاهی به تمام نسلهای تویوتا RAV4؛ از بدترین تا بهترین
طراحی ظاهری
مونتاژکاران چینی نهایت تلاش خود را به منظور پایین نگه داشتن قیمت این شاسی بلند کردهاند که بارزترین مصداق آن را باید در حذف جلوپنجره فلزی تویوتا راوفور دید. ظاهر اسپرت و تهاجمی وایلدلندر در قیاس با راو4، متفاوت بوده و شباهت زیادی به محصولات برند لوکس تویوتا (لکسوس) دارد.
چراغهای جلو باریک شده و شاهد حجمدهیهای عضلانی هستیم که نکات مثبت این اس یو وی به حساب میآیند. علیرغم وجود نکات روشن و امیدوارکننده، خط برش کاپوت توی ذوق میزند و این مشکلی است که پیش از این در تویوتا راو4 وجود داشت. سپر به طرز عجیبی سراسر پلاستیکی و بیکیفیت طراحی شده و جلوپنجره هم به جای فلزی بودن، از همین مشکل رنج میبرد.
از نمای جانبی میتوان به شباهت بین وایلدلندر و راوفور پی برد و برجستگیهای واضح آن را به چشم دید که حالت شکسته خود را داخل گلگیرها حفظ کردهاند. از دیگر قسمتهایی که با متریال پلاستیکی تزئین شده، میتوان به حفرههای طرفین سپر و مه شکنها، رکاب و فضای پیرامون چرخها اشاره کرد. با یک کراس اوور کم ارتفاع سروکار داریم که اسپرتتر و آیرودینامیکیتر است.
جدای از طراحی نه چندان قوی جلو و جانبی، نمای عقب تویوتا وایلدلندر راسا موتور با ادوات مشکی رنگ و سپر پلاستیکی تزئین شده است. البته این ایراد در تویوتا راو4 هم دیده میشود و مختص نمونه چینی نیست. شکل ظاهری چراغهای عقب چنگی به دل نمیزند و دقیقا مشابه یک SUV چینی است. طول، عرض و ارتفاع وایلدلندر به ترتیب 4570 میلی متر، 1855 میلی متر و 1660 میلی متر بوده و فاصله محوری 2690 میلی متر است.
طراحی کابین
عناصر و المانهای مدرن و نو در کابین وایلدلندر به چشم نمیخورند و متاسفانه شباهت زیادی بین راوفور با این خودرو در قسمت کابین احساس میشود. برای مثال، فرمان ساده و جنس داشبورد از پلاستیک خشک است و کلیدهای گردان دوگانه، این شاسی بلند را در برابر رقبایی مثل ایکس تریل و هوندا H-RV، ضعیف نشان میدهند.
کلاستر دیجیتال پشت فرمان و صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی وایلدلندر وارداتی راسا موتور، با دسته دنده ساده و فرمان خشک و خالی آن همخوانی ندارند. هم اکنون اغلب کراس اوورهای چینی که در بازار ایران حضور دارند، مجهز به دسته دنده الکترونیک شدهاند که عملکرد بهتری به گیربکسهای اتوماتیک میدهند.
در ردیف جلو این محصول وارداتی، شاهد تعبیه صندلیهای چرم با طراحی اسپرت هستیم و این در حالی است که صندلیهای عقب، ساده و تخت هستند. با این حال، سرنشینان و راننده فضای خوب و راحتی در اختیار دارند و مشکلی از این حیث وجود ندارد.
اگر یک خانواده 4 نفره قدبلند باشید، وایلدلندر به خوبی و با راحتی تمام شما را همراهی میکند. فضای قابل استفاده صندوق عقب 547 لیتر بوده که برای یک کراس اوور سایز متوسط، ظرفیت خوبی است. در صورتی که صندلیهای عقب حذف شوند، 1735 لیتر فضا در اختیار شما قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
موشکافی تویوتا راوفور جدید ؛ پرفروشترین شاسی بلند جمع و جور در سال ۲۰۲۲ + ویدیو
قوای فنی
گفتیم که راسا موتور در مقطع فعلی، تویوتا وایلدلندر مجهز به پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی را وارد کشور کرده است. این موتور نه چندان قدرتمند، میتواند با گیربکس CVT با قابلیت تعویص دستی 10 سرعته، 171 اسب بخار قدرت و 206 نیوتن متر گشتاور را به کف جاده تزریق کند.
هنوز اطلاعات کاملی درباره میزان مصرف سوخت و شتاب 0-100 کیلومتر این شاسی بلند منتشر نشده، اما با عنایت به وزن 1640 کیلوگرمی این خودرو میتوان انتظار داشت که بتواند در 12 ثانیه از سکون مطلق به شتاب لازم برسد. همچنین میزان مصرف سوخت وایلدلندر به احتمال زیاد در هر 100 کیلومتر مسافت، 10 لیتر باشد.
وزارت صمت برای شرکتهایی که خودروهای هیبریدی و برقی وارد کنند، تخفیفهای مالیاتی خوبی در نظر گرفته و با همین چشم انداز، باید امیدوار بود که راسا موتور بتواند در آیندهای نزدیک، نسخه PHEV وایلدلندر را وارد ایران کند. مشخصات این مدل به شرح ذیل است:
وایلدلندر هیبریدی مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتر تنفس طبیعی شده و یک موتور الکتریکی هم دارد که روی هم رفته، 178 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد در 9 ثانیه محقق میشود و مصرف بنزین در هر صد کیلومتر پیمایش به 5 لیتر میرسد. حداکثر مسافتی که با این مدل میتوانید به صورت تمام برقی حرکت کنید، 90 کیلومتر است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
شاسی بلند وارداتی راسا موتور با توجه کاتالوگی که منتشر شده، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی قابل قبولی دارد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تهویه مطبوع کاملا اتوماتیک دو منطقهای
- خروجی هوای عقب تهویه مطبوع
- رابط برق 12 ولت جلو / عقب
- درگاههای یو اس بی جلو / عقب
- صفحه کیلومتر دیجیتال
- صفحه نمایش لمسی کنترل مرکزی 10.25 اینچی با کیفیت بالا
- سیستم صوتی با 6 بلندگو
- دوربین دنده عقب
- زیردستی صندلیهای ردیف دوم
- جنس صندلی چرم اصل + چرم مصنوعی
- فضای در دار کنسول میانی
- فرمان چرمی / اهرم دنده چرمی
- چراغهای مه شکن جلو
- چراغهای عقب ترکیبی
- آینههای بیرونی تاشو خودکار
- سیستم مانیتورینگ پانورامیک
- تنظیم حالتهای رانندگی
- تشخیص گفتار
- کیسه هوای دو مرحلهای صندلی راننده جلو / سرنشین جلو
- ایربگ SRS زانوی راننده
- سیستم مانیتورینگ فشار تایر
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم کنترل پایداری خودرو
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل کمکی شروع به حرکت
- سیستم چراغهای جلو هوشمند حسگر نور
بیشتر بخوانید:
تاریخچه تویوتا راو 4؛ از نسل اول تا آخرین مدل
قیمت تویوتا وایلدلندر
نسخه پایه تویوتا وایلدلندر مجهز به موتور 2 لیتری تنفس طبیعی است که راسا موتور برای بازار ایران در نظر گرفته و در بازار چین با قیمت 20 تا 22 هزار دلار قیمت دارد. با عنایت به دلار 80 هزار تومانی و سایر هزینههای قانونی مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، اسقاط خودرو فرسوده، هزینه حمل و… میتوان وایلدلندر دو دیفرانسیل راسا موتور را تا 3 میلیارد تومان قیمت گذاری کرد.
متاسفانه در بازار خودرو فعلی کشور، مدلهای 2017 و 2018 تویوتا راوفور تا 6.5 الی 7 میلیارد تومان قیمت گذاری میشوند و رقبای چینی وایلدلندر در ایران از قبیل تیگو 8 دو دیفرانسیل و اکستریم TXL مدیران خودرو، 3.2 میلیارد تومان خرید و فروش میشوند. ترجیح شما کدام خودرو است؟ یک ژاپنی مونتاژ چین یا یک چینی؟
source