08 تیر 1404 ساعت 11:47
بازیافت باتری با فویل آلومینیوم ممکن شد! راهکاری انقلابی که زبالههای الکترونیکی را به گنجی برای تولید انرژی و مواد اولیه کمیاب تبدیل میکند.
در دنیایی که هر روز بیشتر به سمت تکنولوژی و استفاده از دستگاههای الکترونیکی پیش میرود، معضل بازیافت باتری به یکی از بزرگترین چالشهای زیستمحیطی تبدیل شده است. از باتری گوشیهای هوشمندمان گرفته تا باتری خودروهای برقی که آینده حملونقل را شکل میدهند، همگی پس از پایان عمر مفید خود به زبالههایی خطرناک بدل میشوند.
ما به نظر میرسد دانشمندان در دانشگاه فنی وین راه حلی شگفتانگیز و خلاقانه برای این مشکل پیدا کردهاند؛ راه حلی که تنها با استفاده از باتریهای خالی و یک وسیله ساده خانگی یعنی فویل آلومینیوم، میتواند آینده بازیافت باتری را متحول کند.
فویل آلومینیوم چگونه معجزه میکند؟
شاید باورش سخت باشد، اما محققان دریافتهاند که با ترکیب ضایعات باتریهای مستعمل و باقیماندههای فویل آلومینیوم، میتوان یک کاتالیزور میکروسکوپی قدرتمند ساخت. کاتالیزور مادهای است که سرعت واکنشهای شیمیایی را به شدت افزایش میدهد. در این روش نوآورانه، کاتالیزور ساخته شده از زبالههای باتری و آلومینیوم، فرآیندی شگفتانگیز را کلید میزند: تبدیل دیاکسید کربن ( CO2) و هیدروژن به متان (CH4).
به عبارت سادهتر این روش یک گاز گلخانهای مضر (دیاکسید کربن) را به متان که جزء اصلی گاز طبیعی و یک منبع انرژی ارزشمند است، تبدیل میکند. این دستاورد نه تنها به حل مشکل زباله الکترونیکی کمک میکند، بلکه راهی جدید برای تولید انرژی پاک از منابع غیرمنتظره فراهم میآورد.
تولید انرژی پاک از دل بازیافت باتری
متان که محصول اصلی این فرآیند بازیافت باتری است، کاربردهای فراوانی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر دارد. گاز طبیعی که در خانهها برای پختوپز و سیستمهای گرمایشی استفاده میشود، عمدتا از متان تشکیل شده است.
با توسعه و گسترش این روش در مقیاس صنعتی میتوان متان تولید شده را به عنوان یک منبع انرژی پاک برای کارخانهها و صنایع مختلف به کار گرفت و وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش داد.
در حال حاضر نیز پروژههایی در سراسر جهان در حال اجراست که از متان تولید شده در محلهای دفن زباله برای تولید برق استفاده میکنند. این امر نشان میدهد که بهرهبرداری از متان به عنوان سوخت، یک ایده کاملا عملی و مؤثر است.
تضمین آینده خودروهای برقی با بازیافت نیکل
انقلابی بودن این روش تنها به تولید انرژی محدود نمیشود. این تیم تحقیقاتی موفق شده است در همین فرآیند، فلز نیکل را از باتریهای نیکل-متال هیدرید (Ni-MH) مستعمل بازیافت کند. نیکل یک منبع محدود و بسیار گرانبها است که نقشی حیاتی در تولید باتریهای لیتیوم-یون به ویژه باتریهای مورد استفاده در خودروهای برقی، ایفا میکند.
با افزایش روزافزون فروش خودروهای برقی، تقاضا برای نیکل نیز به شدت بالا رفته است. طبق این تحقیق بازیافت باتری و استخراج نیکل از باتریهای فرسوده میتواند تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۶ درصد از کل نیکل مورد نیاز اروپا را تأمین کند.
این مقدار برای تولید سالانه ۲.۴ میلیون خودروی برقی کافی خواهد بود! این دستاورد بزرگ میتواند به پایداری صنعت خودروهای برقی کمک کرده و مشکل بزرگ زبالههای الکترونیکی ناشی از این خودروها را به یک فرصت طلایی تبدیل کند.
در نهایت، این کشف جدید بار دیگر به ما یادآوری میکند که چگونه علم و خلاقیت میتوانند بزرگترین چالشهای بشر را به فرصتهایی برای ساختن آیندهای پاکتر و پایدارتر تبدیل کنند. شاید در آیندهای نه چندان دور فویل آلومینیوم و باتریهای کهنه دیگر زباله نباشند، بلکه منابعی ارزشمند برای تولید انرژی و مواد اولیه استراتژیک محسوب شوند.
source