دنیای بازیهای ترسناک پر از هیولاها، ارواح و موجودات خیالی است اما گاهی اوقات واقعیت از هر داستانی ترسناکتر میشود. برخی از بازیهای ترسناک معروف، نه از تخیل سازندگان بلکه از وقایع واقعی و پروندههای جنایی، افسانههای محلی و حوادث هولناکی که در تاریخ رخ دادهاند، الهام گرفته شده است. این بازیها نهتنها حس وحشت را به بازیکنان القا میکنند از طرفی نگاهی به داستانهای تلخ و گاهی غیرقابل باور از دنیای واقعی میاندازند. در این مطلب به معرفی ترسناکترین بازیهایی میپردازیم که از رویدادهای حقیقی الهام گرفتهاند. با ویجیاتو همراه باشید.
Kholat
![بازی Kholat بازسازی راز گذرگاه دیاتلوف](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/12b767488cae96e824cd32fea398e28e2fe3f7eec1b84b59f294e88afcf0abe0-1024x474.jpg)
اگر از علاقهمندان به پروندههای جنایی واقعی باشید، احتمالاً نام حادثه گذرگاه دیاتلوف را شنیدهاید. در این ماجرا، ۹ دانشجو برای یک سفر کوهنوردی به کوههای اورال در روسیه رفتند اما به طرز مرموزی ناپدید شدند و ماهها بعد، اجساد آنها تحت شرایطی عجیب کشف شد. بازی Kholat یک عنوان در ژانر ترس و بقا است که شما را در مسیر این کوهنوردان گمشده قرار میدهد و شان بین (Sean Bean) بازیگر مشهور هالیوود، راوی داستان شما است. در طول بازی، هیولاها هنگام جمعآوری سرنخها ظاهر میشوند و به شما اجازه نمیدهند که آزادانه کوهستان را کاوش کنید. آنها مدام شما را تعقیب میکنند، در حالی که شما به دنبال حقیقت حادثه دیاتلوف هستید. این بازی با بهرهگیری از داستانی واقعی، روایتی متفاوت و دلهرهآور از این ماجرای اسرارآمیز ارائه میدهد که میتواند تجربهای هیجانانگیز و نفسگیر برای طرفداران ژانر وحشت باشد.
The Town of Light
![سفری به گذشته تاریک بیمارستان روانی ولترا با بازی The Town of Light](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/s8-afef23a0cec5e9f6777a5423f82b6744-1024x576.webp)
بازی The Town of Light به خوبی بر اساس بیمارستان روانی ولترا در ایتالیا ساخته شده است. در این بازی شما در نقش شخصیت اصلی، آزادانه در راهروهای این تیمارستان متروکه پرسه میزنید و معماهای مختلفی را حل میکنید و از طریق انیمیشنهای روایی با داستان رنجهای روحی و روانی یکی از بیماران این بیمارستان آشنا میشوید. Ospedale Psichiatrico di Volterra که در سال ۱۸۸۸ تأسیس شد و در سال ۱۹۷۸ بسته شد، یکی از بدنامترین بیمارستانهای روانی ایتالیا بود که هزاران بیمار در آن تحت درمانهای غیرانسانی قرار گرفتند. روشهایی مانند شوک الکتریکی شدید و کماهای ناشی از تزریق انسولین از جمله درمانهای وحشتناکی بودند که بهطور گسترده در این بیمارستان استفاده میشدند.
Chernobylite
![Chernobylite؛ تجربهای واقعی از منطقه ممنوعه چرنوبیل](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/chernobylite-companion-1024x576.webp)
بازی Chernobylite به شما این امکان را میدهد که در یک محیط سهبعدی اسکنشده از منطقه ممنوعه چرنوبیل کاوش کنید. در این بازی، شما در نقش یک فیزیکدان ظاهر میشوید که قبلاً در نیروگاه هستهای چرنوبیل کار کرده و اکنون باید در دنیایی آخرالزمانی از تهدیدات فراطبیعی و انسانی جان سالم به در ببرد. این بازی یکی از واقعگرایانهترین بازسازیها از محیط چرنوبیل را ارائه میدهد و به بازیکنان تجربهای بینظیر و ترسناک از پسلرزههای فاجعه هستهای را ارائه میدهد، بدون آنکه در دنیای واقعی به این منطقه خطرناک سفر کنند. با طراحی دقیق و مبتنی بر اسکنهای واقعی، Chernobylite شما را به دل یکی از تاریکترین نقاط تاریخ مدرن میبرد، جایی که گذشتهای وحشتناک با تهدیدهای ناشناخته در هم آمیخته است.
Neverending Nightmares
![Neverending Nightmares؛ وحشتی برخاسته از ذهن انسان](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/Neverending-3.webp)
گاهی اوقات، داستانها از درون ذهن انسانها الهام میگیرند نه از عوامل بیرونی. این دقیقاً همان اتفاقی است که در بازی Neverending Nightmares رخ داده است. یک بازی ترسناک روانشناختی که مستقیماً از بیماریهای روانی الهام گرفته شده و درگیریهای ذهنی خالق بازی را نشان میدهد.مت گیلگنباخ (Matt Gilgenbach)، خالق بازی به صراحت اعلام کرده که تجربهی او با اختلال وسواس فکری عملی (OCD) و افسردگی، منبع اصلی ایدههای این عنوان بوده است، موضوعی که حتی در صفحه کیکاستارتر بازی هم به آن اشاره شده است. دراین بازی، شخصیت اصلی از یک کابوس بیدار میشود اما مشکل اینجاست که او هنوز در خواب است. بازیکن باید در دنیایی کابوسوار حرکت کند و با موجودات ترسناک که نماد درگیریهای ذهنی او هستند روبهرو شود و در نهایت تلاش کند تا بفهمد کدام بخش از این تجربه واقعی است و کدامیک تنها زاییدهی ذهن بیمار اوست.
The Beast Inside
![ترکیب ترس روانشناختی و وحشت کلاسیک با بازی The Beast Inside](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/Beast-Inside.jpg)
بازی The Beast Inside بر اساس داستان واقعی خاصی ساخته نشده است اما از عناصر تاریخی و واقعیتهای دوران جنگ سرد و قتلهای مرموز گذشته الهام گرفته است. برخی از جنبههای داستان به خصوص دسیسههای جاسوسی و رمزنگاری اطلاعات در دوران جنگ سرد به واقعیتهای تاریخی نزدیک هستند. همچنین برخی مکانهای متروکه و خانههای قدیمی که بازی در آنها جریان دارد، حسی از تاریخ و واقعگرایی را القا میکنند، اما شخصیتها و اتفاقات بازی ساختهی ذهن نویسندگان هستند. این بازی توسط استودیوی Illusion Ray Studio ساخته و در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و ترکیبی از وحشت بقا، داستانسرایی پیچیده و معماهای چالشبرانگیز را ارائه میدهد که آن را به یکی از جذابترین عناوین ترسناک مدرن تبدیل کرده است.
Greyhill Incident
![یک تجربه ترسناک درباره تئوریهای توطئه و ربوده شدن توسط بیگانگان](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/greyhillincident-1.webp)
بسیاری از عناصر بازی Greyhill Incident به تئوریهای توطئه درباره موجودات فضایی و داستانهای گزارششده از ربوده شدن توسط بیگانگان شباهت دارند. مهمترین منابع الهام برای بازی به موضوع Grey Aliens یا بیگانگان خاکستری مرتبط میشود. این موجودات یکی از مشهورترین توصیفات از فرازمینیها هستند که افراد زیادی در طول دههها ادعا کردهاند آنها را دیدهاند. آنها معمولاً چشمهای سیاه و بیروح، قدی بلند و پوستی خاکستری رنگ دارند دقیقاً همان چیزی که در بازی دیده میشود. یکی از معروفترین اتفاقات مرتبط با مشاهدهی بشقابپرندهها حادثه روزول (Roswell Incident 1947) است. در آن ادعا شد یک شیء ناشناس در نیومکزیکو سقوط کرده و دولت آمریکا شواهد آن را پنهان کرده است. این تئوری داستان اصلی بازی را شکل میدهد یعنی بیگانگان آمدهاند اما دولت آن را مخفی میکند و مردم باید خودشان از خود دفاع کنند.
Martha Is Dead
![بازی Martha Is Dead؛ یک روایت تاریک از ترس و واقعیت](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/marthaisdead-blogroll-1645658030466-1024x576.jpg)
داستان بازی حول دوقلوهای همسان، مارتا و جولیا در سال ۱۹۴۴ در ایتالیا میچرخد؛ زمانی که این کشور تحت تأثیر جنگ جهانی دوم است. بازی Martha Is Dead بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده اما به شدت از عناصر تاریخی و روانشناختی الهام گرفته است. بخشهایی از داستان به واقعیات تاریخی جنگ جهانی دوم و تأثیرات آن بر ایتالیا مرتبط است، بهویژه فضای سیاسی آن دوران که به اشغال ایتالیا توسط نازیها و فشار روانی جنگ مرتبط میشود. موضوعات بازی شامل بیماریهای روانی، اختلال هویت، تروماهای کودکی و واقعیتهای تلخ جنگ است که برخی از آنها از مطالعات روانشناختی واقعی الهام گرفته شدهاند.
The Suicide of Rachel Foster
![بازی The Suicide of Rachel Foster](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/The-Suicide-Of-Rachel-Foster-cover-1024x576.jpg)
The Suicide of Rachel Foster یک بازی ماجراجویی روایی و ترسناک روانشناختی است که توسط استودیوی One-O-One Games ساخته و در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. داستان بازی شامل موضوعاتی مانند خودکشی، روابط نامناسب، آسیبهای روانی و احساس گناه است که همهی آنها مشکلاتی واقعی و بحثبرانگیز در دنیای واقعی محسوب میشوند. فضا و روایت بازی به شدت تحت تأثیر آثار سینمایی و داستانهای واقعی دربارهی هتلهای متروکه و رازهای خانوادگی تاریک قرار دارد. یکی از شباهتهای برجسته، الهام گرفتن از فیلم درخشش (The Shining) اثر استنلی کوبریک است به خصوص در محیط ترسناک هتل و حس تنهایی و جنون.
Resident Evil Village
![از قلعههای رومانی تا قاتلان واقعی](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/lady-dimitrescu-with-claws-ready-to-strike.avif)
حتی اگر بازی Resident Evil Village را تجربه نکرده باشید، به احتمال زیاد نام لیدی دیمیتریس (Lady Dimitrescu) به گوشتان خورده است. این بانوی خونآشام بلندقد و مرموز یکی از نمادینترین شخصیتهای این نسخه از رزیدنت ایول محسوب میشود و به دلیل رفتارهای ظالمانه و کاریزمای منحصربهفردش، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما آیا شخصیت او از یک فرد واقعی الهام گرفته شده است؟ پاسخ بله است. یکی از اصلیترین منابع الهام برای خلق شخصیت لیدی دیمیتریس، الیزابت باتوری (Elizabeth Bathory) بانوی اشرافی مجارستانی قرن شانزدهم است که به دلیل جنایات هولناک و رفتارهای خونآشامگونهاش شهرت دارد. گفته میشود که همسرش، فرنتس ناداسدی (Ferenc Nádasdy) دستکشهایی با تیغههای فلزی به او هدیه داده بود تا برای مجازات خدمتکاران از آنها استفاده کند.
Silent Hill
![Centralia شهری که هنوز میسوزد! واقعیت هولناک پشت Silent Hill](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/sh.avif)
سری بازیهای Silent Hill به خاطر اتمسفر دلهرهآور و حس تنهایی شدید معروف هستند. فضای تاریک، مه غلیظ، خیابانهای متروکه و حس ترس روانشناختی، همگی باعث شدهاند که این بازیها به یکی از نمادینترین عناوین ژانر وحشت تبدیل شوند. اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که سازندگان بازی، ایدهی شهر سایلنت هیل را از کجا آوردهاند؟ پاسخ این سوال به شهری واقعی در ایالت پنسیلوانیا آمریکا به نام سنترالیا (Centralia) برمیگردد. شهری که بهخاطر یک آتشسوزی زیرزمینی دائمی، متروکه و تبدیل به یک شهر ارواح شده است.سایلنت هیل یک شهر خیالی است اما مکانهایی مانند سنترالیا ثابت میکنند که گاهی اوقات واقعیت میتواند حتی از تخیل هم ترسناکتر باشد. پس اگر سایلنت هیل را ترسناک میدانید، فقط تصور کنید که قدم زدن در سنترالیا واقعی چقدر میتواند وحشتناک باشد!
Outlast
![واقعیت پشت Outlast؛ الهام از آزمایشهای مخوف MKUltra](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/Outlast.avif)
Outlast تا حد زیادی از پروژهی MKUltra الهام گرفته است، یک برنامهی محرمانهی سازمان سیا که شامل آزمایشهای کنترل ذهن، شستشوی مغزی و شکنجهی روانی بود. MKUltra برنامهای بود که در دهههای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ توسط سازمان سیا انجام شد. هدف آن کنترل ذهن انسانها از طریق داروهای روانگردان، شکنجه و روشهای روانشناختی بود. قربانیان این آزمایشها شامل زندانیان، بیماران روانی، افراد بیخانمان و حتی شهروندان عادی بودند. بسیاری از آنها در اثر این آزمایشها دچار جنون، مشکلات عصبی و در برخی موارد حتی مرگ شدند. در بازی، بیماران در معرض آزمایشهای کنترل ذهن و تغییر رفتار قرار گرفتهاند که یادآور آزمایشهای وحشتناک این پروژه است. همانطور که پروژه MKUltra از مواد روانگردان برای کنترل ذهن استفاده میکرد در اوتلست نیز بیماران دچار توهمهای شدیدی شدهاند.
source
کلاس یوس