در پاییز سال گذشته تپسی که در تدارک سرویس تحویل غذای خود بود از اسنپ‌فود به شورای رقابت شکایت کرد. زودکس نیز دیگر پلتفرمی بود که وارد این میدان شده و اعتراض خود را به مراجع قضایی برده بود. این دو شرکت مدعی بودند که اسنپ‌ با ایجاد انحصار در قراردادهای خود با رستوران‌ها باعث ایجاد فضای غیررقابتی شده است. شورای رقابت رای اولیه خود را صادر و اسنپ‌فود را محکوم کرده است. اگرچه اسنپ‌فود نیز اعلام کرده که به این رای اعتراض خواهد کرد.

رای شورای رقابت در تاریخ 16 اردیبهشت صادر و امروز 21 اردیبهشت 1404 اعلام شده است. در عین حال از متن منتشر شده این رای به برخی مصادیق رفتار انحصارگرایانه اسنپ‌فود در بازار تهیه و تحویل غذا پی می‌بریم. به عنوان مثال اسنپ‌فود پس از عقد قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها،‌ امتیاز آن رستوران را در اپلیکیشن خود 1.5 برابر واقع نشان می‌دهد. با عقد چنین قراردادهایی، رستوران‌ها از تخفیف زیادی در میزان کمیسیون متعلق به اسنپ‌فود نیز برخوردار می‌شوند. این‌ها امتیازاتی هستند که اسنپ‌فود برای رستوران‌هایی که قرارداد انحصاری امضا می‌کنند در نظر می‌گیرد.

در سوی دیگر نیز اسنپ‌فود از رستوران‌ها می‌خواهد که در طول مدت قرارداد با سرویس‌های دیگر کار نکنند. همچنین برای فسخ قرارداد هم مبالغ هنگفتی به عنوان وجه التزام در نظر گرفته شده است.

اسنپ‌فود در بیانیه‌ای به این رای شورای رقابت اعتراض کرده و درخواست تجدید نظر داده است. این شرکت می‌گوید که ضمن احترام به فرایند حقوقی و رای اولیه شورا درباره قراردادهای سرمایه‌گذاری با رستوران‌ها، درخواست تجدید نظر خود را ارائه داده است. اسنپ‌فود «با سرمایه‌گذاری بیش از شش هزار میلیارد تومان در قالب خدماتی همچون تامین مالی، پرداخت بخشی از هزینه تخفیف‌ها و پرداخت هزینه‌های بازاریابی برای کمتر از سه هزار رستوران در میان بیش از 30 هزار رستوران فعال در پلتفرم، نقش موثری در رشد و توسعه رستوران‌های کوچک و متوسط در رقابت با رستوران‌های بزرگ ایفا کرده است.»

به هر حال،‌ اگرچه رای فعلی شورای رقابت لازم الاجرا نیست، نقطه عطفی در حرکت به سوی فضای استارتاپی شفاف و رقابتی محسوب می‌شود.

 



source
کلاس یوس

توسط petese.ir