مایکروسافت امروز زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL) را به‌طور متن‌باز منتشر کرده و کد آن را برای مشارکت اعضای جامعه در دسترس قرار داده است. توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند کد WSL را دانلود کرده و از منبع بسازند تا به بهبود آن یا افزودن ویژگی‌های جدید کمک کنند.

پس از راه‌اندازی WSL برای ویندوز 10 تقریباً در 9 سال پیش، مایکروسافت چندین سال تلاش کرد تا این ویژگی که امکان اجرای محیط لینوکس در ویندوز را فراهم می‌کند، متن‌باز کند.

پاوَن داوولوری، مدیر بخش ویندوز، در مصاحبه‌ای با The Verge می‌گوید: «این درخواست از سوی جامعه توسعه‌دهندگان مدتی است که به‌طور مداوم مطرح می‌شده است. برای ما کمی زمان برد تا بتوانیم سیستم‌عامل را بازسازی کنیم تا WSL به‌طور مستقل عمل کند، این بازسازی به ما این امکان را داد که پروژه را متن‌باز کنیم و به توسعه‌دهندگان اجازه دهیم به آن کمک کنند و اصلاحات و ویژگی‌های جدید اضافه کنند و ما بتوانیم آن‌ها را در خط لوله ویندوز بگنجانیم و در مقیاس وسیع منتشر کنیم.»

کد WSL اکنون در GitHub در دسترس است و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را دانلود کرده و از منبع بسازند، در اصلاحات مشارکت کنند یا ویژگی‌های جدیدی اضافه کنند.

زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL)

جامعه WSL در گذشته به کد منبع مایکروسافت دسترسی نداشت، اما این مانع از آن نشد که آن‌ها کمک‌هایی برای بهبود WSL در طول سال‌ها نکنند.

داوولوری می‌گوید که اکنون انتظار دارد توسعه‌دهندگان از این پروژه متن‌باز برای بهبود عملکرد WSL یا ادغام بیشتر آن با خدمات لینوکس استفاده کنند.

این یک نقطه عطف بزرگ برای WSL است که در سال 2016 به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی سالگرد ویندوز 10 آغاز به کار کرد.

پیر بولای، مهندس ارشد نرم‌افزار در مایکروسافت، توضیح می‌دهد:«در آن زمان، WSL بر اساس یک ارائه‌دهنده فرآیند پیکو به نام lxcore.sys بود که به ویندوز اجازه می‌داد فایل‌های اجرایی ELF را به‌طور بومی اجرا کند و سیستم‌کال‌های لینوکس را در هسته ویندوز پیاده‌سازی کند. به مرور زمان، واضح شد که بهترین روش برای ارائه سازگاری بهینه با لینوکس بومی، تکیه بر هسته لینوکس خود است.»

مایکروسافت نسخه دوم اصلی WSL را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد و سپس پشتیبانی از GPU را اضافه کرده و پروژه را از ویندوز جدا کرد.

در آخرین به‌روزرسانی ۲۴H2 ویندوز ۱۱، مایکروسافت تمام کاربران WSL را به یک بسته جداگانه منتقل کرده است، به‌جای این که WSL به‌طور یکپارچه در داخل سیستم‌عامل قرار داشته باشد.

تمام این تغییرات در WSL در سال‌های اخیر باعث شد مایکروسافت اولین مشکل مطرح شده در مخزن GitHub WSL را ببندد که در آن از این پرسش شده بود: «آیا این پروژه متن‌باز خواهد شد؟» اکنون پاسخ به این سوال به‌وضوح مثبت است و بخشی از تلاش برای تبدیل ویندوز به سیستمی مناسب‌تر برای توسعه‌دهندگان است.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir