دیزنی یکی از تاثیرگذارترین و بزرگترین کمپانیهای سرگرمی در جهان است که طی چند دهه موفق شده آثار انیمیشنی درخشانی را برای طرفداران رقم بزند و کمتر کسی پیدا میشود که با کارتونها و انیمیشنهای رنگارنگ دیزنی خاطرهسازی نکرده باشد.
مطلب پیشنهادی:نامتعارف ترین فیلمهای دیزنی در تمام دورانراه کج دیزنی
یکی از مهمترین دلایل پیشرفت دیزنی و محبوبیت آن نزد مخاطبان، خلاقیت آن در نوآوری، داستانسرایی و از همه مهمتر تکنولوژیهای ساخت آثار انیمیشنی است. اگر از طرفداران طولانی مدت دیزنی باشید، بدون شک عصر کارتونها و انیمیشنهای دو بعدی دیزنی نظیر The Princess & The Frog، پینوکیو، Bambi و The Lion King را به یاد دارید. اما دیزنی از زمان ساخت انیمیشن پرنسس و قورباغه ساخت این نوع انیمیشنها را کنار گذاشت و تحول بزرگی را رقم زد. دیزنی با عناوینی نظیر گیسوکمند، موانا و Frozen در مسیر ساخت انیمیشنهای سهبعدی قدم برداشت و با تکنیکهای جدید خود جوایز متعددی به دست آورد.
زمانی که دیزنی فیلم انیمیشنی کوتاه Steamboat Willie (کشتی بخار ویلی) را در سال ۱۹۲۸ ساخت و روی پردههای سینما به نمایش درآمد، مخاطبان مجذوب دستاوردهای تکنولوژی و المانهای جالب شخصیتهای اصلی آن شدند. از زمان اکران اولین فیلم صدادار میکی ماوس (Mickey Mouse)، فناوری دیزنی همچنان با نوآوریهای پیشگامانه، داستانسرایی را روی صحنه و خارج از صحنه تحول بخشیده است.
از تکنیکهای مبتکرانه و نوآوریهای پارکهای تفریحی گرفته تا تغییر و تحولهای دیجیتالی، میتوان ادعا کرد دیزنی نزدیک به یک قرن است که پرچمدار صنعت سرگرمی و تکنولوژیهای مربوط به آن قرار گرفته است.
نوآوریهای اولیه انیمیشن
زمانی که کمپانی والت دیزنی، Disney Brothers Cartoon Studio نام داشت، تکنولوژی انیمیشنسازی در مراحل اولیه خود قرار داشت. بسیاری از تکنیکها و ابزارهای مورد نیاز برای امکانپذیر ساختن کارتونها هنوز توسعه نیافته بودند و انیماتورها در حال تلاش برای یافتن راهها و روشهای زنده کردن دیدگاههای خود بودند.
دیزنی بهجای منتظر ماندن برای در دسترس قرار گرفتن این فناوری جدید، به سبک نوآورانه و خلاقانه خود، ریسک کرد تا این قابلیتها را در داخل مجموعه خود ایجاد کند. نتیجه این ریسک، یک جهش بزرگ در فیلمسازی بود و اختراعات و نوآوریهای جدیدی را به وجود آورد که امکان ساخت انیمیشنهای تمام قد را فراهم کرد.
تکنیکالر (Technicolor)
در طول دهه ۳۰ میلادی، استودیو کارتون والت دیزنی technicolor (تکنیک کالر) را توسعه داد؛ فرآیندی که به فیلمها اجازه میداد با رنگهای زنده و روشن تولید شوند. این پیشرفت بصری فیلمهای انیمیشن به هنرمندان این امکان را میداد تا جهانهایی بسازند که مخاطبان تاکنون نمونه آن را ندیده بودند.
برای دیزنی، تکنیک رنگ یک دستاور بزرگ و برنگ برنده بود. در سال ۱۹۷۳، استودیو از این فناوری جدید برای انتشار انیمیشن Snow White and the Seven Dwarfs (سفید برفی و هفت کوتوله) استفاده کرد و که به عنوان اولین فیلم تمام قد و رنگی این کمپانی لقب گرفت. این یک دستاورد بزرگ و قابل توجه در صنعت انیمیشن بود و شهرت دیزنی را به عنوان یک پیشگام در این زمینه تثبیت کرد.
روتروسکپی (Rotoscopy)
یکی از چالشهای بسیار بزرگ در ساخت انیمیشنهای اولیه، مدیریت حرکات و رفتارهای واقعی برای کاراکترهای دیزنی بود. انیماتورهای دیزنی برای دستیابی به حرکت سیال بیشتر در سکانسهای متحرک خود، تکنیکی به نام «روتروسکپی» را توسعه دادند. این تکنیک شامل ردیابی تصاویر روی فیلمهای لایو اکشن برای مطابقت با حرکات فریم به فریم برای جلوهای واقعی بود.
در انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله»، انیماتورها برای ساختن حرکات سفید برفی از این تکنیک استفاده کردند. این فناوری نقش حیاتی در ارتقای حس واقعگرایی و عمق احساسی شخصیتهای دیزنی ایفا کرد و استانداردهای جدیدی را برای داستانسرایی و روایت طبیعی و باورپذیرتر تعیین کرد.
الکتروفتوگرافی (Xerography)
قبل از آن که انیمیشن بتواند به پتانسیل و گنجایش کامل خود برسد، استودیو والت دیزنی مجبور شد هزینههای تولید را کاهش دهد. انیمیشنهایی که با دست طراحی شده بودند، ممکن بود برای فیلمهای کوتاه دیزنی قابل اجرا باشند، اما فیلمهای تمام قد نیاز به ابزارهای خلاقانهتری داشتند.
تکنولوژی الکترفتوگرافی به انیماتورهای دیزنی این امکان را میداد تا با استفاده از فناوری فتوکپی، تصاویری را که با دست کشیده بودند، در سلولها کپی کنند. این فناوری با حذف مراحل وقتگیری مانند جوهرکاری دستی، هزینههای نیروی کار را به طرز چشمگیر و قابل توجهی کاهش داد. به کارگیری این رویکرد جدید نهتنها منجر به روند کارآمدتر انیمیشن شد، بلکه مسیر را برای انیمیشنهای کلاسیک بیشتر دیزنی مانند The Jungle Book (کتاب جنگل)، و One Hundred and One Dalmatians (صد و یک سگ خالدار) باز کرد.
مطلب پیشنهادی:نقد انیمیشن Ladybug & Cat Noir – ما باهم قویتریم!از غلبه بر ترس تا پیروزی
فناوریهای اولیه پارک تفریحی دیزنی
زمانی که دیزنیلند در سال ۱۹۵۵ افتتاح شد، مجموعهای از فناوریها و سرگرمیهای جدید را معرفی کرد که منجر به تحول صنعت پارکهای تفریحی شد. تیم مهندسان Imagineers دیزنیلند با هدف ایجاد جاذبههای منحصر بهفرد به همان اندازه که سرگرمکننده بود، به صورت خلاقانه ایجاد کرد و همین زمینهای برای تجارت تخیلی ساخت که امروزه همچنان مهمانان را مجذوب خود میکند. نوآوری های قابل توجه پارک موضوعی اولیه عبارتند از:
- فناوری صوتی – انیماترونیک: والت دیزنی و تیمش، فیگورهای انیماترونیک صوتی را معرفی کردند. یک فناور پیشگامانه که چهرههای واقعی و متحرک را به پارک آورد. The Enchanted Tiki Room در سال ۱۹۶۳ و The Enchanted Tiki Room در سال ۱۹۶۷، اولین نمونههای از این فیگورهای مکانیکی را ارائه کردند و تجربههای فعلی و فراگیر را برای بازدید کنندگان ایجاد نمودند.
- سیستم مونوریل: این سیستم دیزنی لند که در سال ۱۹۵۹ معرفی شد، اولین تکریلهای روزانه در نیمکره غربی به حساب میآمد. این سیستم حمل و نقل برقی، سواریهای آیندهنگرانه و مرتفع در اطراف پارک را فراهم میکرد و یک شیوه حمل و نقل جدید و کارآمد ارائه میداد.
- ترنهوایی: Matterhorn Bobsleds در سال ۱۹۵۹ به عنوان اولین ترن هوایی لولهای فولادی در جهان افتتاح شد. ویژگی جدید ترکیبی از تکنیکهای ساخت و ساز فولادی و مهندسی جدید است. افزایش این جاذبه، تجربه ای هیجانانگیز و نوآورانه را برای بازدیدکنندگان پارک به ارمغان آورد و استانداردهایی را برای ترن هوایی مدرن تعیین کرد.
فناوری تحول دیجیتالی دیزنی
از زمانی که فناوری دیجیتال برای اولین بار وارد صحنه شد، دیزنی آن را به عنوان ابزار مهم بعدی برای تغییر صنعت سرگرمی پذیرفت. در اینجا نگاهی به برخی از مواردی که قابلیتهای کامپیوتری فناوری دیزنی را متحول کرده است، میاندازیم:
پیکسار و انیمیشن کامپیوتری
همکاری دیزنی و پیکسار دوران جدیدی را در جهان انیمیشنسازی رقم زد و سنت جهشهای پیشگامانه در انیمیشن را ادامه داد. انیمیشن داستان اسباببازی (Toy Story) که در سال ۱۹۹۵ اکران شد، اولین فیلم بلندی بود که با استفاده از تصاویر کامپیوتری، یا همان فناوری CGI (یا همان Computer Generated Imagery) ساخته شد و به یک انیمیشن کلاسیک محبوب میان مخاطبان در هر سنی تبدیل شد.
موفقیت این انیمیشن منجر به خرید پیکسار توسط دیزنی در سال ۲۰۰۶ شد و همکاری این دو سازمان منجر به ساخت برخی از محبوبترین فیلمهای انیمیشنی با فناوری CGI تا به امروز شده است. عناوینی مانند Up، Wall-E و Monsters Inc همگی در این زمان اکران شدند و هرکدام به عنوان انیمیشنهای خاطرهانگیز در مجموعه فیلمهای انیمیشنی دیزنی جایگاهی پیدا کردهاند.
پیشرفتهای تکنولوژی که در انیمیشنهای اولیه پیکسار به نمایش گذاشته شد، صنعت فیلمسازی را به صورت کلی تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری که استودیوهای رقیب از فناوری مشابهی به عنوان جزء جداییناپذیر رویکرد داستانسرایی خود استفاده کردند.
فناوری دیجیتال و پارکهای تفریحی
ادغام فناوری دیجیتال در دیزنی تنها به استودیوی فیلم و انیمیشنسازی آن محدود نشد. مدیران و مهندسان دیزنی (Imagineers) یک بار دیگر در سراسر جهان با توسعه جاذبههایی که از این ابزار جدید برای تجربیات بینظیر استفاده میکردند، دنیای سرگرمی را متحول کردند.
به عنوان مثال، خرید لوکاس فیلم توسط دیزنی در سال ۲۰۱۲، فرانچایز نمادین و محبوب «جنگ ستارگان» را وارد عرصه کرد و دیزنی را قادر ساخت تا از پتانسیل داستانسرایی این فرانچایز و در عین حال فناوریهای نوآورانه استفاده کند. در نتیجه، تجربیاتی مانند Star Wars: Galaxy’s Edge در دیزنی لند و «Walt Disney World»، پیشرفتهای شگرفی را در فناوریهای مذکور مانند فناوری صوتی – انیماترونیک، تجربیات تعاملی و محیطهای تفریحی معرفی کردهاند.
شرکت Imagineers همچنین شکل پیشرفتهای از روباتیک به نام Stuntronics را توسعه دادهاند، یک فناوری پیشگامانه که شخصیتها را به شیوهای فراموش نشدنی زنده میکند. در حالی که اکثر انیماترونیکها در یک موقعیت ثابت باقی میمانند، Stuntronics توانایی منحصربهفردی برای انجام حرکات آکروباتیک با عملکرد بالا دارد. این فناوری در حال حاضر با اضافه شدن یک Stuntronics مرد عنکبوتی در کمپ انتقامجویان دیزنی لند (Avengers Campus) مخاطبان پارک تفریحی را شگفتزده کرده است.
آینده فناوریهای دیزنی
بعد از تجربه ۱۰۰ ساله در هدایت صنعت سرگرمی از نسلی به نسل دیگر، تلاشهای شرکت والت دیزنی برای کشف راههای جدید و خلاقانه برای بازآفرینی سرگرمی ادامه دارد. تا به امروز، پیشرفتهای دیزنی در تکنولوژی همواره در بیشترین حد خود قرار داشته و از همین رو، Imagineers به دنبال اشکالی جدید و مدرن برای ارائه لحظات جادویی برای مهمانان پارک تفریحی هستند.
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
با به کارگیری قابلیتهای ارائه شده و از طریق فناوری دیجیتال، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، عرصه امیدوارکننده برای تجربههای فراگیرتر ارائه میدهد. Imagineers در حال حاضر در حال مطالعه هستند که چگونه میتوان این فناوری را در ترکیب با داستانسرایی دیزنی به پتانسیل کامل خود رساند.
واقعیت مجازی یا VR در پارکهای تفریحی، شامل استفاده از هدستها یا عینکهایی است که میدان دید کاربر را کاملا پوشش میدهد و دنیای مجازی رایانهای را برای تعامل آنها ایجاد میکند. از طرف دیگر، واقعیت افزوده یا AR از تصاویر و اطلاعات تولید شده توسط کامپیوتر استفاده میکند که در محیط واقعی وجود دارند.
دیزنی: میراث جادویی نوآوری
صنعت سرگرمی در طول قرن گذشته شاهد تغییرات سریع و مثبتی بوده و در این میان، فناوری دیزنی در خط مقدم آن قرار داشته است. میل تسلیمناپذیری این شرکت برای اکتشاف و نوآوری همچنان ادامه دارد و از همین رو میتوانیم امیدوار باشیم که در ادامه نیز خاطرات زیبا و ماندگارتری را برای مخاطبان در سراسر جهان رقم بزند.
source
بهترین عطر مردانه