بازی Hades 2 دنباله یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال‌های اخیر یعنی هیدیس است. هیدیس ۲ تلاش می‌کند تا روی نقاط قوت بازی اول مانور بیشتری بدهد و در عین حال بازی گسترده‌تر و کامل‌تری باشد. این ادعا حتی برای نسخه ارلی اکسس بازی که بدون برنامه قبلی منتشر شده هم صدق می‌کند. اما هیدیس ۲ می‌تواند همان طور که قهرمان جدیدی را جایگزین زگرئوس بازی اول می‌کند، می‌تواند بر تخت پادشاهی هیدیس ۲ تکیه کند؟ با بررسی بازی Hades 2 همراه ویجیاتو باشید.

برای جواب به سوال‌مان، باید بازی دوم را بهتر بشناسیم. برای این کار هم باید چند قدم به عقب برداریم؛ اصلا ماجرای بازی هیدیس ۲ چیست؟ همان‌طور که در بازی اول همه چیز بدون مقدمه شروع می‌شد، اینجا هم بازی از مقدمه‌چینی زیاد طفره می‌رود. قصه خیلی سریع و با یک قهرمان جدید شروع می‌شود؛ اما چه بلایی سر زگرئوس آمده؟ جواب این سوال در ادامه و با شناخت بهتر قصه و اساطیر دنیای یونان باستان شروع می‌شود. زگرئوس پس از فرارهای مکرر از دنیای زیرین (Underworld) که برخلاف میل باطنی پدرش هیدیس اتفاق می‌افتاد، مادر واقعی‌اش یعنی پرسفونه را پیدا می‌کند و او را به خانه برمی‌گرداند تا خانواده سه نفره‌شان کامل شود. نکته اینجاست که جایی در بین بازی اول و دوم، هیدیس و پرسفونه یک فرزند به دنیا می‌آورند؛ دختری به نام به نام ملینوئه.

ملینوئه قهرمان بازی هیدیس ۲ است. دختری جوان، بی‌اعصاب و طبیعتا تا حدی بی‌تجربه. البته او معلم خوبی مثل هکاته داشته است. بنابراین سبک مبارزه‌ای که با آن می‌جنگد،‌ متفاوت از برادر بزرگترش زگرئوس و نزدیک به سبک ساحره‌هاست. او با کمک اعضای باقی‌مانده خانواده‌اش به دنبال آزاد کردن هیدیس، پرسفونه و زگرئوس از دست کرونوس است. کرونوس یا خدای زمان، حالا کنترل دنیای زیرین را به دست گرفته و خانواده هیدیس را هم به صورت گروگان دارد. بازی هیدیس ۲ در فاز ارلی اکسس خود، بخشی از این داستان مبارزه با کرونوس را در برمی‌گیرد. بنابراین چگونگی تکامل این قصه، ارتباط شخصیت‌ها با هم و سرنوشت نهایی هیدیس، پرسفونه و زگرئوس ممکن است تا انتشار نسخه نهایی در سال بعدی تغییر کنند. مخاطبانی که به قصه بیشتر از هر چیزی اهمیت می‌دهند، ممکن است از این بابت توی ذوق‌شان بخورد. با این که هیدیس ۲ نسبت به استاندارد بازی‌های ارلی اکسس بالاتر از انتظار عمل می‌کند، اما قصه آن طبیعتا همین‌جا بسته نمی‌شود و بازی هم تا زمان بسته شدن داستانش، به زمان نیاز دارد.

گیم‌پلی بازی در هسته اصلی خود به همان فرم قبلی باقی مانده است. هیدیس ۲ یک بازی پر زد و خورد به سبک اکشن روگ لایک است. بازیکن با یک سلاح کار خودش را شروع می‌کند و به مرور زمان می‌تواند سلاح‌های بیشتری را باز کند. سلاح‌هایی که نسبت به بازی اول تغییرات مختلفی داشته‌اند و همه جدید هستند. این سلاح‌ها برای دستیابی به پلی‌استایل‌های جدید به کار می‌آیند و می‌توانید با سوییچ کردن بین آن‌ها، استایل مورد نظر خود را پیدا کنید. تمام این سلاح‌ها و بخش تمرینی بازی اما در هاب جدیدی قرار گرفته‌اند. هابی که همان خانه هیدیس در بازی اول بود، حالا مکانی برای ریکاوری کردن، صحبت با شخصیت‌های مختلف و پیش‌برد کوئست‌ها شده است.

هیدیس ۲ اما ویژگی‌های جدیدی را هم باز می‌کند. مثلا حالا ملینوئه یک نوار مجیک یا جادو دارد که برای ضربات خاص و جدید بازی به اسم Omega استفاده می‌شود. قابلیتی که می‌تواند از نوار مجیک شما استفاده کند. این نوار با هر بار استفاده در هر اتاق خالی شده و وقتی به اتاق جدیدی بروید از نو پر می‌شود. طبیعتا ایجاد تعادل بین عملکرد این نوار و بازی جای کار دارد. همچنین بون‌ها (Boons) که از خدایان مختلف پیش‌تر در اختیار زگرئوس قرار می‌گرفتند، در هیدیس ۲ برای ملینوئه هم کار مشابهی را انجام می‌دهند. این بار اما به جز بعضی از خدایان مثل آرس، آتنا یا نیکس که حضور ندارند، خدایانی مثل هرا، آپولو، هفاستوس، هکاله و … حضور پیدا می‌کنند و در قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی تاثیر به سزا و موازی دارند.

هیدیس ۲ علاوه بر تمام بخش‌های متنوع گیم‌پلی که دستخوش تغییر شده‌اند، یک روی دیگر هم دارد. در بخش مینی‌گیم‌ها، بازی بخش‌های جدید و متنوعی را به هاب اصلی خود اضافه کرده است. مثلا به جز انتخاب سلاح و تمرین کردن برای بهبود مبارزه‌تان، می‌توانید برای هر دور بازی کردن، یک آیتم متفاوت انتخاب کنید. مثلا چوب ماهی‌گیری یکی از این آیتم‌هاست. اگر قسمت اول هیدیس را بازی کرده باشید، حتما با بخش ماهی‌گیری آن آشنا هستید. در Hades 2 نه تنها ماهی، بلکه ذخایر بیشتری برای جمع‌آوری وجود دارد. مواردی که در قالب یک لیست خرید می‌توانید از شخصیت‌های داخل خانه بگیرید و آن را در دورهای بعدی بازی خود به دست آورید.

به طور کلی جنبه‌های فرعی بازی به عمیق‌تر شدن و تبدیل هیدیس ۲ به چیزی فراتر از یک بازی روگ‌لایک ساده کمک می‌کنند. همین مسئله ارزش تکرار آن را بالا و بالاتر از قبل می‌برد و طوری به نظر می‌رسد که انگار هیدیس ۲ در حالت ارلی اکسس، محتوایی بیشتر و کامل‌تر از نسخه نهایی بازی اول دارد. هیدیس ۲ همچنان در بحث کامل کردن داستان خودش راهی طولانی دارد. راهی که با آپدیت‌های آینده بازی باید منتظر پیمودنش از سمت سوپرجاینت گیمز و تیم نابغه‌اش باشیم. اما آیا بازی حالت فعلی خود ارزش تجربه دارد؟ سوالی که جواب آن بدون شک «بله» است.

source
کلاس یوس

توسط petese