11 تیر 1404 ساعت 21:31
آمریکا به دنبال برد بیشتر عملیاتی برای جنگنده F-35 خود با نصب مخازن سوخت خارجی است. این اقدام، توانایی F-35 را برای عملیات در مسافتهای طولانیتر به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید.
مخازن سوخت خارجی برای افزایش برد جنگندههای F-35، دوباره به عنوان بخشی از تلاشهای مستمر برای بهروزرسانی این هواپیماها مطرح شدهاند. مخازن خارجی میتوانند به ویژه برای جنگندههای F-35C مستقر در ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده بسیار حائز اهمیت باشند، به خصوص که برنامههای این نیرو برای توسعه یک جنگنده نسل ششم F/A-XX با برد بیشتر قرار است به تعویق بیفتد.
آمریکا به دنبال برد بیشتر برای جنگنده F-35
نیروی هوایی ایالات متحده در بودجه پیشنهادی خود برای سال مالی 2026، درخواست بودجهای برای بررسی افزودن مخازن سوخت خارجی به F-35 ارائه کرده است. شعاع رزمی فعلی F-35A که یک مدل زمینی است، عموماً در حدود 670 مایل دریایی (نزدیک 1,241 کیلومتر) گزارش شده است. برد مدل F-35C که برای ناوهای هواپیمابر طراحی شده، کمی بیشتر بوده، در حالی که برد نسخه F-35B با قابلیت برخاست کوتاه و فرود عمودی به طور قابل توجهی کمتر است.
هدف فوری، بر اساس بودجه پیشنهادی سال مالی 2026 نیروی هوایی، ارزیابی امکانپذیری یکپارچهسازی مخازن سوخت خارجی به منظور پشتیبانی از ماموریتهای دوربرد F-35 است. مشخص نیست که منظور از «مخازن سوخت خارجی» در اینجا، مخازن قابل رهاسازی (Drop tanks) یا مخازن سوخت تطبیقی (CFTs) است، یا اینکه هر دو مورد در نظر گرفته میشوند.
اسناد بودجه نیروی هوایی همچنین مشخص نمیکنند که این نیرو چه میزان هزینه را برای این کار در نظر گرفته است. این مبلغ، در یک درخواست بزرگتر 432 میلیون دلاری برای پشتیبانی از کارهای مدرنسازی Block 4 جنگندههای F-35 گنجانده شده است. تلاش برای ارتقای Block 4 شامل طیف گستردهای از بهبودهای سختافزاری و نرمافزاری است که قرار است به طور پیوسته به هر سه مدل F-35 اضافه شوند.
سابقه مخازن سوخت خارجی و چالشهای آن
ایده مخازن سوخت خارجی برای افزایش برد مدلهای F-35 چیز جدیدی نیست. بین سالهای 2004 تا 2007، لاکهید مارتین مطالعات طراحی بر روی مخازن قابل رهاسازی زیر بال 480 و 460 گالنی را انجام داد. این شرکت کارهای اضافی مربوط به مخازن قابل رهاسازی را به عنوان بخشی از یک مطالعه بزرگتر برای افزایش برد در بازه زمانی 2018-2019 اجرا کرد.
لازم به ذکر است که توسعه مخازن سوخت خارجی که باعث ایجاد درگ و افزایش وزن میشود، برای هر جت جنگنده سریع، چالشهایی را به همراه دارد. مزایای افزایش برد باید بر این عوامل دیگر برتری داشته باشد. لاکهید مارتین به طور قابل توجهی مخزن قابل رهاسازی 480 گالنی اولیه خود برای F-35 را پس از بروز مشکلات آیرودینامیکی و جداسازی محموله حذف کرد. طراحی 460 گالنی بعدی که در نهایت دنبال نشد، به طور قابل توجهی متفاوت بود.
پیچیدگیهای طراحی برای هواپیماهای رادارگریز
پیچیدگیهای بیشتری نیز در زمینه طراحی مخازن سوخت خارجی برای هواپیماهای رادارگریز وجود دارد که میتواند به طور منفی بر ویژگیهای پنهانکاری راداری آنها تأثیر بگذارد، یا حتی آنها را به طور کامل خنثی کند. مخازن سوخت تطبیقی (CFTs) که با دقت مهندسی شده و به صورت همسطح نصب میشوند، ممکن است در این زمینه کمتر از مخازن قابل رهاسازی مشکلساز باشند.
مزایای بالقوه افزایش برد بدون سوختگیری
در مجموع، افزایش برد بدون سوختگیری از طریق یکپارچهسازی مخازن سوخت خارجی جدید میتواند برای F-35های ایالات متحده و همچنین آنهایی که در خدمت سایر کشورها هستند، مفید باشد. برد هواپیما، به عنوان یک ملاحظه اصلی برای ارتش آمریکا در برنامهریزی جهت هرگونه درگیری احتمالی در پهنههای وسیع اقیانوس هند و آرام مطرح بود.
علاوه بر برد کلی بیشتر، سوخت اضافی در F-35ها میتواند به معنای زمان پرواز بیشتر بر روی منطقه هدف باشد. این همچنین میتواند به کاهش نیاز به پشتیبانی تانکر کمک کند که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، از جمله برای جنگندههای Joint Strike Fighter که از پایگاههای عملیاتی پیشرو نزدیک به منطقه نبرد پرواز میکنند.
زمان دقیق ورود مخازن سوخت خارجی جدید به خدمت بر روی F-35های ایالات متحده هنوز مشخص نیست. خود برنامه ارتقای Block 4 نیز دچار تأخیرها و افزایش هزینهها شده است. بودجه دفاعی سال مالی 2026 ایالات متحده پیشنهاد میکند که خرید F-35های جدید را کاهش دهد تا بودجه بیشتری برای ارتقای Block 4 فراهم شود و همچنین به حفظ ناوگانهای Joint Strike Fighter موجود کمک کند.
در نهایت به نظر میرسد که ارتش آمریکا میخواهد بار دیگر به طور جدی به مخازن سوخت خارجی برای برد بیشتر جنگنده F-35، در بحبوحه افزایش تقاضا برای برد بیشتر بدون نیاز فوری به پشتیبانی تانکر، فکر کند.
source