همافر محمد اخباراتی کیست و کجاست بیوگرافی و سرنوشت

محمد اخباراتی همافر یکم سابق هوانیروز خالق پیکان هوشمند در دهه ۶۰ است که بعد از سال‌ها نامش بر سر زیان‌ها افتاده است. سرهنگ اخباراتی مهندس پرواز و هواپیما هم اکنون ۷۰ ساله است و در سال ۱۳۶۰ پیکان هوشمند را طراحی و معرفی کرد و جلوتر از زمان خود بود.

همافر محمد اخباراتی کیست و کجاست بیوگرافی و سرنوشت

بیوگرافی محمد اخباراتی

سرهنگ محمد اخباراتی متولد ۱۳۳۳ در تهران بوده و مهندس پرواز هوانیروز در دوران قبل از انقلاب بود. اخباراتی مهندس پروازی که دارای مدارک تخصصی برای انواع هلیکوپتر بل، کبرا، شینوک و انواع جنگنده‌های اف چهارده، اف پنج، فانتوم و انواع هواپیماهای ترابری ارتش، سی یکصد و سی. توربو کماندر بوده و از چهره های برجسته هوانیروز ایران است.

محمد اخباراتی کجاست

محمد اخباراتی همافر یکم هوانیروز هم اکنون ۷۰ سال سن دارد و در شمال ایران زندگی می کند و دوران بازنشستگی را سپری می کند. او در سال ۱۳۶۰ پیکانی را طراحی کرد که دارای امکاناتی مانند استارت رمزی، قفل مرکزی هوشمند، سیستم هشدار دهنده الکترونیکی و سنسورهای ایمنی بود

گزارش یکان هوشمند مربوط به برنامه عید نوروز سال ۱۳۶۰ با اجرای زنده‌یاد حسین اسکندری است.

سوابق

اخباراتی نفر اول کنکور ریاضی و نفر اول رشته الکترونیک دانشگاه شیراز می‌باشد. او تحصیل کرده انگلستان و فرانسه در رشته اویونیک بوده و به زبان انگلیسی و زبان فرانسه تسلط کامل دارد.

به گفته رشیدپور، آقای اخباراتی در دوران بازنشستگی بیش از پنجاه فرزند یتیم را به سرپرستی پذیرفته و تقریبا تمام پس انداز و سرمایه زندگی‌اش را برای آنها هزینه کرده است.

خالق پیکان هوشمند در دهه ۶۰

در اوایل دهه ۱۳۶۰، محمد اخباراتی همافر یکم هوانیروز، از خودرویی رونمایی کرد که جلوتر از زمان خود بود. او پیکان هوشمندی را طراحی کرده بود که دارای امکاناتی مانند استارت رمزی، قفل مرکزی هوشمند، سیستم هشدار دهنده الکترونیکی و سنسورهای ایمنی بود؛ ویژگی‌هایی که هنوز هم در بسیاری از خودروهای داخلی وجود ندارند.

رضا رشیدپور درباره محمد اخباراتی که نسخه کامل پیکان هوشمند که فضای مجازی را تکان داد را در یوتیوب منتشر کرده، «ایشان بخاطر مسائل امنیتی در زمان جنگ، زندگی سختی را گذراندند چون تنها کسی بودند که قادر به تعمیر و نگهداری جنگنده‌های آمریکایی بودند.»

شاید اگر حتی ده سال پیش این ویدیو پخش میشد به نظر بسیاری از ما، رویایی نشدنی بود. خوشبختانه ایده‌های ناب جناب اخباراتی حداقل در خودروهای مدرن امروزی به ثمر رسیده است.

کافی است نگاهی به قصه خودروسازان و صنعتگران بزرگ تاریخ داشته باشیم تا متوجه شویم گاهی جرقه اولیه یک نبوغ در صورت پیگیری نهادها، چه شکوفایی و رشدی برای کشورها داشته و همچنان افسوس از آنچه خودروسازی ایران میتوانست باشد و آنچه شد.

رشیدپور نوشته: ورود شبانه به خاک عراق و تعمیر هلیکوپتر کبرایی که عراقی ها به رگبار بسته بودند و زمینگیر شده بود…! و روشن کردن هلیکوپتر و بازگرداندن آن به خاک وطن فقط یکی از هزاران خدمتی بود که در راه وطن انجام داد.

source

توسط petese.ir