تأیید بیمه 458 محموله‌ بندر رجایی/تکلیف سایر بارها چیست؟

  بزرگنمايي:


فصل اقتصاد – از مجموع محموله‌های حادثه‌دیده در انفجار بندرشهید رجایی،تنها 458محموله دارای بیمه‌نامه معتبر بودند؛موضوعی که باردیگر لزوم بازنگری در نظام نظارت،اتصال سامانه‌های بیمه، گمرک و بنادر و الزام قانونی برای پوشش بیمه‌ای تمامی محموله‌ها را برجسته میکند.

به گزارش فصل اقتصاد، انفجار گسترده در بندر شهید رجایی در اردیبهشت‌ماه 1404، نه‌تنها خسارات سنگین فیزیکی و عملیاتی به بار آورد، بلکه زوایای پنهانی از ضعف ساختاری در پوشش بیمه‌ای و نظارت گمرکی را آشکار کرد.
بلاتکلیفی 1482 خودرو فاقد بیمه بدنه در حادثه بندر شهید رجایی
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان صدها محموله موجود در محل حادثه، بیش از 250 فقره بیمه نامه منقضی شده بوده‌اند؛ با توجه به ماده 25 قانون امور گمرکی خوشبختانه این موارد تحت پوشش بیمه نامه های محلی قرار خواهند گرفت و صاحبان این بارها میتوانند از پوشش بیمه محلی برای جبران بخشی از خسارت خود استفاده کنند. البته موضوع سقف پوشش این نوع بیمه نامه ها می تواند خلأ جدی در نظام ریسک‌پذیری و ایمنی بار در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور باشد.
طبق این بررسی؛ 256 محموله بصورت بیمه نامه نامشخص ثبت شده‌اند که شامل 131 ترانزیتی، 109 وارداتی و 16 صادراتی هستند. این موضوع به‌ویژه در حوزه ترانزیت می تواند ناشی از خرید بیمه نامه های خارجی توسط مالکین بار باشد .
نتایج بررسی های بیمه مرکزی، پس از وقوع انفجار گسترده در کانتینرهای مستقر در بندر شهید رجایی در اردیبهشت‌ماه امسال، حاکی از آن است تاکنون 458 فقره بیمه‌نامه معتبر برای محموله‌های آسیب‌دیده ثبت شده، است این موضوع از این حیث اهمیت دارد که شرکت های بیمه بتوانند به سرعت نسبت به ارزیابی و پرداخت خسارت بارها اقدام کنند.

فصل اقتصاد

این آمارها بار دیگر بر لزوم اتصال سامانه‌های گمرکی، بیمه‌ای و بندری، ایجاد الزام قانونی برای بیمه‌نامه‌های معتبر پیش از ترخیص کالا و نیز افزایش سطح نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه‌گر تأکید می‌کند.
در حال حاضر، شرکت‌های بیمه در حال ارزیابی خسارات وارد شده به محموله‌های دارای بیمه معتبر هستند و وضعیت سایر بارهای فاقد بیمه‌نامه مشخص، همچنان در انتظار تعیین تکلیف نهایی است.
انتهای پیام/







source

توسط petese.ir