وزارت دادگستری ایالات متحده در پرونده ضد انحصار علیه گوگل پیروز شد که این شرکت را متهم به ایجاد انحصار در صنعت فناوری تبلیغات کرده بود. این حکم، که آخرین شکست ضد انحصار گوگل پس از پرونده جستجو (Search) است، بیان می‌کند که رفتارهای ضد رقابتی این غول فناوری در دو بازار کلیدی “آسیب‌های قابل توجهی” به ناشران و کاربران وب وارد کرده است.

لئونیه برینکما، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در حکم خود با اعلام اینکه: “شاکیان ثابت کردند که گوگل به‌طور عمدی در یک سری اقدامات ضد رقابتی برای کسب و حفظ قدرت انحصاری در بازارهای سرور تبلیغات ناشران و بازارهای تبادل تبلیغات برای تبلیغات در وب باز، دست داشته است.” آورده است: “برای بیش از یک دهه، گوگل سرور تبلیغات ناشران و بازار تبادل تبلیغات خود را از طریق سیاست‌های قراردادی و یکپارچه‌سازی فناوری به هم متصل کرده است که به این شرکت این امکان را می‌دهد تا قدرت انحصاری خود را در این دو بازار تثبیت و محافظت کند.”

قاضی برینکما گوگل را طبق مواد 1 و 2 قانون شرمن (Sherman Act) مسئول دانست به‌خاطر شیوه‌هایش در بازار ابزارهای فناوری تبلیغات و تبادل تبلیغات، اما استدلال مبنی بر اینکه گوگل در شبکه‌های تبلیغاتی انحصار ایجاد کرده بود را رد کرد.

لی-آن مولهلند، معاون رئیس‌جمهور امور نظارتی گوگل، در بیانیه‌ای به The Verge گفت: “ما نیمی از این پرونده را بردیم و نیمی دیگر را به تجدیدنظر خواهیم برد.” وی افزود: “دادگاه متوجه شد که ابزارهای تبلیغاتی ما و خریدهایی مانند DoubleClick باعث آسیب به رقابت نمی‌شوند. ما با تصمیم دادگاه در مورد ابزارهای تبلیغاتی ناشران اختلاف داریم. ناشران گزینه‌های زیادی دارند و گوگل را انتخاب می‌کنند چون ابزارهای تبلیغاتی ما ساده، مقرون‌به‌صرفه و موثر هستند.”

همانطور که در حکم قاضی آمیت میهتا در پرونده جستجوی گوگل مشاهده شد، قاضی برینکما نیز از گوگل به‌خاطر عدم نگهداری ارتباطات داخلی انتقاد کرد و به برنامه پیام‌رسان داخلی اشاره کرد که “سوابق چت‌های کارکنان را حذف کرده است.” وی اضافه کرد که هرچند این ممکن است قابل جریمه باشد، اما دادگاه در این پرونده نیازی به تحریم گوگل نداشته زیرا توانسته است تصمیم خود را بر اساس شهادت‌ها و شواهد پذیرفته‌شده اتخاذ کند.

در طول سه هفته، وزارت دادگستری استدلال کرد که گوگل به‌طور غیرقانونی در سه بازار جداگانه در فضای تبلیغات دیجیتال انحصار ایجاد کرده است: ابزارهای تبلیغات ناشران، شبکه‌های تبلیغات برای تبلیغ‌کنندگان و تبادل‌های تبلیغاتی که معاملات را تسهیل می‌کنند. همچنین استدلال کردند که گوگل سرور تبلیغات ناشران و بازار تبادل تبلیغات خود را به‌طور غیرقانونی به هم متصل کرده که نقض قوانین ضد انحصار است. نتیجه‌گیری این بود که گوگل از طریق این انحصار، سودهای غیرمنصفانه‌ای به‌دست می‌آورد و این امر به زیان ناشران و تبلیغ‌کنندگان بوده، زیرا آن‌ها تجربه‌ای بدتر و بدون گزینه‌های واقعی دارند.

گوگل از سوی دیگر استدلال کرد که دیدگاه کلی دولت در مورد بازار ساختگی است و مبنای واقعیت ندارد. آن‌ها اعلام کردند که ابزارهای گوگل به ناشران و تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا درآمد کسب کنند و واقعیت اینکه این ابزارها در بخش‌های مختلف بازار موجود هستند، به نفع مصرف‌کنندگان است زیرا به‌طور مؤثرتری با هم کار می‌کنند. گوگل دلایل تجاری مشروعی برای رفتار خود دارد و دولت تنها می‌خواهد نحوه تجارت این شرکت را دیکته کند.

این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که گوگل و وزارت دادگستری آماده می‌شوند تا در دادگاهی دیگر در واشنگتن دی‌سی برای مرحله موسوم به remedies پرونده انحصار گوگل در جستجو روبه‌رو شوند. در این پرونده، وزارت دادگستری تحت اداره دولت بایدن پیشنهاد کرده که گوگل به‌وسیله فروش و جداسازی مرورگر کروم خود و مجبور کردن آن به انتشار نتایج جستجو، تجزیه شود و گوگل نیز به دنبال پیشنهاد راه‌حل‌های جایگزین است.




source
کلاس یوس

توسط petese.ir