احتمالا شما هم به تازگی خبر ارزش بازار اسکین بازی کانتر استرایک را شنیدهاید. این خبر ادعا داشت که ارزش بازار اسکینهای بازی کانتر نزدیک به 4.8 میلیارد دلار است و این روند با سرعتی صعودی ادامه دارد. حال استیم دقیقا این پول را از کجا به دست میآورد؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا با هم نحوه درآمدزایی میلیاردی استیم و ولو (Valve) از کانتر استرایک را توضیح دهیم.
آشنایی با روند کلی بازار استیم و کانتر استرایک

اگر اخبار استیم را دنبال کرده یا این که برای یک بار هم که شده به سراغ بازی محبوب این پلتفرم یعنی کانتر رفته باشید، احتمالا با شرایط ورود به بازار این بازی آشنا هستید. بازی CS:GO که آخرین نسخه از کانتر محسوب میشد، سال 2012 و به صورت یک بازی پریمیوم در دسترس کاربران قرار گرفت و در سال 2018 به یک بازی رایگان تبدیل شد. در صورتی که قصد داشتید تا این بازی را به صورت رایگان تجربه کنید، مجبور بودید تا با متقلبها (چیترها) دست و پنجه نرم کنید و به این بهانه، بازی شما را ترغیب میکرد تا قابلیت پرایم کانتر را خریداری کرده تا با بازیکنهای سالمتری روبهرو شوید.
البته که این قابلیت پرایم، یک ویژگی جذاب دیگر هم داشت و آن دسترسی به جوایز ارزشمند بازی بود. این جوایز تا به امروز که CS:GO با آپدیت بزرگ ولو به CS2 تبدیل شده، ادامه دارد و به صورت هفتگی، به شما 4 آیتم هدیه میدهد که بازیکن میتواند دو هدیه از آنها را به صورت رایگان دریافت کند. از بین این 4 آیتم، یکی از آنها یک لوت باکس ارزشمند تحت عنوان Case، یک اسکین رایگان و در نهایت دو اسپری یا ابزارهایی مانند Detach Charm خواهد بود.
اگرچه چنین جوایزی در اکثر بازیهای آنلاین وجود دارد، اما ویژگی خاص کانتر آن است که بازیکن میتواند اسکین اسلحهها و یا لوت باکسهای خود را به صورت مستقیم و از طریق استیم به دیگر بازیکنها بفروشد و به نوعی میتوان گفت که این آیتمها به شکل یک NFT ارزشمند در بازی حضور دارند. بازیکن میتواند انتخاب کند که که لوت باکس خود را باز کرده و به دنبال شکار آیتمهای ارزشمندتری مثل چاقوهای مخصوص کانتر برود، یا اینکه کیس خود را فروخته و کیف پول (Wallet) استیم خود را شارژ کند. اگرچه که یک سری سایت ثانویه هم وجود دارند که پول را به جای کیغ پول استیم، به صورت مستقیم به حساب شما واریز میکنند. حال سوالی که این وسط پیش میآید آن است که استیم، چگونه از این معاملات سود میکند؟
ساخت اسکینها هیچ هزینهای ندارد و ارزشگذاری آن توسط بازار صورت میگیرد

راستش را بخواهید، تقریبا ساخت اسکین برای ولو هزینهای ندارد و حتی طرح بسیاری از پوستههای حال حاضر هم توسط هنرمندان و بازیکنانی که در بخش Workshop استیم فعالیت میکنند، طراحی و توسط ولو انتخاب شده است. ارزش اسکینها هم با توجه به میزان کمیاب بودن آنها در لوتباکسها و البته میزان عرضه و تقاضای آنها داخل مارکت مشخص میشود. برای مثال، هنگامی که از Armory Pass جدید بازی رونمایی و لوت باکس جدیدی به نام Gallery Case رونمایی شد، این بسته نزدیک به 9 دلار قیمت داشت.
این قیمت بالا به دلیل تعداد کم این لوت باکسها بود و هنوز بسیاری از افراد آرموری پس مذکور را تهیه نکرده بودند. با افزایش تعداد عرضه این لوت باکس و افزایش بازیکنانی که این بسته را تهیه کرده بودند، قیمت آن به شدت کاهش یافت و در حال حاضر شما میتوانید این لوت باکس را به قیمت تنها 70 تا 80 سنت از بازیکنان دیگر خریداری کنید. نکته جالب آن است که این موضوع در رابطه با اسکینهای داخل لوت باکس هم صدق میکند، اما تفاوتش آن است که اینجا بحث کمیاب بودن هر سلاح هم مطرح میشود و فاکتورهای دیگری مانند زیبایی هم در آن دخیل خواهد بود.
بنابراین تا به اینجای کار میتوان گفت که حداقل ولو به صورت مستقیم روی قیمتگذاری این آیتمها دخالت نمیکند و این بازیکنها هستند که به سلاحها و طرحهای مختلف ارزش میبخشند. حال باور کنید یا نه، اولین مرحله از درآمدزایی ولو در ارائه همین Armory Passها صورت میگیرد.
هر یک از این بستهها در حال حاضر حدود 15 دلار قیمت دارد و دسترسی بازیکن به یک سری چالش را باز میکند. هر بازیکنی که این بسته را تهیه کرده، میتواند تا 40 واحد از امتیاز مخصوص این اشتراک را دریافت کند و به کمک آن به یک سری لوت باکس مخصوص که از طریق خود بازی به بازیکن داده نمیشود دسترسی پیدا کند. برای مثال در ابتدا به صاحبان این اشتراک اجازه داده میشد تا یک اسکین Deagle Heat Treated را با پرداخت 15 امتیاز از Armory Pass دریافت کنند. ویژگی مخصوص این پوسته آن است که اگر میزان خالص بودن رگههای آبی آن بیشتر شود، ارزش آن بسیار بالا خواهد رفت و بسیاری از بازیکنها شانس خود را برای دریافت نسخه Blue Gem این سلاح که تماما آبی رنگ است و هزاران دلار ارزش آن تخمینزده شده امتحان کردند.
بنابراین ولو نهتنها با فروش این اشتراکها سود میکند، بلکه تا حدی ارزش بازار اسکینها را بالا میبرد و از طریق فروش همین پوستههای گران شده، به صورت موقت سود خود را افزایش میدهد. شاید بپرسید که فروش اسکین توسط باقی بازیکنها چه سودی برای ولو دارد؟ این موضوع در بخش بعدی توضیح داده شده است.
فروش و باز کردن لوتباکسها برای بازیکن هزینه دارد!

نکته جالب ماجرا از اینجا تازه شروع میشود. فرض کنید که شما یک لوت باکس گران قیمت را تنها با تجربه بازی بهدست آوردهاید و حالا در دوراهی فروختن یا باز کردن آن تردید دارید. چه این کیس را بفروشید و چه آن را باز کنید، ولو پول خوبی به جیب میزند. در واقع در صورتی که تصمیم بگیرید کیس یا اسکین خود را بفروشید و یک بازیکن دیگر آن را از شما بخرد، ولو 15 درصد از سود این معامله را از شما خواهد گرفت. برای مثال اگر قرار باشد با فروش یک سلاح 20 دلار به حساب شما واریز شود، ولو 3 دلار آن را برداشته و در واقع شما بابت یک سلاح 20 دلاری، حدود 17 دلار کسب خواهید کرد. حالا تصور کنید که گاهی ممکن است ارزش یک اسکین به هزاران دلار برسد و در یک روز، هزاران بازیکن به خرید و فروش اسکینها و کیسهای مختلف پرداخته و استیم 15 درصد از تمام این معاملات را به عنوان هزینه استفاده از مارکت از شما دریافت میکند.
اگر بخواهید شانس خود را روی باز کردن لوت باکسها امتحان کنید، ولو برنامه دیگری برای شما دارد. برای باز کردن هر یک از لوت باکسها صرف نظر از ارزش آنها، بازیکن مجبور است تا کلید مخصوص باز کردن کیسها را به قیمت 2.5 دلار تهیه کند. حال بازیکن این انتخاب را دارد که تمامی آیتمهای آن کیس را برای یک ماه اجرا کند، یا اینکه شانس خود را برای دریافت سلاح Covert و یا چاقو و دستکش مخصوص هر کیس امتحان کند. شانس پیدا کردن یک چاقو در هر لوت باکس حدود 0.26 درصد خواهد بود و این یعنی اگر تقریب بزنیم، بازیکن باید نزدیک به 40 لوت را باز کند که هر یک بین 25 سنت تا 60 دلار قیمت دارند و باز کردن هر یک هم حدود 2.5 دلار برای بازیکن هزینه خواهد داشت؛ پس بازیکن برای دریافت ارزانترین چاقو از ارزانترین لوتباکس، باید حدود 2500 دلار هزینه کند تا تازه 1 شانس برای دریافت چاقو داشته باشد!
پس از دریافت چاقو هم در صورتی که قصد داشته باشید آن را بفروشید و پولش را دریافت کنید، مجبور خواهید بود تا 15 درصد سود استیم از این معامله را به او پرداخت کنید. این یعنی ولو بدون آن که کوچکترین هزینهای کند، روزانه هزاران دلار از معاملات و باز کردن لوت باکسهای استیم پول به جیب میزند و بازیکنها هم برای شرکت در این بازار با هم رقابت میکنند.
در نهایت بخش بزرگی از تمام این پولها دوباره در استیم خرج میشود!

اگرچه وبسایتهایی وجود دارند که به بازیکن اجازه میدهند تا برای اسکینهای خود مزایده برگزار کرده و در نهایت پول فروش آنها را به حساب خود بریزد، اما بسیاری از بازیکنها ترجیح میدهند تا اسکین و کیسهای خود را داخل مارکت استیم به فروش برسانند، چرا که عمدتا معامله اسکینهای ارزان در مارکت استیم بسیار بهصرفهتر خواهد بود. حال در صورتی که بازیکن به صورت مستقیم از مارکت استیم استفاده کند، تمامی این هزینه به صورت مستقیم به والت بازیکن واریز خواهد شد.
یعنی بازیکن میتواند با درآمد حاصل از فروش اسکینها و کیسهای خود، دوباره از مارکت خرید کرده یا به خرید بازی جدید، آیتمهای درونبرنامهای باقی بازیها و انجام تمامی پرداختهای داخل استیم بپردازد. همانطور که میدانید، هر شرکتی که بازی خود را در استیم ثبت و به فروش برساند و یا این که از خدمات پرداخت درونبرنامهای این پلتفرم استفاده کند، موظف است تا بخشی از این درآمد را به عنوان هزینه استفاده از این پلتفرم بپردازد. بسته به بزرگ بودن شرکت این هزینه میتواند تا 30 درصد کمیسیون افزایش پیدا کند. ناشر بازی دوباره 30 درصد از هزینهای که بازیکن پرداخت کرده را به استیم بازمیگرداند و تمام این سودها از فروش آیتمهایی به دست میآید که استیم تقریبا هیچ هزینهای برای ایجاد آنها نکرده است.
در نهایت…
با وجود توجه بیش از پیش ولو روی ارائه رویدادهای جذاب و آپدیتهای بزرگ، هیچ بعید نیست که روند افزایش درآمد و بازار کانتر استرایک، آن هم با وجود افزایش روزافزون بازیکنهای این عنوان به مراتب بیشتر شود. شنیدن اخباری مبنی بر ارزش بازار اسکینهای کانتر تا عدد 4.8 میلیارد دلار، حاصل ایجاد یک جامعه وفادار به اثری است که از سال 2000 تا به حال به حیات خود ادامه داده و به بهترین شکل از استانداردهای گیم دیزاین پیروی و بازیکنهای خود را شریک درآمدزایی خود میکند. در واقع ولو با شریک کردن بازیکنها در درآمدزایی خود، به افزایش تعداد آنها کمک میکند و این در طولانی مدت به نفع خود ولو، جامعه بازیکنان و البته ارزشمند بودن اثری به نام کانتر استرایک خواهد بود.
source
کلاس یوس